Varning för PhiPhi I Stockholm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

pompelipossa

Gäst
Jag vill först erkänna att jag skriver detta lite i affektion. Trots det ska jag försöka vara objektiv i min berättelse.

I sammanfattning:

Restaurang PhiPhi Island i Stockholm:

*Återanvänder mat

*Hotar missnöjda matgäster med fysiskt våld

Jag och min flickvän har just avslutat en middag på restaurangen Phi Phi Island som ligger på roslagsgatan/birgerjarlsgatan i Stockholm. För att börja bakifrån så återanvänder restaurangen den mat gästerna inte äter upp och då främst riset.

Vi hade dinerat och ville ta med oss resterna hem. Det gick bra men, den mindre än halvfulla, skålen med ris fick vi inte ta med oss. Vi pratade om det tjejen och jag. Vi betalar för maten men det lilla riset var inte inkluderat. Vi skämtade lite om att de kanske ville återanvända riset. Min tjej tyckte att vi kunde äta upp det innan vi gick så att vi fick full valuta för pengarna, hon menade att det var ett bra sätt att se till att inte några andra blev tvungna att äta vårt begagnade ris. Inte en chans, sa jag, att de återanvänder riset. Efter ett tag blev jag dock lite irriterad så istället för att äta upp riset så hällde jag lite öl i det. Min tanke var att skulle det ändå slängas så gjorde det väl inget om det var utspätt.

Notan kom, vi betalade och gjorde oss redo för att gå. När vi lämnade restaurangen mötte min blick en thaiman som satt i närheten av kassaapparaten. Han reste sig och jag nickade med ett leende åt honom och tackade för maten. När vi gick ut följde han efter och adresserade min flickvän på Thai. Trots min mycket bristfälliga kunskap i det thailändska språket förstod jag att han pratade med henne om det "förstörda" riset. Han var enligt egen utsaga ägare av restaurangen och tyckte att vi hade betett oss mycket respektlöst som hade hällt öl i det ca 1,5 - 2 dl kvarvarande riset. Han menade att ris var mycket dyrt och att man aldrig slängde ris samt att han av egen erfarenhet visste hur mycket hårt arbete som läggs ner på att odla ris i Thailand. Han poängterade att många kunder som åt middag beställde in en extra skål med ris för att sen be om att ta med sig den hem. Jag kan förstå hans irritation över kunder som försöker utnyttja att restaurangen inte tar betalt för riset som följer med maten och jag accepterar att de därför har en regel att ris inte ingår i doggy-bagen. Han berättade att de aldrig slängde ris som var kvar i skålarna utan att det återanvändes. Min fickvän var mycket sansad, vilket hon inte brukar vara när någon tillrättarvisar henne, och förklarade för honom att även hon hade jobbat som risfarmare större delen av sitt liv och viste hur viktigt riset var för thailändare i Thailand men att hon inte tyckte det var rätt att återanvända mat som någon annan gäst haft på bordet.

Vi gick hem men jag kunde inte släppa det som hänt så, dum som jag är, gick jag tillbaka. När jag kommer in i restaurangen möts jag självfallet av thaimannen. Jag frågar honom om han pratar svenska, mycket bra säger han. Då lägger jag en tjuga på disken och säger att det är betalningen för riset jag förstörde. Han går då på om hur respektlöst det var av mig som gäst att förstöra riset vi inte ätit upp. Mycket diskussion blev det där huvudpoängen var att jag menade på att om riset ändå slängdes så spelade det ingen roll om det var ”förorenat” med en skvätt Chang. Han menade på att man inte behandlar ris på det sättet, det var respektlöst mot riset. När vi nu talade svenska förnekade han å det bestämdaste att de återanvände mat och att riset gick direkt i sopkorgen. Min fråga var då självfallet varför det blev sådant liv av att det var lite öl i riset o.s.v.
Jag berättade, lite för högljutt, att jag skulle skriva om händelsen samt att jag skulle ringa hälsovårdsmyndigheten (vilket jag kommer att göra i morgon dag). När jag sen gick följde han självfallet efter mig och ropade att han såg fram mot att möta mig nån annan gång för att då…………
Du är välkommen när som helst sa jag. Jag har kontoret runt hörnet.

Summa summarum :

På PhiPhi Island återanvänder de ris som andra gäster har haft på sitt bord. Huruvida det bara är riset kan jag inte säga men tillfället gör tjuven och riset är inte det dyraste för restaurangen. Finns säkert större avans att göra på att återanvända Tom Yam khon eller annat.

Eftersom andra gäster har haft tillgång till maten finns ingen garanti att det inte har hamnat både det ena och det andra däri. En näspetning, en påfyllning och nästa gäst har flunsan.

Att, när man kan flytande svenska, välja att konfrontera den thailändska flickvännen som blir bjuden på maten är inte något jag uppskattar. Vill någon klaga på mig vill jag att de ska göra det direkt till mig och inte via ombud.

Att hota missnöjda kunder, hur rätt eller fel de än har, är inget jag tycker är förenligt med god service anda.

Brukar oftast finnas två sidor på ett mynt.
Skulle vara kul att höra restaurangens version av situationen.
Personligen är phiphi min absoluta favoritthai i Stockholm.

Mvh Björn

Det är jag som Thaiman som du beskirver. Anledningen att jag är förbannat (sällan)är din beteende mot min personal säger att inte få ta med riset. Den här thaiman ser din repektlöshet mot oss och hälla öl i riset. Det riset som gå från bordet åter används inte du vet inte alls hur vi jobbar och ljuger så mycket på vårat namn. Jag acceptera inte!!!!Vi själva äter där varje idag vill inte äta gäst äckel som du förstå. Det jag säger till din tjej på det snällare thai och hon förstå vad det gäller. Jag är snälla att säga det så till tjejen om han skulle bete sig så i Thailand är jag 100 på att han kan må jätte illa av det lilla riset....................
Jag hade inte tänke att du kan fantisera dig så mycket med riset. Jag vill gärna ha miljöförvaltnings kontroll från dig. Efter kontrollen ska komma till ditt kontor och vissa upp inspektionslistan så att du kan vara en nöjd kund igen hos oss.
Men ändra din beteende mot andra människor först. Det finns inte nån ägare ska börja gå på sin gäst först utan anledning. Tänk på det. Vi ses runt hörnet.
Mvh
Thai pojke :mad:
Vi åter använda inte riset från gästerna

Jo du Thaipojke det går bra att lägga orden till rätta när konsekvenserna blir mer än man är villig att betala. Du sa; på thai, att ni aldrig slänger riset och att det var en av anledningarna till att du var upprörd. När du sen inser vad detta beteende med maten innebär väljer du att ändra din version.

Låt mig säga så här. Jag accepterar att ni på er restaurang har en regel att riset som är kvar inte ingår i doggy-baggen. Men om det nu går direkt ner i sopkorgen är ditt agerande inte direkt rationellt. Att driva saken vidare till att på ett ganska otrevligt sätt följa kunderna ut på gatan och tillrättavisa dem för att de har gjort ca 1,5 - 2 dl ris blött när det redan ska slängas står inte i proportion med den "respektlösheten" som vi uppvisade. Enligt din senaste utsaga så skulle det ändå slängas. Lägger vi här ihop det du sa på thai samt ditt beteende är det svårt att dra någon annan slutsats. Att du skulle ha sagt fel eller att det du sa på thai missuppfattades eller missförstods finner jag som mindre sannolikt än att du var upprörd över att riset inte gick att återanvända.

Det är kul att du fortsätter med att du vill se mig igen efter vad du vill göra nästa gång du såg mig. Ett hot är ett hot även om det är förtäckt. Men som sagt jag har kontor runt hörnet så det är bara att komma och knacka på när du har lust. Det bästa skulle vara att en sak som detta reddes ut med en förklaring från bådas sida och en ursäkt.

/Tom Wikmans
:D

Är du den första gästen som har blivit drabbad?
Om svaret är ja, så kanske det inte beror på restaurangen utan på gästen.

Det är nog inte pengarna eller riset som det var fel på, tror inte att den mängden ris hade gjort varken till eller från för ekonomin. Kan det ha varit beteendet från herr Pompelipossa som orsakade denna dispyt?

Bara för att man har betalat så kan man inte bete sig hur som helst.

Jag har aldrig varit på restaurangen och kommer sannolikt aldrig att gå dit.

Men en fråga jag är mycket nyfiken på är varför man inte skulle få med riset i en doggybag om nu kan få med allt annat?

Samtidigt undrar jag varför det är respektlöst mot alla anställda och ägarna av restaurangen att hälla öl i något som skall slängas?

"Per Olav " sa:
Jag har aldrig varit på restaurangen och kommer sannolikt aldrig att gå dit.

Men en fråga jag är mycket nyfiken på är varför man inte skulle få med riset i en doggybag om nu kan få med allt annat?

Samtidigt undrar jag varför det är respektlöst mot alla anställda och ägarna av restaurangen att hälla öl i något som skall slängas?

Ris behandlas alltid med respekt av Thailändare.
Från krogens sida så begärde gästen om extraris 2ggr och att han ville ha det sista riset med sig som doggybag tillsammans med maten. Fel eller rätt bedöm själv. Sedan anser jag att gästens beteende inte är ok, men igen bedöm själv.

Personligen så kommer jag ofta att besöka Phiphi island då jag anser att det är en av dom absolut bästa thairestaurangerna i Stockholm.

Et förtydligande är på sin plats anser jag.

Jag kommer sannolikt aldrig att gå till restaurant phiphi island i Stockholm av den enkla anledningen att jag så gott som aldrig är i Stockholm och om jag någongång blir tvungen att åka dit, så gör jag allt för att förkorta pinan och komma därifrån igen.

Med andra ord är jag ingen storstads-människa och gillar inte att vara i en storstad. ;)

Men dock är min bedömning att ris redan serverat till en gäst lika gott kan skickas med i en doggybag. När man nekar att skicka med riset på grund ut att att gästen hade fått extraris två gånger, kan jag endast tolka det som snålhet och respektlöshet mot en gäst.

Sedan att springa ut på gatan och skälla på en gäst är den största form för respektlöshet jag kan tänka mig.
Detta finns det inte som helst ursäkt för.

"Per Olav " sa:
Et förtydligande är på sin plats anser jag.

Jag kommer sannolikt aldrig att gå till restaurant phiphi island i Stockholm av den enkla anledningen att jag så gott som aldrig är i Stockholm och om jag någongång blir tvungen att åka dit, så gör jag allt för att förkorta pinan och komma därifrån igen.

Med andra ord är jag ingen storstads-människa och gillar inte att vara i en storstad. ;)

Men dock är min bedömning att ris redan serverat till en gäst lika gott kan skickas med i en doggybag. När man nekar att skicka med riset på grund ut att att gästen hade fått extraris två gånger, kan jag endast tolka det som snålhet och respektlöshet mot en gäst.

Sedan att springa ut på gatan och skälla på en gäst är den största form för respektlöshet jag kan tänka mig.
Detta finns det inte som helst ursäkt för.

Som sagt var, du gör din bedömning på TS inlägg, helt ok för mig. Jag gör mina inlägg efter krögarens intryck av händelsen.

Ha det bra.

För att förtydliga och korrigera vad personalen tycks försöka sprida så tog vi inte in ris två extra gånger. Vi bad om en extra skål ris. Åt upp två tredjedelar. När servitrisen kom och vi bad om att få ta med resterna såbad vi att få ta med det lilla riset som fans kvar eftersom vi är på besök i Stockholm och sover i mitt företags övernattningsrum utan kokmöjligheter. Jag berättade att vi hade glömt riskokaren hemma och därför undrade om vi kunde få ta det lilla kvarvarande riset med oss. Hon svarade inte ens på det. Hade hon sagt att det går bra men mot en ersättning hade jag gärna betalat för det.

Som jag tidigare sagt så är jag den första att erkänna att mitt ölhällande (ca 1 cl) var barnsligt. Skulle nog inte göra om det. Snarare skulle jag nästa gång tvinga i mig riset på plats eller förorena det med lite soya som någon föreslog.

Jag ser inte någon stans att Thaipojke förnekar att han nekade en gäst att ta med ris i en doggybag, och ej heller förnekar han att han följde efter en gäst ut.

Så påstående om att jag endast gör min bedömning på TS inlägg är fullständigt fel!
Jag gör min bedömning på BÅDA's inlägg.
Sedan skall jag erkänna att min bedömning är min egen och får stå för mig, och jag förväntar inte att andra skall tycka som jag.

Varken du eller jag var närvarande vid tillfället och kan därför endast göra en bedömning efter befintliga inlägg. Man kan inte göra bedömningar på tidigare erfarenhet eller eget tycke och egna sympatier.

"Per Olav " sa:
Jag ser inte någon stans att Thaipojke förnekar att han nekade en gäst att ta med ris i en doggybag, och ej heller förnekar han att han följde efter en gäst ut.

Så påstående om att jag endast gör min bedömning på TS inlägg är fullständigt fel!
Jag gör min bedömning på BÅDA's inlägg.
Sedan skall jag erkänna att min bedömning är min egen och får stå för mig, och jag förväntar inte att andra skall tycka som jag.

Varken du eller jag var närvarande vid tillfället och kan därför endast göra en bedömning efter befintliga inlägg. Man kan inte göra bedömningar på tidigare erfarenhet eller eget tycke och egna sympatier.

Precis.

Uppfriskande läsning :)

Sanningen hur det egentligen gick till, det får vi nog aldrig veta.

Det var mest ordet "Respekt" jag reagerade på.
Att thailändare kräver att man ska respektera riset? FINE !! , men då I THAILAND! Nu är vi i sverige, och här respekterar vi inte mat på samma sätt som i Thailand.
Respektera det .
Håller nog med Pomplipossa och Per Olav.

Ps. Att inte riset återanvänds? tillåt mig småle :) Att inte riset ingår i en doggybag? småler lite till ;)

"Gazton " sa:

Att thailändare kräver att man ska respektera riset? FINE !! , men då I THAILAND! Nu är vi i sverige, och här respekterar vi inte mat på samma sätt som i Thailand.
Respektera det .

Ps. Att inte riset återanvänds? tillåt mig småle :) Att inte riset ingår i en doggybag? småler lite till ;)

Ps har meningen "kunden har alltid rätt" Försvunnit helt? Vart är respekten där?

Kunden har alltid rätt är en bra devis att följa.
Det finns ett antal undantag till den regeln enligt mig. Personliga påhopp, folk som blir dumdryga när dom börjar att fyllna till, sen den klassiskt snåla han som samlar in pengar av sina vänner där dom lägger dricks men sedan skriver på utan att lägga på något och då får en gratis måltid av sina vänner eller rättare sagt snor pengar av sina vänner. Sedan finns det en annan typ av gäster som får in sin mat och svarar att det är gott när man frågar hur det smakar, äter upp allt på tallriken, för att sedan beklaga sig att det var något stort fel på maten typ, köttet var för segt, såsen för salt etc men allt är uppätet...

Men den här tråden har varit kul att följa, sen att det finns två uppfattningar om det hela gör ju bara historien lite bättre så att säga :thumbsup:

Kan bara hålla med Gazton :nod:

Respekt för riset, vilket trams. I Thailand men nu är detta i Sverige. Och vad tog leendet och maipenrai vägen? Thai som är så vänliga och konflikträdda? Tydligen bara när det passar :eek:

"Gazton " sa:

Respektera det .

Jag närvarade på restaurangen vid tillfället.

TS hällde som sagt öl i riset när han fick reda på att han inte fick ta med riset hem, några ord utväxlades mellan ägaren (Bonn) och TS tjej. Nästa sak som händer är att TS stormar in i lokalen med en tjuga i högsta hugg. Han slänger tjugan på disken och skriker till gästerna att phi-phi island återanvänder riset och att han ska anmäla till hälsovårdsmyndigheten. TS beter sig INTE civiliserat i denna situation. Något hot om våld från Bonns sida uppfattade inte jag, snarare tvärtom.

Jag känner tre personer som har jobbat på restaurangen, har pratat med samtliga och självklart återanvänds inte riset.

Allt var ett gigantiskt missförstånd från TS sida. Samtliga restauranggäster förstod även att något inte stod rätt till med TS, efter incidenten garvade gästerna till och fortsatte äta sin mat.

Om nu riset skulle återanvändas- varför skulle de berätta det för matgästerna isåfall?

Ledsen callisma..

Du kommer inte med någon ny information och tillför inte diskussionen något nytt.

Enligt min uppfattning bekräftar du att ägaren nekar gästerna att ta med ris i doggybag och att han fölger efter kunder ut på gatan. Enligt mitt tycke ett uppförande som inte kan betraktas som annat än respektlöst.

Tror knappast det är tillfälligt att du
a) blir medlem här i dag
b) var på restaurangen under händelsen
c) skriver i denna tråd direkt efter medlemskap.

Men...
Det är ju bara vad jag tror...

Finns så många bättre restauranger än Phi PHi i stan tycker ja själv där man kan få gedigen thai mat o inte farang inspererad thai mat
o på dom ja brukar gå på får ja allti me mig riset hem me

glimten66 :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
0
Visningar
1 K
N
A