Varning för ris på vägarna.

 
Dra nu inte alla över en kam, personligen har jag inget ris, frugan har, det finns bilder i tråden "Ubon bygger en farm" hur jag löste problemet med markeringar och reflexer, visst finns det "massa" mark att torka riset på, här utesluter vi risfälten pga. att där är vatten, således får man söka mark som är torr, skolgårdar, tempelområden, egna tomten, eller grannens tomt, och vägar, och nu ställer jag frågan till er som ondgör er över risbönderna, har inte dom jävla fordonsförarna något ansvar?, kör man på något, så har antingen farten varit för hög, alternativt så har föraren brustit i uppmärksamhet...

Hej

Håller med om mycket du tar upp här, men vidhåller nog ändå att det är ett problem att folk använder vägarna till upplag för allt möjligt och då inte bara torkning av ris, man lägger i bästa fall ut en grön kvist för att markera en olycka, kvarlämnat fordon på vägen, slukhål, grushögar, sandhögar, virke och betongblock m.m, vi har haft flera allvarliga olyckor i byn p.g.a detta, i fjol körde vår anställde omkull med sin Saleng tillsammans med sina barnbarn när han körde på en hög med sand som någon hade tippat av på vägen istället för på sin tomt.

Hade man markerat det som läggs på vägarna bättre hade det varit en sak men så sker tyvärr alltför sällan.

Mvh isan lover
 
Dra nu inte alla över en kam, personligen har jag inget ris, frugan har, det finns bilder i tråden "Ubon bygger en farm" hur jag löste problemet med markeringar och reflexer, visst finns det "massa" mark att torka riset på, här utesluter vi risfälten pga. att där är vatten, således får man söka mark som är torr, skolgårdar, tempelområden, egna tomten, eller grannens tomt, och vägar, och nu ställer jag frågan till er som ondgör er över risbönderna, har inte dom jävla fordonsförarna något ansvar?, kör man på något, så har antingen farten varit för hög, alternativt så har föraren brustit i uppmärksamhet...
Om det ligger ett blått skynke med ris på, på en oupplyst väg, utan några reflexer etc, mitt i natten.
Nej det är bara risbondens fel, bara för att du har reflexer så har inte majoriteten av alla risbönder det.
 
Man kan ju istället straffa föräldrarna som låter barn köra motorcykel.

Hej

Ja det är mycket man kunde göra i Thailand men så sker oftast inte, allt rullar på som vanligt oavsett vilka lagar och regler dom beslutar om i Bangkok, inte ens polisen bryr sig och förmodligen kör polisernas barn också mc.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja det är mycket man kunde göra i Thailand men så sker oftast inte, allt rullar på som vanligt oavsett vilka lagar och regler dom beslutar om i Bangkok, inte ens polisen bryr sig och förmodligen kör polisernas barn också mc.

Mvh isan lover
Det stundar nyare tider och inom en inte för avlägsen framtid är hela Thailand ciciliserat. Juntan har en plan.:D
 
Det stundar nyare tider och inom en inte för avlägsen framtid är hela Thailand ciciliserat. Juntan har en plan.:D

Hej

Folket har ju genomlevt 12 tidigare militärkupper och perioder av diktatur, samt ett tiotal kuppförsök och juridiska kupper utan att dessa har lämnat några större spår efter sig, planen vid dessa kupper verkar mest gå ut på att förhindra en demokratisk utveckling ochbsom tack för ”hjälpen” ökar Generalernas förmögenhet både inom och utom landet.

Mvh isan lover
 
Så om jag ställer upp ett svart stenblock mitt i vägen på en oupplyst väg så är det förarens ansvar om han kör på den?
Hade vart större chans att se det stenblocket än en flat bädd med ris mitt på vägen mitt i natten, undra vad det ser ut som, JO SOM EN VÄG!!

Absolut att det är förarens ansvar, oavsett vad någon kör på så är det ett föraransvar, vems är felet om någon kör ner i ett potthål? han som sålde moppen?, den som lagt asfalten?, vem bär ansvaret? enligt ditt resonemang så friskrivs alltid föraren från ansvar, med detta så menar Du att denna förare har inget ansvar i frågan, han såg inte vad som var framför.

PHATTHALUNG – A six-wheeler crashed into a school bus stopped in heavy rain, injuring nine pupils and five adults, on the the Southern Provinces Phetkasem Highway in Muang district on Friday morning.
The accident occurred at approximately 7 am, the schools bus, a modified pickup truck with row seats, had stopped on the side of the road to pick up students, local police said. It was taking pupils and parents from Tamot district to schools in Muang district.A six-wheel cold storage truck registered in Bangkok ran into the back of the bus, which was forced into a roadside ditch by the impact.
Of the 14 injured people, two were in serious condition.
Police were searching for the driver of the cold storage truck as he fled the scene after the accident.

Berätta nu för mig, när inträder ett föraransvar? enligt dig så finns inget föraransvar om man inte sett vad som finns på vägen...
 
@Ubon visst fan i helvete ser man om det ligger ris på vägen. Dom torkar ju inte heller riset på natten och inte heller om det är så mycket åskmoln att himlen blir helt mörk. Dessutom tar inte riset upp så stor del av vägbanan heller. Men ska man stajla för sina polare och dra på järnet så händer dödsolyckor. Så är min syn på det hela.
Go natt
 
Igår när vi åkte till Phon:p
20181128_142616.jpg
En till;)
20181128_142116.jpg
ytterligare en, har slutat retat mig på det.
Gilla läget som gäller:Deller hålla sig i Sverige ;)

20181128_142601.jpg
 
Borde man inte kunna bygga ett bra torkställe för riset på gården eller liknande? Någon typ av plåt med kanter så det inte kan blåsa bort och avtappning för att fylla säckar eller liknande? Känns inte så dyrt och borde bli mer lätthanterligt. Det tillåter ju även någon form av lock om man vill göra det jobbigare för tjuvar när man inte är där och även möjlighet att torka lite om det regnar osv?

Vad har våra inneboende risbönder för åsikter?

Mest nyfiken :)
 
Borde man inte kunna bygga ett bra torkställe för riset på gården eller liknande? Någon typ av plåt med kanter så det inte kan blåsa bort och avtappning för att fylla säckar eller liknande? Känns inte så dyrt och borde bli mer lätthanterligt. Det tillåter ju även någon form av lock om man vill göra det jobbigare för tjuvar när man inte är där och även möjlighet att torka lite om det regnar osv?

Vad har våra inneboende risbönder för åsikter?

Mest nyfiken :)
Ja ett kollektivt samägt torkställe för ris är en bra lösning. Samarbete i en thailändsk by är kanske svårast????

På många ställen i Filippinerna är byns basketboll-plan i betong ett gemensamt torkställe och man hjälps åt med arbetet.
Vissa är under tak, andra under bar himmel.

Tjuvar göre sig inte besvär för det blir inte åtal och straff om man skjuter en ris- eller boskapstjuv numera med Duterte som president.
 
Ja ett kollektivt samägt torkställe för ris är en bra lösning. Samarbete i en thailändsk by är kanske svårast????

På många ställen i Filippinerna är byns basketboll-plan i betong ett gemensamt torkställe och man hjälps åt med arbetet.
Vissa är under tak, andra under bar himmel.

Tjuvar göre sig inte besvär för det blir inte åtal och straff om man skjuter en ris- eller boskapstjuv numera med Duterte som president.
Med så många som håller på med ris i vår by, skulle förmodligen ett gemensamt torkställe bara ställa till problem mellan familjerna. Ser inte hur dom skulle kunna nyttja ett sådant ställe utan konflikt;)
Men vad vet en prolitärsnobb om risnäringen och dess rutiner:p;):)
 
Med så många som håller på med ris i vår by, skulle förmodligen ett gemensamt torkställe bara ställa till problem mellan familjerna. Ser inte hur dom skulle kunna nyttja ett sådant ställe utan konflikt;)
Men vad vet en prolitärsnobb om risnäringen och dess rutiner:p;):)

Nä jag har heller ingen aning. Men det känns ändå som att torkningen av riset kan effektiviseras genom någon form av ställ med avtappning för enklare hantering. Flera lager på höjden sparar plats, möjlighet till lock med lås skyddar riset. Dåligt väder så kan man värma på lite underifrån med hjälp av kol och rör som leder värmen mellan lagren osv.

Läste i Bangkok Post att Thailands jordbruk till stor del låg i version 1 när modernt jordbruk låg i eller var på väg mot version 4... 1 var helt beroende av människor som sprang runt och arbetade med händerna och 4 helt automatiserat i stora drag om jag inte minns fel.

Själv är jag en stark förespråkare för att automatisera saker så man får mer tid till att dricka kaffe och kolla youtube ;)

Blir nästan lite ledsen nu att jag missade ett roligt jobb för ett par år sedan som handlade om just automatisering av lantbruk runt om i världen.
 
Nä jag har heller ingen aning. Men det känns ändå som att torkningen av riset kan effektiviseras genom någon form av ställ med avtappning för enklare hantering. Flera lager på höjden sparar plats, möjlighet till lock med lås skyddar riset. Dåligt väder så kan man värma på lite underifrån med hjälp av kol och rör som leder värmen mellan lagren osv.

Läste i Bangkok Post att Thailands jordbruk till stor del låg i version 1 när modernt jordbruk låg i eller var på väg mot version 4... 1 var helt beroende av människor som sprang runt och arbetade med händerna och 4 helt automatiserat i stora drag om jag inte minns fel.

Själv är jag en stark förespråkare för att automatisera saker så man får mer tid till att dricka kaffe och kolla youtube ;)

Blir nästan lite ledsen nu att jag missade ett roligt jobb för ett par år sedan som handlade om just automatisering av lantbruk runt om i världen.
Många småbönder här, tror det skulle bli för höga kostnader just för småbönderna.
Bara att hyra in en skördemaskin äter rejält på vinsten som 80 säckar ris ger.

Men storböndern varför inte.
 
Med så många som håller på med ris i vår by, skulle förmodligen ett gemensamt torkställe bara ställa till problem mellan familjerna. Ser inte hur dom skulle kunna nyttja ett sådant ställe utan konflikt;)
Men vad vet en prolitärsnobb om risnäringen och dess rutiner:p;):)
Samtliga i fruns hemby håller på med ris, samtliga hushåll och det fungerar utmärkt med samarbete under skördeperioden men jag vet att det inte skulle fungera lika bra i de flesta thai-byar.
Det såg jag i Ban Muang Noi när jag bodde där, var och en körde sitt eget race....... med dåligt ekonomiskt utfall
 
 

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp