Varning för ris på vägarna.

Hej

Ja det är mycket man kunde göra i Thailand men så sker oftast inte, allt rullar på som vanligt oavsett vilka lagar och regler dom beslutar om i Bangkok, inte ens polisen bryr sig och förmodligen kör polisernas barn också mc.

Mvh isan lover

Nä det är som vanligt härnere, de som inte betalar skatt anser sig ha mer rätt till skattefinansierade saker än andra.

Idag körde jag som vanligt frugan till skytrain vid 8-tiden, dvs rusningstrafik. På vägen hem stannar en pick-up mitt i ena (av två) filen, på med varningsljusen och kliver sen ur bilen. Han ser hur trafiken naturligtvis genast stoppas upp, att folk blir irriterade, men lastar upp en säck med något på axel och korsar sen gatan. Ingen stress, alla andra kan vänta, hans egna välbefinnande får på intet sätt försämras pga andras vilja att komma i tid dit de ska. Man ser på honom att han blir sur över att andra börjar bli irriterade, att det beror på honom kommer han aldrig någonsin förstå.
Han kunde kört åt sidan men då hade han kanske fått gå några meter mer och det funkar ju inte. Där är kärnan bland alltför många trafikanters tankesätt här, lite efterblivet och en total brist på hänsyn för andra. Tur man är van och inte har någon tid att passa :)

Landet kunde ju gå snabbare framåt, oberoende av styre, om det inte vore så många som drog åt motsatt håll. Men jag antar att det bara är att sälla sig i ledet och klassa in allt sånt här till gruppen "Charmigt"

/ SatanG

Borde man inte kunna bygga ett bra torkställe för riset på gården eller liknande? Någon typ av plåt med kanter så det inte kan blåsa bort och avtappning för att fylla säckar eller liknande? Känns inte så dyrt och borde bli mer lätthanterligt. Det tillåter ju även någon form av lock om man vill göra det jobbigare för tjuvar när man inte är där och även möjlighet att torka lite om det regnar osv?

Vad har våra inneboende risbönder för åsikter?

Mest nyfiken :)

Hej

Riset måste ligga utspritt och luftigt i direkt solljus för att torka ordentligt, så några kanter eller lock fungerar inte, man torkar även cassava på samma sätt.

Många har tillräckligt med plats på sin tomt hemma men alla har inte det och då är vägen passande, men i princip försvinner då en fil och om der är hyfsat mycket trafik uppstår en del störningar i trafiken.

Mvh isan lover

Med så många som håller på med ris i vår by, skulle förmodligen ett gemensamt torkställe bara ställa till problem mellan familjerna. Ser inte hur dom skulle kunna nyttja ett sådant ställe utan konflikt;)
Men vad vet en prolitärsnobb om risnäringen och dess rutiner:p;):)

Hej

Problemet med en gemensam torkplats är väl att riset mognar ungefär samtidigt för många i en by och då räcker det inte med en torkplats, man skulle behöva många som bara används en kort period varje år.

Mvh isan lover

Samtliga i fruns hemby håller på med ris, samtliga hushåll och det fungerar utmärkt med samarbete under skördeperioden men jag vet att det inte skulle fungera lika bra i de flesta thai-byar.
Det såg jag i Ban Muang Noi när jag bodde där, var och en körde sitt eget race....... med dåligt ekonomiskt utfall

Hej

Förr hjälpte alla varandra med riset i tur och ordning gratis och en by fungerade mer som ett kollektiv.

Så är det oftast inte längre, många är utflyttade och andra har någon annan verksamhet o.s.v, så numera skördar varje familj oftast för sig sjölv, behöver dom hjälp måste dom hyra in folk som då får betalt per dag.

Men skolbarnen får fortfarande ledigt för att vara med och skörda riset och det ör en bra hjälp.

Mvh isan lover

Hej

Är det någon övergiven industriplats eller har den anlagts just för torkning av ris?

Frågar eftersom både marken och betongen har kostat en del.

Mvh isan lover
Dels är en del marknadsplats dels en annan del är för fester samt idrott som basket etc, ligger en femhundra meter från varandra.
Sen finns det en tredje plats inte så stor men en 500 kvadrat, har aldrig sett annat än att dom torkar ris där. Den är bara ett par år gammal.
Tomterna är nog allmänna.

Dels är en del marknadsplats dels en annan del är för fester samt idrott som basket etc, ligger en femhundra meter från varandra.
Sen finns det en tredje plats inte så stor men en 500 kvadrat, har aldrig sett annat än att dom torkar ris där. Den är bara ett par år gammal.
Tomterna är nog allmänna.

Hej

I vår by är den enda större yta som är belagd med betong belägen på skolgården, men där leker ju barnen så där kan man inte torka ris.

Mvh isan lover

Hej

Dessutom gäller nog den regeln i alla länder jorden runt.

Men det är nog lättare sagt än gjort för alla att följa denna regel, många verkar fortsätta använda sig av svenska regler, kultur och traditioner även utomlands, samt dessutom kräva att innevånarna i Thailand också borde följa dessa och det är enligt mig en helt hopplös kamp som man är dömd att förlora.

Mvh isan lover

Hej

Riset måste ligga utspritt och luftigt i direkt solljus för att torka ordentligt, så några kanter eller lock fungerar inte, man torkar även cassava på samma sätt.

Många har tillräckligt med plats på sin tomt hemma men alla har inte det och då är vägen passande, men i princip försvinner då en fil och om der är hyfsat mycket trafik uppstår en del störningar i trafiken.

Mvh isan lover

Hittade faktiskt ett antal lösningar som verkade fungera rätt så bra nu när jag är vaken igen :)

Bland annat en lufttorkare med 5tons kapacitet som kan stå under tak.
Den verkar lite rolig även om den inte var vare sig snabbast eller störst av de jag tittade på, kostar nog även lite mycket för en hobbyfarmare.

Hittade även en konstruktion liknande den jag föreslog i Kina. Kineserna verkar ha ett par konstruktioner som går på höjden, allt från en enklare likt det jag funderade på till mer automatiserade för industriellt storbruk.

Hittade faktiskt inget om att riset måste utsättas för direkt solljus för att torka.

Hittade faktiskt ett antal lösningar som verkade fungera rätt så bra nu när jag är vaken igen :)

Bland annat en lufttorkare med 5tons kapacitet som kan stå under tak.
Den verkar lite rolig även om den inte var vare sig snabbast eller störst av de jag tittade på, kostar nog även lite mycket för en hobbyfarmare.

Hittade även en konstruktion liknande den jag föreslog i Kina. Kineserna verkar ha ett par konstruktioner som går på höjden, allt från en enklare likt det jag funderade på till mer automatiserade för industriellt storbruk.

Hittade faktiskt inget om att riset måste utsättas för direkt solljus för att torka.

Hej

Visst finns det alternativ till vägarna och betongplattor, men dom har alla en sak gemensamt och det är att dom kostar pengar och förbrukar el eller drivmedel.

Dom småbönder som torkar riset på vägen har oftast inga pengar alls och då menar jag verkligen ingenting, det finns inte ens möjlighet att lägga undan 50-100 baht per månad till något annat, allt går till mat, kläder, skola och drivmedel m.m.

Det finns inga marginaler alls och därför blir det vägen, solen och vinden som får göra jobbet.

Mvh isan lover

Här i Tanboon har man tillgång till ca 4000 kvadrat betong underlag för att torka riset.
Som i Filippinerna, kommunen står för betongytan, byachefen får pengar från staten.
Övriga tider använder man betongytan till fester, marknad och idrott.
Här kallas en by/kommun Barangay och det kan finnas väldigt många i en stad och varje har sitt eget kommunhus och obegriplig byråkrati

Hej

Visst finns det alternativ till vägarna och betongplattor, men dom har alla en sak gemensamt och det är att dom kostar pengar och förbrukar el eller drivmedel.

Dom småbönder som torkar riset på vägen har oftast inga pengar alls och då menar jag verkligen ingenting, det finns inte ens möjlighet att lägga undan 50-100 baht per månad till något annat, allt går till mat, kläder, skola och drivmedel m.m.

Det finns inga marginaler alls och därför blir det vägen, solen och vinden som får göra jobbet.

Mvh isan lover

Går man i samma spår i generationer blir det inte mycket förändring. Finns det inga som helst marginaler måste väl något göras för att folket ska få det bättre? I takt med att resten av världen industrialiseras så lär det inte bli mer lönsamt att stå kvar oavsett hur romantiskt det är.

Går man i samma spår i generationer blir det inte mycket förändring. Finns det inga som helst marginaler måste väl något göras för att folket ska få det bättre? I takt med att resten av världen industrialiseras så lär det inte bli mer lönsamt att stå kvar oavsett hur romantiskt det är.

Hej

Det är just ” måste väl något göras” som jag saknar i Thailand, det räcker inte med att dela ut lite kontanta gåvor inför ett val, det behövs satsningar och projekt som förändrar i grunden och leder till bestående förändringar, en stor del av befolkningen klarar inte att försörja sig och dom har definitivt blivit fler i.o.m dom dåliga priser som är på det dom odlar.

Mvh isan lover

Hej

Det är just ” måste väl något göras” som jag saknar i Thailand, det räcker inte med att dela ut lite kontanta gåvor inför ett val, det behövs satsningar och projekt som förändrar i grunden och leder till bestående förändringar, en stor del av befolkningen klarar inte att försörja sig och dom har definitivt blivit fler i.o.m dom dåliga priser som är på det dom odlar.

Mvh isan lover
Det blir knappast som du vill att förändringar ska komma från Bangkok, förändringsarbete måste ske från gräsrotsnivå i lokala samhällen.
Ingen tar ju annat än kontanter på allvar från Bangkok, resten bryr man sig inte om.
Ni i byn kan väl be om riktade åtgärder via en önskelista till makthavarna i Bangkok?

Ett land med 10% migrantarbetare har ett systemfel som sitter i kultur och traditioner. Bara ett nytt tänk om samarbete och ihop-slagning av smålotter till större lättskördade enheter kan få bättre lönsamhet

Du som i stort sett hatar och föraktar regimen i Bangkok men ändå ställer du krav att dom ska lösa problemen för soffliggarna.

Lägg lite kraft på detta vid din nästa semester i byn. Påtala samarbete och fördelar med stordrift med byborna över ett par Chang.

Hej

Mvh isan lover

Även om jag håller med om att ett land/regering borde föregå med gott exempel, om nu inget händer år efter år vare sig det är maffian eller militären som styr... Kanske dags att tänka utanför boxen? Du som bor där, har en ordentlig utbildning och erfarenhet bör ju kunna hjälpa till att effektivisera runt hos er t. ex.? Jag menar det i största möjliga välmening, måste vara positivt om folk får det bättre. Till min fördel kanske riset blir billigare så slipper jag gå i konkurs ;)

Blir det sämre hela tiden och man kramar sig kvar likt en koala vid skogsbrand så blir man nog bränd i slutändan om inte brandkåren kommer och lyfter ner dig. Visar nu brandkåren inget intresse så är framtidsutsikterna dåliga.

Även om jag håller med om att ett land/regering borde föregå med gott exempel, om nu inget händer år efter år vare sig det är maffian eller militären som styr... Kanske dags att tänka utanför boxen? Du som bor där, har en ordentlig utbildning och erfarenhet bör ju kunna hjälpa till att effektivisera runt hos er t. ex.? Jag menar det i största möjliga välmening, måste vara positivt om folk får det bättre. Till min fördel kanske riset blir billigare så slipper jag gå i konkurs ;)

Blir det sämre hela tiden och man kramar sig kvar likt en koala vid skogsbrand så blir man nog bränd i slutändan om inte brandkåren kommer och lyfter ner dig. Visar nu brandkåren inget intresse så är framtidsutsikterna dåliga.

Hej

Sedan slutet på 90-talet fram till 2014 var utevecklingen enorm och då både ekonomiskt och utveclikngsmässigt, vi i vår by gick ifrån skjul på pålar till hus man tidigare bara såg i städer, byns vägar var att rött grus som trängde in överallt, nu är det betong och asfalt, det låg sopor överallt och det brändes friskt, nu har vi sedan många år soptunnor och sopbilar, det satsades även på skolan som fick nya leksaker i förskolan, nya böcker, barnen fick mjölk och varm mat i skolan m.m, tidigare saknade vi både fast telefoni och mobilnät och var tvungna att åka tre mil för att ringa ett samtal, nu har alla sedan länge täckning för mobil och många även internet, området fick nya brandbilar, staten bekostade borrning efter vatten och en gemensam pumpanläggning, så här kunde jag hålla på länge att räkna upp vad som har skett.

Detta i kombination med ett högt världsmarknadspriset på gummi 120-130 baht per kg mot ca 20 baht nu, ett risstöd (om än för stort och ej hållbart i längden) som lyfte ekomoin lokalt ute i byarna, hyfsat betalt för annat som cassava, sockerrör och eucalyptus gjorde att folk fick det bra mycket bättre än någonsin tidigare, folk började flytta tillbaka till byn med sina familjer, jobb fanns och man tjänade bra, antalet barn i skolan ökade, fler och fler öppnade små rörelser som serveringar och affärer, men även annnat som däckförsäljning, verkstäder, bilfirmor m.m.

Men över en natt ändrades allt och nu har folk flyttat tillbaka till Korat, Bangkok och Chonburi igen, antalet barn i skolan har sjunkit med drygt 30 elever till bara 70 och det är farligt nära gränsen för att den skulle kunna stängas ned, mig veterligen har inte ett enda nytt projekt inriktat på att dom fattiga ska kunna försörja sig själva dragits igång i vår del av landet sedan 2014, samtidigt har priserna på samtliga grödor rasat ytterligare och det råder en utbredd hopplöshet.

Nu inför valet delar regimen ut 100 miljarder baht till dom fattiga men det är ju ungefär som att kissa på sig, kortsiktigt värmer det något men sen blir det kallt igen, en rejäl skolreform inriktat på lärande, samt en plan för hur folk ska sysselsättas i annat än ett småskaligt och olönsamt jordbruk behövs.

Mvh isan lover

Hej

Sedan slutet på 90-talet fram till 2014 var utevecklingen enorm och då både ekonomiskt och utveclikngsmässigt, vi i vår by gick ifrån skjul på pålar till hus man tidigare bara såg i städer, byns vägar var att rött grus som trängde in överallt, nu är det betong och asfalt, det låg sopor överallt och det brändes friskt, nu har vi sedan många år soptunnor och sopbilar, det satsades även på skolan som fick nya leksaker i förskolan, nya böcker, barnen fick mjölk och varm mat i skolan m.m, tidigare saknade vi både fast telefoni och mobilnät och var tvungna att åka tre mil för att ringa ett samtal, nu har alla sedan länge täckning för mobil och många även internet, området fick nya brandbilar, staten bekostade borrning efter vatten och en gemensam pumpanläggning, så här kunde jag hålla på länge att räkna upp vad som har skett.

Detta i kombination med ett högt världsmarknadspriset på gummi 120-130 baht per kg mot ca 20 baht nu, ett risstöd (om än för stort och ej hållbart i längden) som lyfte ekomoin lokalt ute i byarna, hyfsat betalt för annat som cassava, sockerrör och eucalyptus gjorde att folk fick det bra mycket bättre än någonsin tidigare, folk började flytta tillbaka till byn med sina familjer, jobb fanns och man tjänade bra, antalet barn i skolan ökade, fler och fler öppnade små rörelser som serveringar och affärer, men även annnat som däckförsäljning, verkstäder, bilfirmor m.m.

Men över en natt ändrades allt och nu har folk flyttat tillbaka till Korat, Bangkok och Chonburi igen, antalet barn i skolan har sjunkit med drygt 30 elever till bara 70 och det är farligt nära gränsen för att den skulle kunna stängas ned, mig veterligen har inte ett enda nytt projekt inriktat på att dom fattiga ska kunna försörja sig själva dragits igång i vår del av landet sedan 2014, samtidigt har priserna på samtliga grödor rasat ytterligare och det råder en utbredd hopplöshet.

Nu inför valet delar regimen ut 100 miljarder baht till dom fattiga men det är ju ungefär som att kissa på sig, kortsiktigt värmer det något men sen blir det kallt igen, en rejäl skolreform inriktat på lärande, samt en plan för hur folk ska sysselsättas i annat än ett småskaligt och olönsamt jordbruk behövs.

Mvh isan lover

Låter jättebra att folk tjänade bra. Då finns det pengar undanstoppade och investeringar i den egna farmen inför framtiden är gjorda.

Låter jättebra att folk tjänade bra. Då finns det pengar undanstoppade och investeringar i den egna farmen inför framtiden är gjorda.

Hej

Dom extra pengar folk tjänade gick till att bygga nya eller bygga om husen, köpa bil eller traktor, sätta barnen i en bättre skola, låta fler studera vidare till universitet, köpa mark o.s.v, tror knappast någon lade pengar på hög, man satsade på det som man inte hade haft råd med tidigare.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0