Varning för ris på vägarna.

 
Hej

Dom extra pengar folk tjänade gick till att bygga nya eller bygga om husen, köpa bil eller traktor, sätta barnen i en bättre skola, låta fler studera vidare till universitet, köpa mark o.s.v, tror knappast någon lade pengar på hög, man satsade på det som man inte hade haft råd med tidigare.

Mvh isan lover

Ja det var en dum kommentar från mig.

Sen är jag nästan religiöst övertygad om att förbättringar kan göras och allt kostar inte pengar, vissa saker kostar arbetskraft. Hela mitt yrkesliv har gått ut på att förbättra saker och visst har en del tjänster försvunnit efter vissa projekt men arbetsbelastningen för de som jobbar kvar minskar även den.

Jag tror att du hade hittat åtskilliga saker att förbättra i det dagliga arbetet när du går på gården om du ville. Som jag skrev innan har du erfarenhet, utbildning och även om du var facklig antar jag att du fått arbetat någon timme genom åren :p

Att lika många miljoner människor ska arbeta med risodling om 10 år som det är idag är nog uteslutet oavsett vad någon av oss tycker. Marknaden lär inte betala för det.
 
Ja det var en dum kommentar från mig.

Sen är jag nästan religiöst övertygad om att förbättringar kan göras och allt kostar inte pengar, vissa saker kostar arbetskraft. Hela mitt yrkesliv har gått ut på att förbättra saker och visst har en del tjänster försvunnit efter vissa projekt men arbetsbelastningen för de som jobbar kvar minskar även den.

Jag tror att du hade hittat åtskilliga saker att förbättra i det dagliga arbetet när du går på gården om du ville. Som jag skrev innan har du erfarenhet, utbildning och även om du var facklig antar jag att du fått arbetat någon timme genom åren :p

Att lika många miljoner människor ska arbeta med risodling om 10 år som det är idag är nog uteslutet oavsett vad någon av oss tycker. Marknaden lär inte betala för det.

Hej

Visst kan man rekommendera och promota Svenska lösningar och metoder även i Isaan men faktum är att dom med sina 4000-5000 års erfarenhet av att odla i detta klimat med långa perioder av regn, översvämningar och torka ofta vet bättre än oss.

Sen har vi ju dessutom andra trädslag än dom har och inte dom problem med skadeinsekter och termiter m.m som vi är förskonade ifrån, så vi hsr nog inte så mycket att lära ut som vi ibland tror.

Det är väl mer saker som att jag introducerade den första västerländska toan av sittmodell i byn som har satt sina spår, det kom folk ifrån alla håll och tittade fundersamt när denna helt onödiga och opraktiska tingest installerades, men den fick snart efterföljare och nu är den typen vanlig i hela byn.

Lite nya maskiner och verktyg har dom väl också tagit till sig som t.ex vattenpass, skiftnycklar och aluminiumstege istället för den traditionella i bambu, häcksax och grensax har väl en del också visat intresse för samt olika elverktyg.

Men när det gäller odling, bygge och mycket annat så har dom nog haft mycket mer att lära mig än tvärtom.

Mvh isan lover
 
Hej

Visst kan man rekommendera och promota Svenska lösningar och metoder även i Isaan men faktum är att dom med sina 4000-5000 års erfarenhet av att odla i detta klimat med långa perioder av regn, översvämningar och torka ofta vet bättre än oss.

Sen har vi ju dessutom andra trädslag än dom har och inte dom problem med skadeinsekter och termiter m.m som vi är förskonade ifrån, så vi hsr nog inte så mycket att lära ut som vi ibland tror.

Det är väl mer saker som att jag introducerade den första västerländska toan av sittmodell i byn som har satt sina spår, det kom folk ifrån alla håll och tittade fundersamt när denna helt onödiga och opraktiska tingest installerades, men den fick snart efterföljare och nu är den typen vanlig i hela byn.

Lite nya maskiner och verktyg har dom väl också tagit till sig som t.ex vattenpass, skiftnycklar och aluminiumstege istället för den traditionella i bambu, häcksax och grensax har väl en del också visat intresse för samt olika elverktyg.

Men när det gäller odling, bygge och mycket annat så har dom nog haft mycket mer att lära mig än tvärtom.

Mvh isan lover

Ja men då är det perfektionerat. Förstår att jordbruket är skyddat så inte utlänningar lär sig för mycket och kopierar förfarandet.

I så fall är väl en total nedläggning att förespråka om det inte går att effektivisera samtidigt som det inte lönar sig.

Ve den dagen någon rullar in ett hjul och visar upp för att underlätta transporter. :'(
 
Ja men då är det perfektionerat. Förstår att jordbruket är skyddat så inte utlänningar lär sig för mycket och kopierar förfarandet.

I så fall är väl en total nedläggning att förespråka om det inte går att effektivisera samtidigt som det inte lönar sig.

Ve den dagen någon rullar in ett hjul och visar upp för att underlätta transporter. :'(

Hej

Det som behövs är en statlig långsiktig plan gällande jordbrukssektorn ifrån norr till söder med tanke på deras olika förhållanden klimatmässigt, nederbördsmässigt, tillgång på vatten, torka o.s.v.

Detta måste kombineras med en planerad och kontrollerad omställning ifrån små olönsamma jordbruk till större mer moderna och lönsammare större enheter.

Detta klarar inte dom små fattiga markägarna själva och dom måste få hjälp till detta, det vore bättre än kontanta gåvor inför valen som inte förändrar eller avhjälper själva grundproblemet.

Mvh isan lover
 
Staten skall väl inte stå för omställning till storjordbruk, det får la den enskilde bonden lösa själv.
Har han inte råd med det så får han väl bli löntagare.
 
Staten skall väl inte stå för omställning till storjordbruk, det får la den enskilde bonden lösa själv.
Har han inte råd med det så får han väl bli löntagare.

Hej

När du säger detta undrar jag om du har klart för dig att mellan 30-40 % av befolkningen fortfarande är beroende av inkomster ifrån jordbruk, hur har du tänkt att alla dessa människor som består av familjer med barn och åldringar ska klara av detta själva, en del människor är ju fortfarande analfabeter och har aldrig gått i skola.

Självklart behöver dom hjälp med detta precis på det sätt som andra länder inklusive Sverige löste detta en gång i tiden med omdtällningsplaner, bidrag för att slå ihop små jordbruksenheter, flyttbidrag och boende till dom som väljer att lägga ned och flytta, utlokalisering av statlig verksamhet, statligt etableringsstöd för företag som satsar i glesbygden o.s.v, att bara lämna 30-40% av befolkningen åt sitt öde vind för våg låter inte bra i mina öron.

Mvh isan lover
 
Hej

När du säger detta undrar jag om du har klart för dig att mellan 30-40 % av befolkningen fortfarande är beroende av inkomster ifrån jordbruk, hur har du tänkt att alla dessa människor som består av familjer med barn och åldringar ska klara av detta själva, en del människor är ju fortfarande analfabeter och har aldrig gått i skola.

Självklart behöver dom hjälp med detta precis på det sätt som andra länder inklusive Sverige löste detta en gång i tiden med omdtällningsplaner, bidrag för att slå ihop små jordbruksenheter, flyttbidrag och boende till dom som väljer att lägga ned och flytta, utlokalisering av statlig verksamhet, statligt etableringsstöd för företag som satsar i glesbygden o.s.v, att bara lämna 30-40% av befolkningen åt sitt öde vind för våg låter inte bra i mina öron.

Mvh isan lover
Jag tror inte 30-40% av befolkningen är beroende av jordbruket.
Dom flesta jag har träffat går minus på jordbruket och är beroende av sidoinkomster.
Eftersom Thailand måste ta in så många immigranter för att få folk till alla jobb, så verkar det ju inte vara arbetsbrist.
Har inte träffat en Thailändare som inte fått jobb på dagen om han velat, och trivs han inte slutar han och har ett nytt jobb inom par timmar.
Lägg ner jordbruket som bara tär på deras ekonomi istället, det finns inte mark för att alla skall bli storjordbrukare.

Har många i frugans by även svärföräldrarna som inte jobbar men det är inte pga att det inte finns jobb.
Finns det inte jobb utanför dörren får man flytta på arslet, men nä dom sitter helst hemma och gör nada.
Därför kan dom bo som dom gör och inga större summor skickas till dom.
Vill dom inte ens försöka göra nåt själva skall dom inget ha, men dom är nöjda med det bara dom slipper jobba.
Ser aldrig någon göra ett vettigt hantverk där i byn.
Dom är inte lika arbetsvilliga som i din by där dom står och sliter i sitt anletes svett 12 timmar om dagen.
 
Hej

Det som behövs är en statlig långsiktig plan gällande jordbrukssektorn ifrån norr till söder med tanke på deras olika förhållanden klimatmässigt, nederbördsmässigt, tillgång på vatten, torka o.s.v.

Detta måste kombineras med en planerad och kontrollerad omställning ifrån små olönsamma jordbruk till större mer moderna och lönsammare större enheter.

Detta klarar inte dom små fattiga markägarna själva och dom måste få hjälp till detta, det vore bättre än kontanta gåvor inför valen som inte förändrar eller avhjälper själva grundproblemet.

Mvh isan lover

Håller med om mycket här.

Men när vare sig maffia eller militär hjälper till. Då är det upp till folket.

Inställningen att något är perfekt eller inte går att effektivisera är fel tycker jag. Man ska aldrig ge upp, kommer man inte på egna lösningar kollar man på andras lösningar osv. Lata människor brukar vara bra på att effektivisera så de slipper jobba, jag vet av erfarenhet :-D
 
Håller med om mycket här.

Men när vare sig maffia eller militär hjälper till. Då är det upp till folket.

Inställningen att något är perfekt eller inte går att effektivisera är fel tycker jag. Man ska aldrig ge upp, kommer man inte på egna lösningar kollar man på andras lösningar osv. Lata människor brukar vara bra på att effektivisera så de slipper jobba, jag vet av erfarenhet :-D

Hej

Dom är inte lata men problemet är att dom nästan inget tjänar hur mycket dom än jobbar,

Det man eventuellt tjänar på en dag räcker i bästa fall till att tanka en liter på moppen, köpa något att äta för familjen på kvällen och 5-20 baht i skolpeng till barnen nästa dag, inte så mycket mer.

Mvh isan lover
 
Hej

Dom är inte lata men problemet är att dom nästan inget tjänar hur mycket dom än jobbar,

Det man eventuellt tjänar på en dag räcker i bästa fall till att tanka en liter på moppen, köpa något att äta för familjen på kvällen och 5-20 baht i skolpeng till barnen nästa dag, inte så mycket mer.

Mvh isan lover

Tror att du tolkade mig lite fel :)

Menade inte att någon var lat. Skämtade mest om att lata människor är bra på att effektivisera för att få jobba mindre :)

Problemet är kanske att de inte är tillräckligt lata? :p
 
Absolut att det är förarens ansvar, oavsett vad någon kör på så är det ett föraransvar, vems är felet om någon kör ner i ett potthål? han som sålde moppen?, den som lagt asfalten?, vem bär ansvaret? enligt ditt resonemang så friskrivs alltid föraren från ansvar, med detta så menar Du att denna förare har inget ansvar i frågan, han såg inte vad som var framför.

PHATTHALUNG – A six-wheeler crashed into a school bus stopped in heavy rain, injuring nine pupils and five adults, on the the Southern Provinces Phetkasem Highway in Muang district on Friday morning.
The accident occurred at approximately 7 am, the schools bus, a modified pickup truck with row seats, had stopped on the side of the road to pick up students, local police said. It was taking pupils and parents from Tamot district to schools in Muang district.A six-wheel cold storage truck registered in Bangkok ran into the back of the bus, which was forced into a roadside ditch by the impact.
Of the 14 injured people, two were in serious condition.
Police were searching for the driver of the cold storage truck as he fled the scene after the accident.

Berätta nu för mig, när inträder ett föraransvar? enligt dig så finns inget föraransvar om man inte sett vad som finns på vägen...

Du inser inte att det finns skillnad mellan ett potthål i vägen och en skolbuss som stannat?
Enligt svenska regler och domar så är potthålet väghållarens ansvar. Att ränna en stillastående skolbuss i röven bör normalt vara den påkörandes ansvar.
 
Hej

Riset måste ligga utspritt och luftigt i direkt solljus för att torka ordentligt, så några kanter eller lock fungerar inte, man torkar även cassava på samma sätt.

Många har tillräckligt med plats på sin tomt hemma men alla har inte det och då är vägen passande, men i princip försvinner då en fil och om der är hyfsat mycket trafik uppstår en del störningar i trafiken.

Mvh isan lover

Skulle man inte kunna bygga en spannmålstork som vi har i Sverige?
Att det kostar det vet jag men man kan göra den i ett kollektivt ägande.
 
Skämt, så kunde även jag tolka detta, men man kan se samma sak ifrån olika sidor av kubiken, jag såg den även ifrån en annan sida...
Sen finns ju lagen i även i Thailand , lagen som säger att en fordonsförare skall anpassa hastigheten så att den kan stanna sitt fordon om hinder på vägen uppstår, mao samma lag som i Sverige
 
Sen finns ju lagen i även i Thailand , lagen som säger att en fordonsförare skall anpassa hastigheten så att den kan stanna sitt fordon om hinder på vägen uppstår, mao samma lag som i Sverige


Det är väl detta som jag beskrivit tidigare, men vissa tycker att föraransvar gäller inte.
 
Du inser inte att det finns skillnad mellan ett potthål i vägen och en skolbuss som stannat?
Enligt svenska regler och domar så är potthålet väghållarens ansvar. Att ränna en stillastående skolbuss i röven bör normalt vara den påkörandes ansvar.

Väghållarens ansvar att vägen är vid varje tillfälle farbar? om det uppstår ett sinkhål? väghållarens ansvar? inte alls, föraransvar, om det faller ett träd över vägen? väghållarens ansvar? inte alls, föraransvar, om en väg försvinner? väghållarens ansvar? inte alls, föraransvar, tycker nog att ditt resonemang är inte bara trekantigt, även träaktigt...
 
Vet att det när det gäller Sveriges lagstiftning ligger nåt i Vad Stefan X Erixon skriver , kommun eller vägverket har ett ansvar för att vägarna inte har större potthål än en visst djup .. I SVERIGE , inte i Thailand , strikt föraransvar , men om ett husdjur eller boskap skapar olycka , då är ägaren till hunden eller kossan /Oxen ansvarig ;)
 
Liksom bönderna då de lägger ut ris på vägen , de är ansvariga för de skador de åsamkar fordon och fordonsförare , allt enligt Thailändsk lag , detta med föraransvar gäller nog mest i trafiken dvs olyckor fordon vs fordon
 
 

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp