Varning för ris på vägarna.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Dags att varna för ris på vägarna igen, redan har olyckor och dödsfall inträffat, bl.a dog en 15 årig tjej som förlorade kontrollen på sin mc efter att ha kört in i en rishög på vägen.

Det är olagligt att torka ris på vägen och man riskerar 60 000 baht i böter och max 3 års fängelse för detta brott, men det verkar inte direkt påverka risodlarna som fortsätter att lägga ris på vägarna.

1543211234940.jpeg


Farmers warned of legal action over drying paddy on roads

Mvh isan lover
 
Sen mår väl inte riset så bra först så är ju vägbanan förorenad av olja o avgaser, är ju bara ett nät som riset ligger på. Sedan kommer det ju avgaser från bilar o MC.
Undrar hur förorenat det blir.
Är det inte detta som ligger bakom beslut att inte torka ris på vägen, borde vara.
 
Sen mår väl inte riset så bra först så är ju vägbanan förorenad av olja o avgaser, är ju bara ett nät som riset ligger på. Sedan kommer det ju avgaser från bilar o MC.
Undrar hur förorenat det blir.
Är det inte detta som ligger bakom beslut att inte torka ris på vägen, borde vara.

Hej

Själv tror jag nog att det är trafikfaran och antalet olyckor som riset orsakar som är skälet, miljötänket är ännu inte så stort och utvecklat i Thailand.

Riset på vägen innebär ju att en fil försvinner och att fordon ifrån båda hållen måste använda en fil där dom riskerar att mötas och krocka, en s.k chicken race situation uppstår, dessutom kan det ju gå som för den 15 åriga tjejen som förlorade kontrollen och dog när hon körde in i rishögen på vägen.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag nog att det är trafikfaran och antalet olyckor som riset orsakar som är skälet, miljötänket är ännu inte så stort och utvecklat i Thailand.

Riset på vägen innebär ju att en fil försvinner och att fordon ifrån båda hållen måste använda en fil där dom riskerar att mötas och krocka, en s.k chicken race situation uppstår, dessutom kan det ju gå som för den 15 åriga tjejen som förlorade kontrollen och dog när hon körde in i rishögen på vägen.

Mvh isan lover
Nja tror inte det.
Alla djupa håler i vägarna, som man har svårt att se i mörket måste vara ett större problem.

Att upptäcka riset är ju lättare .
Nä tror på miljö faktorn.
 
Nja tror inte det.
Alla djupa håler i vägarna, som man har svårt att se i mörket måste vara ett större problem.

Att upptäcka riset är ju lättare .
Nä tror på miljö faktorn.

Hej

Skulle ju kunna spela in, men den här texten i artikeln belyser detta problem :

”The Rural Roads Department is warning farmers they'll face legal action for piling paddy on roads following a number of accidents.”

Mvh isan lover
 
Om man ser en sån här ristorkning på vägen så bara binda fast ena hörnet av presseningen i bilen/moppen å dra iväg så kan dom ju sopa upp sitt ris sen

Här har vi Isan Lover, gunnarg, Matt82, och som ger sitt gillande till någon som tycker att det är bara att knyta fast nätet och dra iväg, sprida ut riset, inte en tanke på att kanske denna risodlare har detta som sin enda försörjning, och en familj att mätta...
 
Här har vi Isan Lover, gunnarg, Matt82, och som ger sitt gillande till någon som tycker att det är bara att knyta fast nätet och dra iväg, sprida ut riset, inte en tanke på att kanske denna risodlare har detta som sin enda försörjning, och en familj att mätta...

Hej

Själv såg jag det nog mer som ett skämt och det tror jag fortfarande att det var.

Själv kände jag inte ens till att det fanns ett förbud mot detta eftersom nästan alla gör så på landet, men när folk avlider som i detta fallet en 15 årig flicka får man sig en tankeställare, enligt artikeln orsakar ristorkning på vägarna ett stort antal olyckor och det känns ju inte rätt heller.

Men förbudet mot ris på vägarna får vi väl lägga i högen med beslutade men ej tillämpade lagar, har aldrig hört talas om någon som har fått böter och än mindre fängelse för detta.

Mvh isan lover
 
Skämt, så kunde även jag tolka detta, men man kan se samma sak ifrån olika sidor av kubiken, jag såg den även ifrån en annan sida...
 
Skämt, så kunde även jag tolka detta, men man kan se samma sak ifrån olika sidor av kubiken, jag såg den även ifrån en annan sida...

Hej

Ja skulle man göra det i verkligheten så vore det ju en katastrof för den enskilde och dennes familj, det är nog bäst att överlåta det här åt polisen om dom nu är intresserade av denna lag.

Men tråkigt att någon så ung som 15 år avlider på grund av ris på vägen, några reflexer, en triangel, någon flagga eller annat för att markera riset hade nog varit bra.

Mvh isan lover
 
Dör folk så är det inte mer än rätt att släpa iväg riset.
Folk skall inte behöva sätta livet till för att några jävla bönder inte kan markera ut så det syns var dom har sitt ris.
Oftast har dom massor av mark att torka på, bara det att det är lättast att göra det på vägen.
 
Har sett detta dagligen sista veckorna, men bara på lokala småvägar där dom markerar med konor.
Men håller med om att det är störande, speciellt vid möte;)
 
Här har vi Isan Lover, gunnarg, Matt82, och som ger sitt gillande till någon som tycker att det är bara att knyta fast nätet och dra iväg, sprida ut riset, inte en tanke på att kanske denna risodlare har detta som sin enda försörjning, och en familj att mätta...

Jag har personligen inte så mycket sympati för människor som riskerar andras liv av ren lathet eller för att göra sitt arbete lite enklare. Spelar ingen större roll om det är en risodlare i Thailand eller om det en mekaniker i Sverige som riskerar andras liv av ren lathet.

Sen är det givetvis polis och myndigheter som ska ta tag i det och inte enskilda personer som ska släpa iväg riset och liknande.
 
Jag har personligen inte så mycket sympati för människor som riskerar andras liv av ren lathet eller för att göra sitt arbete lite enklare. Spelar ingen större roll om det är en risodlare i Thailand eller om det en mekaniker i Sverige som riskerar andras liv av ren lathet.

Sen är det givetvis polis och myndigheter som ska ta tag i det och inte enskilda personer som ska släpa iväg riset och liknande.

Hej

Problemet är nog bara att många saknar en bra plats att torka riset på och därav användandet av vägarna, det är ingen bra lösning men jag har ändå en viss förståelse för att folk gör på detta sätt, men med dagens hårdare och snabbare trafik så kan det givetvis ske olyckor, problemet om man ex.vis lämnar kvar riset ute på farmen och torkar det där är ju att det med största sannolikhet blir stulet, därför vill man torka det hemma och nära huset, men någon annan bra öppen, torr och solbelyst plats än vägen saknas nog tyvärr ofta.

Mvh isan lover
 
Hej

Problemet är nog bara att många saknar en bra plats att torka riset på och därav användandet av vägarna, det är ingen bra lösning men jag har ändå en viss förståelse för att folk gör på detta sätt, men med dagens hårdare och snabbare trafik så kan det givetvis ske olyckor, problemet om man ex.vis lämnar kvar riset ute på farmen och torkar det där är ju att det med största sannolikhet blir stulet, därför vill man torka det hemma och nära huset, men någon annan bra öppen, torr och solbelyst plats än vägen saknas nog tyvärr ofta.

Mvh isan lover

Varför är det större risk för stöld på farmen än på vägen? Finns det någon som kan vakta det på vägen måste det väl samma person kunna vakta det på farmen?
 
Varför är det större risk för stöld på farmen än på vägen? Finns det någon som kan vakta det på vägen måste det väl samma person kunna vakta det på farmen?

Hej

Normalt ligger ju farmen utanför byn och huset inne i byn, så det normala är att transportera hem riset till huset efter skörd, där torkar man riset innan lagring eller försäljning, det är liksom så det fungerar rent praktiskt.

Mvh isan lover
 
Dör folk så är det inte mer än rätt att släpa iväg riset.
Folk skall inte behöva sätta livet till för att några jävla bönder inte kan markera ut så det syns var dom har sitt ris.
Oftast har dom massor av mark att torka på, bara det att det är lättast att göra det på vägen.

Dra nu inte alla över en kam, personligen har jag inget ris, frugan har, det finns bilder i tråden "Ubon bygger en farm" hur jag löste problemet med markeringar och reflexer, visst finns det "massa" mark att torka riset på, här utesluter vi risfälten pga. att där är vatten, således får man söka mark som är torr, skolgårdar, tempelområden, egna tomten, eller grannens tomt, och vägar, och nu ställer jag frågan till er som ondgör er över risbönderna, har inte dom jävla fordonsförarna något ansvar?, kör man på något, så har antingen farten varit för hög, alternativt så har föraren brustit i uppmärksamhet...
 
 

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp