Vattenrenare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
F

fjodor

Gäst
Hej !
Detta är första gången jag skriver i forumet :)
Jag har varit på besök hos svärmor och de använde en liten vattenrenare inkopplad ovanför diskbänken och de fick rent dricksvatten på en gång.
Men jag har glömt vad den hette. Tror det var ngt så här..
Kréuang ....... nam

Ja de skulle vara bra att veta vad den heter, och kostar, är
den på el, eller bara ett filter

Att rekommendera är ett vattenfilter "watercleaner/watermachine", ett sand/kolfilter som kostar runt 5-10 000 bath beroende på storlek

glimten66 :wai:

Det finns en elektrisk, som kostade ungefär 4000 då den var ny, men jag frågade inte när den köptes eller vad den heter.
MEN "min" thailänska tycker att vattnet smakar illa av den, så hon brukar inte använda den.
(((Utan att bli sjuk. Men de har egen brunn, och hyffsat bra avlopp (septitank) utom för duschavloppet, så de har nog mindre behov av vattenrening än de flesta har.)))

Blir det inte bättre vatten med filter?

Varför frågar du inte svärmor om du gillar den de har? :)

Jag dricker 1 - 1,5 liter vatten om dagen i Sverige.
Till skillnad från vatten så sätter sig öl lätt på magen :) Dessutom är väl öl vätskeUTDRIVANDE, vilket ju inte är så bra i värme.

Lunkan de e inte ölen som sätter sig runt magen de e till tugget :nod:

Det är sant, haha. För att vara ärlig - jag dricker mest vatten på dagen, sen kommer ölen fram på kvällen. :D

Vi köper alltid flaskvatten, går det att få rent och gott vatten från en vattenrenare? I så fall kan ju en sådan betala sig ganska snabbt om man slipper köpa flaskvatten.

Berralund :wai:

Då/om jag bygger kommer jag att skaffa egen brunn också, fastän det bara är c:a 70 meter (genom skog) till de enda två grannarna, som finns i närheten, och de har dragit rör dit från byns vatten.
Men jag vet ju inte hur egna kommer att smaka.
Efter vad jag hört är avståndet ner till vatten mycket olika i olika delar av Thailand. I de torrare områdena med sandjord kan det vara ganska långt ner till vatten under torrperioden (=för djupt för att man ska vilja gräva). Men t ex längst uppe i nordöst kan det t o m räcka med djup, som i Sverige (7-10 meter) och då kan man välja att få den grävd för hand. Har ingen aning vad kostnaderna är handgrävd jämfört med borrad.

Istället för flaskvatten - Smakmässigt så går det ju att hjälpa till själv med t ex en liten kolsyreapparat.

Det går ju att göra "storkok" på bara vatten också :) Har inte kollat hur det smakar. Men då har man fler möjligheter att smaksätta också, t ex kan man ju göra (is-)te. Fast - om ni inte vet det - i värme är det bättre att dricks ljummet vatten istället för kallt, för om man dricker kallt, så sätter magen igång och värmer upp det, och så blir man varmare än man var innan. Men sådant bränner ju kalorier, så det är kanske en bra metod att få bort ölmagen :)
(Min (ganska lilla) gubbmage minskade 2,5 kilo då jag trodde att den gått upp p g a julmaten. Men jag hade "frysit" bort kilon då det var väldigt kallt i Sverige! :)

Ja, att dricka ljummet vatten har ytterligare en fördel - man blir inte dålig i magen av den anledningen.

Sen gäller det också att veta att vattnet man får upp ur brunnen är "safe", har egentligen ingen lust att testa. Hemma hos oss lär det finnas vatten på 15-20 meters djup, brunnen skall vara klar vilken dag som helst.

Vi får väl testa oss fram på något vis, det blir kanske flaskvatten även i fortsättningen. ::)

Hej vi dricker bara vatten på flaska dom gångerna som ja lyckas trycka i mig nån men soda går bra gärna ljummen

Själv tycker ja inte om deras vatten de e inte samma kvalite som vårat kran vatten vi har egen brunn vi fick borra styvt 30 meter

Men till som tamen som man tar till lunch funkar inte vatten :nod:
måste va chang beer

En anledning till att jag inte dricker Chang etc före kvällen är att jag kör ganska mycket bil på dagarna och det gör jag inte om jag har druckit något. Det hade varit en annan sak om man kunde gå, men vi bor ca 5 km utanför centrala byn.

Så därför hade det varit bra om vattnet vi får upp ur brunnen är drickbart efter reningen. :-\

Efter rening så går vattnet o dricka men de kommer aldri att smaka som vårat unika driks vatten vi har ju dett bästa vattnet i världen ju.... :thumbsup:

Det har du förstås helt rätt i så det lär bli till att köpa flaskvatten även i fortsättningen. :(

Japp för mig blir de soda chang när man inte kan få tag på en riktig ramlösa..

glimten66

Vet att i delar av Thailand är det hög salthalt i jorden, och då antar jag att det blir högt i dricksvattnet också. I stora delar av Isaan är det ju också sandjord, vilket kanske är annorlunda då vattnet filtreras ner från ytan (?)
Är det så där ni har brunnar?

Eller är det kanske gyttjesmak där det inte är sandjord?

Hej Lunkan,

Dom håller på att borra brunnen i skrivande stund så jag får väl se i juli när vi kommer ner hur det smakar. Vi bor mitt på landet med mestadels risfält runt omkring, har inte hört talas om saltsmak.

Rapport kommer efter hemkomst i början av augusti.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp