Då/om jag bygger kommer jag att skaffa egen brunn också, fastän det bara är c:a 70 meter (genom skog) till de enda två grannarna, som finns i närheten, och de har dragit rör dit från byns vatten.
Men jag vet ju inte hur egna kommer att smaka.
Efter vad jag hört är avståndet ner till vatten mycket olika i olika delar av Thailand. I de torrare områdena med sandjord kan det vara ganska långt ner till vatten under torrperioden (=för djupt för att man ska vilja gräva). Men t ex längst uppe i nordöst kan det t o m räcka med djup, som i Sverige (7-10 meter) och då kan man välja att få den grävd för hand. Har ingen aning vad kostnaderna är handgrävd jämfört med borrad.
Istället för flaskvatten - Smakmässigt så går det ju att hjälpa till själv med t ex en liten kolsyreapparat.
Det går ju att göra "storkok" på bara vatten också

Har inte kollat hur det smakar. Men då har man fler möjligheter att smaksätta också, t ex kan man ju göra (is-)te. Fast - om ni inte vet det - i värme är det bättre att dricks ljummet vatten istället för kallt, för om man dricker kallt, så sätter magen igång och värmer upp det, och så blir man varmare än man var innan. Men sådant bränner ju kalorier, så det är kanske en bra metod att få bort ölmagen

(Min (ganska lilla) gubbmage minskade 2,5 kilo då jag trodde att den gått upp p g a julmaten. Men jag hade "frysit" bort kilon då det var väldigt kallt i Sverige!