Veckodagarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
måndag

วันจันทร์

วัน จันทร์

wan jan

tisdag

วันอังคาร

วัน อังคาร

wan ang-kaan

onsdag

วันพุธ

วัน พุธ

wan póot

torsdag

วันพฤหัส

วัน พฤหัส

wan prí-hàt

alt.

torsdag

วันพฤหัสบดี

วัน พฤหัสบดี

wan prí-hàt-bà-dee

fredag

วันศุกร์

วัน ศุกร์

wan sòok

lördag

วันเสาร์

วัน เสาร์

wan săo

söndag

วันอาทิตย์

วัน อาทิตย์

wan aa-tít

ha re gött
marianne

Tänkte fortsätta på en bra tråd.

สัปดาห์ sap daa = vecka
สัปดาห์หนึ่งมีเจ็ดวัน

Hittade en bra barn sång. Thai färgsätter gärna veckodagarna :)

Veckodagarna var lätt. Månaderna har jag av någon anöedning nästan ignorerat. Borde lärt mig dem för kanske 4 år sedan. Speciellt då de har ett så smidigt system för att minnad om det är 31, 30 eller 28 dagar i månaden.

Likväl mixar jag ihop enndel av dem fortfarande och säger slutligen typ "deuan 11" :p

Veckodagarna var lätt. Månaderna har jag av någon anöedning nästan ignorerat. Borde lärt mig dem för kanske 4 år sedan. Speciellt då de har ett så smidigt system för att minnad om det är 31, 30 eller 28 dagar i månaden.

Likväl mixar jag ihop enndel av dem fortfarande och säger slutligen typ "deuan 11" :p
Hehe månaderna ja. De brukar jag säga utan "yon" eller "Khom" när jag pratar. Annars har jag som många andra thai och dig, lärt in att månader som slutar på "yon" har 30 dagar, och "khom" har 31 dagar. Yes, supersmidigt :)

Hehe månaderna ja. De brukar jag säga utan "yon" eller "Khom" när jag pratar. Annars har jag som många andra thai och dig, lärt in att månader som slutar på "yon" har 30 dagar, och "khom" har 31 dagar. Yes, supersmidigt :)

Håller med smidigt system och så har vi ju då februari "phan" på slutet!

Lyco

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp