Vegetariskt

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vi har fått en ny familjemedlem som är vegetarian.
Nu är jag sugen på tips om vad man kan laga för mat för att kunna bjuda på lunch/middag.
Alla tips är välkommet..

A

Anonym

Gäst
Kikärter gör man väl mycket på, så som kikärtsbiffar. Mycket indisk mat är ju vegetarisk. @Lyco kan nog hjälpa till.

Sen finns det ju courn, som man kan göra mycket på.

A

Anonymius

Gäst
Jo finns massor och hela Internet är fullt av recept och tips.

Visst vegbiffar, kräver ju dock lite. En enkel men god rätt är ju rattatouille med ris. En veglasagne kanon med courn istället för färs.

Indisk vegmat kanon men kräver massor av kryddor och att man har saker hemma, kanske mycket stök om det bara gäller en middag eller två.

Som sagt var hela Internet är full av tips!

Mr.Jo

Forumveteran
Halvfärdiga vegetariska produkter finns också på de flesta varuhus. Soijakorv, Quorn, Hummus m m. Var på matmässan för ett tag sedan och pratade med en japan, den hade fläskfilé i montern som jag trodde. Han bad mig smaka och jo det var fläskfilé men japanen flinade och sa att det är smaksatt soijaisolat.
Jag som har suttit i olika sensoriska paneler gick på det, tror att även några andra kan göra det. :eek:
Menar bara att de börjar vara rätt bra veg produkter som även vi andra kan smaka ibland.
Om han nu äter mjölkprodukter så blir det genast lättare för ostar finns ju många sorter.
Vissa veganer äter också fisk av någon anledning, fast då är man inte lämgre vegan kanske.:rolleyes:

T

Turbo

Gäst
IMG_4528.JPG

Lagade just det här med quorn (bitar) som grund. Förutom quorn är det vitlök, gul lök, champinjoner, zucchini och soltorkade tomater. I med creme fraiche, salt och peppar. Färsk pasta till.

Mr.Jo

Forumveteran
Som på ett mirakel tittade på gårdagens lunch och döm om min förvåning den var helt vegetariskt.
Lägger in bilder så ni ser.
20170828_122804.jpg

På framkanten gryta av Jackfrukt, pulled pork veg också kallad. Till höger gryta av bananblomma, så jäkligt gott, lite i stuk av jack.
Höger också stuvning på bananträdets grenar, lite glasartade men smarrigt kan jag lova.
Och Bambu som har kokat länge, jag tycker mycket om detta bara det är färsk bambu
Det ville inte släppa in flera bilder lägger in dom senare.
Det blir bild på Jackfeuktens frukt alltså dom gula som omgärdrar kärnan som äts råa, så goda och sedan systern Durian, denna var perfekt fast i köttet.
Blev lite mango också men det finns ju till alla mål just nu eller sedan februari.

Topp