Vi ska flytta till Thailand om 2 år, Har ingen aning, Hjälp!!!!

• Trådstartare Trådstartare Risalamalta
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Risalamalta

Gäst
Hej!
Jag o min man vill flytta till Thailand om ca 2 år men jag har ingen aning och min man vet inte så mycket heller, Vi har läste mycket, googla mycket men ändå...??
jag har många frågor här ;)
-Hur går med visum? kan min man får uppehållstillstånd från Thailand (jag är Thai)
-har hört att farang måste kommer tillbaka till Sverige varje 6 månader,? eller vad är det för nånting?
-man man snart 55 årings (haha+) kan man går i pension vid 55? eller det går men man kan ta ut pengar vid 61 bara eller hur? kan något förklara ?
-hur går det barnbidrag mm min söner är 3 och 1 årings?

Tack på för hand!
OBS! JAG ÄR NY HÄR ! och inte så bra på Svenska, bor i Sverige snart 5 års, hoppas ni förstår vad jag skriva!

Flyttar ni till Thailand så får ni inte barnbidrag eller andra bidrag för den delen heller.

I övrigt så vet jag inte något om visum.
Man kan alltid sluta jobba om man har tillräckligt med pengar, men jag vet inte om man får någon pension om man inte lyckas bli förtidspensionär.

Det stämmer att du kan glömma barnbidragen...Ingen bra ide om inte din man har förtidspension med livränta eller flera miljoner i sparkapital. Allmän pension kan tas ut från 61 men är mycket låg även om man haft en bra inkomst under arbetslivet.

Hej,

Det är ju bra att ni söker er tillforumet, här finns mycket erfarenhet och kunskap att hämta. Tyvärr finns det också oceaner av dumhet, skrivklåda och fyllegagg att ta del av, så alla svar skall ni nog inte ta på allvar.

Mitt råd: i fråga om visum och uppehållstillstånd i Thailand får ni bäst information från thailändska ambassadens hemsida. Gäller frågan pension så kontakta pensionsmyndigheten!

Lycka till!

"Birger " sa:
Hej,

Det är ju bra att ni söker er tillforumet, här finns mycket erfarenhet och kunskap att hämta. Tyvärr finns det också oceaner av dumhet, skrivklåda och fyllegagg att ta del av, så alla svar skall ni nog inte ta på allvar.

Mitt råd: i fråga om visum och uppehållstillstånd i Thailand får ni bäst information från thailändska ambassadens hemsida. Gäller frågan pension så kontakta pensionsmyndigheten!

Lycka till!

Haha så klockrent! :thumbsup: :thumbsup:

Har ni inte ett par miljoner kr sparade så kan ni nog glömma att flytta hit dom närmaste 10 åren, om inte du själv kan jobba och försörja din man i Thailand.

Hej! Tack för alla era svar och tips :thumbsup:

Vi är fortfarande fundera...mycket att tänka men jag är alltid längtar Thailand, Vi vet att i Thailand måste man ha stor sparpengar då klara man fin där ner men ändå okar inte vänta, vet inte varför jag är för (home sick), varan plan är inte att ska flytta där alltid kanske kommer tillbaka hit (Sverige) när barnen är lite större, min man plan är att jobba till han är 58 men sen börja ta pension pengar vid 61, och det innebär att min man ska leva utan inkomst i 3 år och tre år jag tror att vi kommer klara oss !
har sparat mycket och min man har ärva pengar från sina föräldrar, hyra ut hus i Sverige också med.
-Jag har Hotell-och Turismprogrammet utbildning och har också erfarenhet kan engelska/ svenska /thai (så klart), jag tänka ska satsa att öppna turistföretag ibland ta kunder att resa till Sverige, det låter som en hyfsat klok ide´ eller är jag bara dröm eller vilse, men som sagt det är bara plan, i Thailand man kan göra mycket om man är Thai och lite klok och kan många språk, men vi får ser!
(vågar inte då blir man inget) :nod:

"Risalamalta " sa:
Hej! Tack för alla era svar och tips :thumbsup:

Vi är fortfarande fundera...mycket att tänka men jag är alltid längtar Thailand, Vi vet att i Thailand måste man ha stor sparpengar då klara man fin där ner men ändå okar inte vänta, vet inte varför jag är för (home sick), varan plan är inte att ska flytta där alltid kanske kommer tillbaka hit (Sverige) när barnen är lite större, min man plan är att jobba till han är 58 men sen börja ta pension pengar vid 61, och det innebär att min man ska leva utan inkomst i 3 år och tre år jag tror att vi kommer klara oss !
har sparat mycket och min man har ärva pengar från sina föräldrar, hyra ut hus i Sverige också med.
-Jag har Hotell-och Turismprogrammet utbildning och har också erfarenhet kan engelska/ svenska /thai (så klart), jag tänka ska satsa att öppna turistföretag ibland ta kunder att resa till Sverige, det låter som en hyfsat klok ide´ eller är jag bara dröm eller vilse, men som sagt det är bara plan, i Thailand man kan göra mycket om man är Thai och lite klok och kan många språk, men vi får ser!
(vågar inte då blir man inget) :nod:

Finns det sparpengar så ska det väl inte vara några problem om man samtidigt kan hyra ut sitt hus i Sverige.
Så länge man klarar av att leva efter den ekonomi som man har så är det sällan några problem.
Men det är nog mycket att tänka på rent ekonomiskt med försäkringar, förnyande av visum (om man behöver ta ett visa run) och andra saker.

Sedan blir det väl en kostnad för barnens skolgång om några år.

"Risalamalta " sa:
Hej!
Jag o min man vill flytta till Thailand om ca 2 år men jag har ingen aning och min man vet inte så mycket heller, Vi har läste mycket, googla mycket men ändå...??
jag har många frågor här ;)
-Hur går med visum? kan min man får uppehållstillstånd från Thailand (jag är Thai)
-har hört att farang måste kommer tillbaka till Sverige varje 6 månader,? eller vad är det för nånting?
-man man snart 55 årings (haha+) kan man går i pension vid 55? eller det går men man kan ta ut pengar vid 61 bara eller hur? kan något förklara ?

Tack på för hand!
OBS! JAG ÄR NY HÄR ! och inte så bra på Svenska, bor i Sverige snart 5 års, hoppas ni förstår vad jag skriva!

Återigen en // nedsättande tillmäle borttaget // på det svenska välfärdssystemet...

Du vill flytta från Sverige och behålla bidragen?

"Ubon " sa:
Återigen en // nedsättande tillmäle borttaget // på det svenska välfärdssystemet...

Du vill flytta från Sverige och behålla bidragen?

:P :nod: Nää!! Jag tycker inte heller att man ska få eller att leva med barnbidrag när man är inte i Sverige ( är inte så seriös) men jag tycker att när man är bara undra så skada man inte någon heller om man bara ha en fråga här eller vilken fråga som helst fast man vet lite grand redan men är jättekul att får höra vad folk tänker. men tack igen.

Om man tänker bosätta sig i Thailand för en svensk person är retirment visa att föredra det medför man får visa ett år i taget och det måste förnyas varje år. Vid ansökan om visa kostar det ca 2000 Baht, sedan måste man gå till immigration varje 90 dagar och fylla i en blankett var man är bosatt m.m. men det kostar ingenting de här besöken och går mycket snabbt.
Med retirment visa behöver man aldrig lämna landet, utan allt förnyas sedan i Thailand på immigration office.
Den som har retirmentvisa kan ansöka om och komma in i det thailändska försäkringsystemet som kostar 30 Baht vid varje besök. Men det gäller inte för besök på de privata sjukhusen exempelvis Bangkok Pattaya Hospital med flera privata sjukhus. Den som önskar ha privat sjukförsäkring bör teckna den innan 60 år i annat fall om den tecknas senare sägs den upp vid 70 år, den som tecknar innan 60 år kan ha den livet ut.
Det som stigit kraftigt de senate åren är boendekostnaderna, exempelvis på Jomtien kostar det idag att hyra en lägenhet nära stranden 48 M2 med pool, terass, och security ca 25.000 Baht per månad, att köpa den ca 2,4 miljoner Baht. För några år sedan kostade de att hyra ca 10-15 .000 Baht. Fördelen med lägenhet vid stranden är blandannat man behöver ingen aircon, det räcker med fläkt, en fördel för de som har allergiska besvär. Jag själv har lägenhet vid stranden och låter skjutdörren på terassen stå öppen och har aldrig använt aircon.
En lägenhet på 48 m2 blir för trångt för 2 personer men det finns naturligtvis större men det är svårt att få något under 50.000 Baht m2, som är kvalite.
Att bo i villa kan vara alternativet, här på Jomtien ligger de på ca 3-4 miljoner och då måste man ha fortskaffningsmedel motorbike eller bil.
Den som äger bostaden har små kostnader, jag själv betalar 10.000 Baht per år för 67 m2 och då ingår kabel TV och annat som security m.m.
Matkostnaderna är låga för den som tillreder maten själv, det bästa är att ha en rejäl frysbox och handla i lite större mängd från marknaden eller de stora varuhusen, men resturangpriserna har gått upp kraftigt de senaste åren.
Klädkontot blir lågt i Thailand därför det finns endast en årstid.
Jag anser Thailand är ett mycket trivsamt land att bo i och skulle inte villa flytta till något annat land.
Om du tänker satsa på turistnäringen skulle jag rekommendera att du lär dig ryska därför det är en grupp som växer lavinartad i Thailand och den thai som kan ryska kan räkna med bra jobb omgående i turistnäringen.
Jag själv anser de ryska turisterna som mycket bra turister för Thailand.
Jag själv bor ungefär halva tiden på Jomtien och andra halvan på landsbygden där vi bedriver jordbruk och har bott många år i Thailand.

Alla försäkringsbolag har inte så att du kan vara försäkrad livet ut så kolla det innan man tecknar försäkring. Hos BUPA som jag har kan man vara försäkrad livet ut vid tecknande innan 60.

Du ställer frågan om falang måste komma tillbaka till Sverige efter 6 månader, det gäller de som går på sjukbidrag, de får inte vara borta från Sverige mer än 6 månader per år.
Den här gruppen med sjukbidrag tycks mer eller mindre försvinna, de som tidigare skaffade sig lätt sjukbidrag är det många som är ålderspensionärer idag.
Idag är det helt andra krav för att bli sjukbidragstagare än tidigare.
Vad gäller barnbidragen, den bästa informationen får du från Försäkringkassan som skall kunna svara på villkoren vad som gäller.

"Jonas " sa:
Alla försäkringsbolag har inte så att du kan vara försäkrad livet ut så kolla det innan man tecknar försäkring. Hos BUPA som jag har kan man vara försäkrad livet ut vid tecknande innan 60.
Jag skrev att man måste teckna sjukförsäkringen innan 60 år för att den skall kunna gälla livet ut, det gäller BUPA som är ett engelskt bolag, jag har själv försäkring i ett thai bolag och det är samma villkor där.
De kan finnas bolag som har andra villkor, därför skall man alltid ta reda på villkoren det har du helt rätt i.

Barnbidrag betalas inte ut om du är utskriven eller inte har adress i Sverige. Du får vara borta i 6 månader utan att barnbidraget försvinner. Vi flyttade till Sverige när vårt barn var 1,5 år och fick då ansöka om barnbidrag hos försäkringskassan.

AIA har om dom inte har ändrat en övre gräns på 85 och tecknar man den inte innan en viss ålder blir den övre gränsen lägre. Men det kan ha ändrats är nöjd med min försäkring så var ett tag sen jag kollade runt.

"Rong " sa:
Du ställer frågan om falang måste komma tillbaka till Sverige efter 6 månader, det gäller de som går på sjukbidrag, de får inte vara borta från Sverige mer än 6 månader per år.
Den här gruppen med sjukbidrag tycks mer eller mindre försvinna, de som tidigare skaffade sig lätt sjukbidrag är det många som är ålderspensionärer idag.
Idag är det helt andra krav för att bli sjukbidragstagare än tidigare.
Vad gäller barnbidragen, den bästa informationen får du från Försäkringkassan som skall kunna svara på villkoren vad som gäller.
Ja det måste nog vara en sanning med modifikation.
Jag var här i två år med sjukpension. ingen hemresa, sedan den vanliga pensionen.
Men det kanske är som i Thailand olika från olika kontor.
Men tror inte det.
Så Rong vad är det rätta, ditt påstående eller min verklighet?

"Golden " sa:
Ja det måste nog vara en sanning med modifikation.
Jag var här i två år med sjukpension. ingen hemresa, sedan den vanliga pensionen.
Men det kanske är som i Thailand olika från olika kontor.
Men tror inte det.
Så Rong vad är det rätta, ditt påstående eller min verklighet?
Thailand bryr sig inte om vilka bestämmelser Försäkringskassan har, du var säkert skriven i Sverige och Försäkringskassan har bestämmelsen att en person med sjukbidrag får inte vara från landet mer än 6 månader.
Om du hade fått en förfrågan från Försäkringskassan kunde ditt sjukbidrag varit i farosonen, om du inte hade av läkaren att du bör vistas i varmt klimat, men det skall godkännas av Försäkringskassan
Jag vet här en person som har reumatiska problem han har vistas hela året här, därför han har genom läkare att det är bra för honom vistas i varmt klimat.
Han är numera ålderspensionär men han anser att han mår mycket bättre i Thailand än vad han gjorde i Sverige.

Instämmer i det Rong skriver....Jag har en etta vid stranden i Jomtien Beach Condominium, den är på 33kvm, hyran ligger på c:a 5000bath per år, vilket är c:a 1000:-kr/år. Jag frågade för en kompis räkning om hyra/köpa... Det fanns ingenting i fastigheten att hyra och priserna för den som vill köpa har gått upp med c.a 20%, lägsta pris för 33kvm låg på från 1,4miljoner bath=c:a 300.000:-kr, vilket får anses mycket billigt. Det fanns ingenting att köpa i min fastighet när jag frågade i februari-14.
En etta är för litet om man är två stycken, i mitt fall blir det att hyra i så fall men kommer nog att bo själv ett tag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar