Vi ställde en fråga till Migrationsverket

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Vi ställde en fråga till verksamhetschefen Gun Berglund hos Migrationsverket.
Varför tar familjeärendena så lång tid numera?

Hej,

Gun har vidarebefordrat ditt mejl och bett mig besvara det.

Migrationsverket har för tillfället en pressad situation, där det kommer in ett mycket stort antal asylsökande varje vecka. Detta har dock inte lett till att vi minskat på antalet medarbetare, som handlägger andra ärendeslag, som vi får in.

Vi får in ett stort antal sådana ärenden varje år och under en period har vi haft problem med att avgöra ärenden i samma takt som de kommit in. Detta har lett till att väntetiderna för beslut har ökat. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vårt sätt att arbeta och vi har som mål att komma till rätta med de långa väntetiderna under 2014. Handläggningen i ett enskilt ärende tar inte så lång tid, men det handlar som sagt om att vi hanterar ett stort antal ärenden. De väntetider vi redovisar på hemsidan bygger statistiska uppgifter över avgjorda ärenden och säger inte så mycket om hur lång väntetiden kommer att bli för ett ärende, som kommer in idag. Vi kommer därför att ändra redovisningen av väntetider och istället publicera en prognos över hur väntetiden kommer att bli om du ansöker idag.

Med vänliga hälsningar

Håkan Jonsson
Expert Staben
Verksamhetsområdet Besök, Bosättning och Medborgarskap
Migrationsverket
 
Ja,och Svenska mans Thaifamiljer sr inte ett prioriterat arende da detta inte pa nagot satt ar bradskande .......

Och langre och langre lar det bli :mad:
 
Det här är ett allvarligt och seriöst ämne och oseriösa inlägg avlägsnas. Jag vill be er att respektera detta, tack.
 
Jasså du fodervärd, du säger att ambassaden i Addis Abeba inte är seriös. Alla eritrianer som lyckas ta sig till Sverige, illegalt eller legalt får automatixkt PUT och livstidsförsörjning. Även somalier från Djibouti och Somalia ligger bra till för ett sådan behandling och ´"svenska ambassaden" i Addis organiserar det hela. För övrigt så är invandrarverkets kryckor utslitna.
 
Jo, och tyvarr sa ar ju detta en mycket allvarlig situation for de Svenskar som har sina fruar i Thailand,de blir satta pa undantag av just detta skal.
Forstar inte alls hur detta kan vara oseriost eller irrelevanta inlagg i amnet
 
"Phonta " sa:
Jo, och tyvarr sa ar ju detta en mycket allvarlig situation for de Svenskar som har sina fruar i Thailand,de blir satta pa undantag av just detta skal.
Forstar inte alls hur detta kan vara oseriost eller irrelevanta inlagg i amnet

Visst är situationen allvarlig och det är oacceptabelt att folk som vill bilda familj skall behöva vänta alltför länge för ett beslut om uppehållstillstånd. Har Migrationsverket inte tillräckligt med resurser för detta så måste man äska mer pengar från regeringen och anställa mer personal.

Men därför behöver man inte skylla på dom som kommer hit, det är inte deras fel att resurserna inte räcker till. Det skall definitivt inte få ta längre tid att få UT för t ex en thailändska än vad det tar för en som kommer från Syrien.
 
Precis Berra

Du vet ju min asikt ,men denna gang sa ar det inte jag utan Migrationsverket som faktiskt gor sjalvmal genom att aberopa detta som skal for langa handlaggningstider ,
vilket ar rent for djakligt ....En statlig instution som indirekt kritiserar Sveriges invandring pa detta satt ..
Den mannen fick nog "kicken" om detta blev allmant publicerat :(
 
Man har mycket att vinna på att ta till sig det där med att se till att ansökan är rätt ifylld tycker jag.
 
"Berralund " sa:
Visst är situationen allvarlig och det är oacceptabelt att folk som vill bilda familj skall behöva vänta alltför länge för ett beslut om uppehållstillstånd. Har Migrationsverket inte tillräckligt med resurser för detta så måste man äska mer pengar från regeringen och anställa mer personal.

Men därför behöver man inte skylla på dom som kommer hit, det är inte deras fel att resurserna inte räcker till. Det skall definitivt inte få ta längre tid att få UT för t ex en thailändska än vad det tar för en som kommer från Syrien.

Tar det längre tid? Du menar att en Syrier får UT före en Thai med en solvent svensk man som du??

Tror inte att en Syrier får uppehållstillstånd snabbare än en Thai, en Syrier sitter i ett upptagningsläger någonstanns i Arboga i 3 år, innan hans/hennes ärende ens tas upp, det gjorde inte din fru.

Lyco
 
"Lyco " sa:
Tar det längre tid? Du menar att en Syrier får UT före en Thai med en solvent svensk man som du??

Tror inte att en Syrier får uppehållstillstånd snabbare än en Thai, en Syrier sitter i ett upptagningsläger någonstanns i Arboga i 3 år, innan hans/hennes ärende ens tas upp, det gjorde inte din fru.

Lyco

Ibland känns det som att man prioriterar så men jag hoppas verkligen att den känslan är felaktig. Det skall vara lika för alla.
 
"Berralund " sa:
Ibland känns det som att man prioriterar så men jag hoppas verkligen att den känslan är felaktig. Det skall vara lika för alla.

Jag kan förstå vad du menar, men tror inte det när det gäller uppehållstillstånd, däremot tror jag att andra mindre ömmande fall och där ingår väl våra fruar kan jag tänka, får flytta på sig lite för att man är överhopad med annat och jag kan nog köpa det.

Jag tänker så här, hon kan gärna vänta en 6 månader extra, bara hon får uppehållstillstånd, hon lider ingen nöd om jag får säga.

Nu har vi inte det problemet ändå, eftersom vi har verksamheter i Thailand och hon behövs där förnärvarande och vi ser väl inte att vi två skall bo här i framtiden ändå, men det är ju bra om hon kan få ett uppehållskort som det väl heter så hon kan resa ut och in utan att behöva visum varje gång!

Hon har ju varit här och gillar Sverige, men vi kommer nog inte bo här i framtiden.

Sen förstår jag alla som längtar efter sina fruar och flickvänner och handlingstiden kan ju då verka evigheter ;D

Samtidigt, ett arbete på migrationen måste vara ett av de största prövningar en människa kan genomgå.

Lyco
 
Javisst kan det kännas som en evighet, det tyckte jag och då var väntetiden "bara" fem månader. Det blev dyrt för jag åkte fram och tillbaka till Thailand varje ledighet. Så jag hoppas verkligen att man får ner handläggningstiderna eftersom jag vet hur jobbig väntetiden är.

Och visst måste det vara en oerhört jobbig situation för personalen på Migrationsverket, jag avundas dom inte.
 
Nja, det går ju bättre och bättre att mygla, dvs för den sökandes landsmän på Migrationsverket , korruptionen har ju får några år sen gjort sitt intåg i "Miggans" värd ;D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309
Visningar
17 K
magnusjansson
M
B
Svar
22
Visningar
3 K
glimten66
G
Svar
2
Visningar
2 K
เพ็ญ
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
9
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
1
Visningar
1 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
5
Visningar
3 K
Anonym
A
J
Svar
0
Visningar
2 K
joakim39
J
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp