Vid vilken ålder sätter ni era barn på skola i Thailand?

PanPan

Forumveteran
Funderar på om man skall sätta den yngste i förskola snart han fyller 2 år i November.
Ser ut som det börjar bli vanligare i tex Sverige att barn sätts på förskola redan vid 2 års ålder.
Vid vilken ålder har ni satt era barn på förskola här nere?

Vi funderar på den här förskolan https://mis2017.wixsite.com/misth

Funderar på om man skall sätta den yngste i förskola snart han fyller 2 år i November.
Ser ut som det börjar bli vanligare i tex Sverige att barn sätts på förskola redan vid 2 års ålder.

Hej

Vi satte våran lille på förskola i Sverige i 2 års åldern och i Thailand i statlig förskola i byn vid 3 års ålder.

Mvh isan lover

Dotter var 1 år när hon började Förskola/dagis och det gick hur bra som helst. Det var ett halvår tidigare än det flesta men det gick bra och hon trivdes som fisken i vattnet. Vill nog påstå att väldigt få han fylla 2 innan de började.

runt 2,5 år är väl lagom tyckte vi.

/ SatanG

Våran grabb fick börja på ”dagis” samma dag han fyllde 1år. Han har alltid trivts på dagis/förskola och den stimulansen hade vi aldrig kunnat ge honom själva. Förskola idag är inte som när jag var liten. Nu får dom lära sig saker. Aktiviteter som inriktar sig på att barnen får lära sig saker. Självklart får dom tid att själva utforska och lära sig på egen hand.

När jag gick på dagis som liten grabb så tyckte jag det var skitkul. Där hade man vänner och något att göra hela dagarna. Vi har haft väldigt bra erfarenhet av förskolan där vi bor. När ens barn springer in på förskolan för att få träffa sina kompisar och leka så känner man sig trygg.

Nä jag skulle inte tveka att lämna mitt barn på förskola förutsatt att man känner sig trygg med själva förskolan, dess personal, aktiviteter, miljön barnen vistas i mm. Sedan är det väl bra om man ökar antalet timmar barnet är få förskolan lite successivt. Vår grabb fick lite för många timmar direkt vilket inte blev så bra först men det lärde vi oss snart.

Våran grabb fick börja på ”dagis” samma dag han fyllde 1år. Han har alltid trivts på dagis/förskola och den stimulansen hade vi aldrig kunnat ge honom själva. Förskola idag är inte som när jag var liten. Nu får dom lära sig saker. Aktiviteter som inriktar sig på att barnen får lära sig saker. Självklart får dom tid att själva utforska och lära sig på egen hand.

När jag gick på dagis som liten grabb så tyckte jag det var skitkul. Där hade man vänner och något att göra hela dagarna. Vi har haft väldigt bra erfarenhet av förskolan där vi bor. När ens barn springer in på förskolan för att få träffa sina kompisar och leka så känner man sig trygg.

Nä jag skulle inte tveka att lämna mitt barn på förskola förutsatt att man känner sig trygg med själva förskolan, dess personal, aktiviteter, miljön barnen vistas i mm. Sedan är det väl bra om man ökar antalet timmar barnet är få förskolan lite successivt. Vår grabb fick lite för många timmar direkt vilket inte blev så bra först men det lärde vi oss snart.
När jag var ung började man förskola vid 6 års ålder, 1 år innan man börja grundskolan.
Men nu verkar det ju finnas förskola för spädbarn ;)
Den skolan jag länkar tar in barn vid 2 års ålder om dom fyllt 2 år innan den 31 Augusti.
Det är hela skoldagar 09-14.
Har mailat dom och hört om vi måste vänta till Augusti nästa år då, väntar på svar.

När jag var ung började man förskola vid 6 års ålder, 1 år innan man börja grundskolan.
Den skolan jag länkar tar in barn vid 2 års ålder om dom fyllt 2 år innan den 31 Augusti.
Har mailat dom och hört om vi måste vänta till Augusti nästa år då, väntar på svar.

Hej

Vad jag förstår så börjar barnen i den statliga förskolan som är gratis vid 3 års ålder, så gjorde vår son och övriga barn i byn, men på privata dagis kan barnen börja hur tidigt som helst.

Mvh isan lover

Ja jag kan ju bara berätta om mina erfarenheter från Sverige. När du och jag var små hette det ju dagis. Dagis funkade väl mer som barnvakt om man jämför mot hur det funkar idag. Nu heter det förskola och pedagogerna följer en läroplan. Vid 6 år börjar dom i förskoleklass som är en mjukstart av skolan. Hur som helst så har jag bara goda erfarenheter av dagis/förskola.

Ja jag kan ju bara berätta om mina erfarenheter från Sverige. När du och jag var små hette det ju dagis. Dagis funkade väl mer som barnvakt om man jämför mot hur det funkar idag. Nu heter det förskola och pedagogerna följer en läroplan. Vid 6 år börjar dom i förskoleklass som är en mjukstart av skolan. Hur som helst så har jag bara goda erfarenheter av dagis/förskola.
Ok så det dom kallar förskola är dagis då?
Ja allt ändrar sig.
När jag var liten gick man på dagis innan man fyllt 6 om föräldrarna jobbade.
Sen började man förskola när man var 6 år och den var obligatorisk precis som grundskolan.
Så vid vilken ålder är obligatorisk skolstart nu då i Sverige?
Jag är väl lite gammaldags så när jag skriver förskola (även kallad lekskola och lekis) menar jag en skola med visst lärande inte dagis som när jag var liten iallafall var barnpassande institution ;)

Ja allt ändrar sig.
Sen började man förskola när man var 6 år och den var obligatorisk precis som grundskolan.
Jag är väl lite gammaldags så när jag skriver förskola (även kallad lekskola och lekis) menar jag en skola med visst lärande inte dagis som när jag var liten iallafall var barnpassande institution ;)
Ja syrran är förskollärare och blir fly förbannad om man säger dagis. Förskola från 1-6 års ålder , därefter ett år i förskoleklassen följt av dom 9 grundskoleåren.

När jag var liten hette det lekskola men fanns inte där vi bodde då men väl när den 3 år yngre systern var i den åldern. Så sådant har jag missat, började i klass 1 vid 7 års ålder.

Ja syrran är förskollärare och blir fly förbannad om man säger dagis. Förskola från 1-6 års ålder , därefter ett år i förskoleklassen följt av dom 9 grundskoleåren.

När jag var liten hette det lekskola men fanns inte där vi bodde då men väl när den 3 år yngre systern var i den åldern. Så sådant har jag missat, började i klass 1 vid 7 års ålder.
Ok.
Men 1-6 är igentligen dagis då ;)
Här har vi ju pre school (förskola) och kindergarden (dagis), men är väl inte så pk som i Sverige 555 ;)
När man gick på förskola vid 6 års ålder så var det 9-14 sen dom som hade föräldra som arbeta gick till dagis efter förskolan för där var det inte tidsbestämt på samma sätt utan anpassat till föräldrarnans arbetstider.
Fast iofs hette städtant och vaktmästare när jag var ung också ;)

Det är iallafall pre school vi tittar på inte kindergarden.

Var på besök hos en privat dagis för en massa år sedan. Småbarn som balanserade i ett hus på stolpar och en förståndshandikappad man kanske 20 mitt i alltihopa som lekte med en jättestor kniv. Snacka om kulturkrock.

Var på besök hos en privat dagis för en massa år sedan. Småbarn som balanserade i ett hus på stolpar och en förståndshandikappad gubbe mitt i alltihopa som lekte med en jättestor kniv. Snacka om kulturkrock.

Hej

Var var detta någonstans?

Själva har vi ju använt oss av den statliga förskolan (dagis) i byn, där fungerar det helt ok med dom resurser dom har.

Barnen brukar börja dagen med att se på dubbade tecknade filmer direkt efter uppställning vid flaggan på morgonen, sen kör man lite alfabet, sjunger och leker, sen är det skollunch, efter lunchen blir det lite film igen, sen sover man middag, 15-20 barn sover direkt på golvet, dom har med sig en egen filt som dom ligger på, sen börjar föräldrarna hämta barnen mellan 14-15.

Mvh isan lover

Tja, runt 2 år var dottern då vi satte hon på Kajonkiet International School, Phuket. Detta var dock 23 år sedan.
Men det vart kanon när hon kom till Sverige då hon var 7 år Fick börja in i vanlig klass då hon var duktig på engelska och låg före i många ämnen.
Svenskan kom skärmande fort. Så in med ungjävlarna i skolan så fort som möjligt.:)

Ja allt ändrar sig.

Förskola är väl en utveckling av dagis. Mer inriktad pedagogik inte bara barnpassning. Skolstart är precis som förr vid 7 år. Året innan började min son i förskoleklass. Alltså dom får ett klassrum med sina bänkar, en huvudlärare, ett schema med ämnen, väldigt enkla läxor o.s.v. Ja precis som skola fast mjukstart.

Förskola är väl en utveckling av dagis. Mer inriktad pedagogik inte bara barnpassning. Skolstart är precis som förr vid 7 år. Året innan började min son i förskoleklass. Alltså dom får ett klassrum med sina bänkar, en huvudlärare, ett schema med ämnen, väldigt enkla läxor o.s.v. Ja precis som skola fast mjukstart.
Kanske skilde sig från kommun till kommun när man var ung??
Vi hade ju förskola och dagis.
Förskola gick alla på vid 6 års ålder.
Dagis var komunbarnpassning, där barnen togs om hand under arbetstid, det var för dom som hade barn och arbetade, hemmafruar tog hand om sina egna barn fram till 6 års ålder.
När dom var 6 år gammla och lekis var slut klockan 14 gick dom till dagis och stannade där tills föräldrarna kom hem från arbetet.
Från 7 års ålder byttes dagis till fritids, barnpassning av äldre barn efter skolan.

Men som sagt kanske skiljde sig från kommun till kommun, jag har ingen aning hur det funkade på andra ställen vid den åldern eller när det ändrades.

Nu för tiden får man ingen ledighet föränns man blivit pensionär då, barnen skall på förskola innan dom gått ur blöjorna och fostras av staten ;)

Dagis var komunbarnpassning, där barnen togs om hand under arbetstid, det var för dom som hade barn och arbetade, hemmafruar tog hand om sina egna barn fram till 6 års ålder.
När dom var 6 år gammla och lekis var slut klockan 14 gick dom till dagis och stannade där tills föräldrarna kom hem från arbetet.
Från 7 års ålder byttes dagis till fritids, barnpassning av äldre barn efter skolan.

Men som sagt kanske skiljde sig från kommun till kommun, jag har ingen aning hur det funkade på andra ställen vid den åldern eller när det ändrades.
Det skiljer sig absolut hur många timmar förskola olika kommuner tillhandahåller. Här får barnet 15 timmar i veckan, det är minimum om en eller båda föräldrarna är hemma. Arbetar båda får man efter behov, max till kl 18 tror jag. 15 timmar är fördelade på 3x5 timmar.

I Lund var det annorlunda, åtminstone tidigare. Där får barnen komma till förskolan varje vardag.

Nu för tiden får man ingen ledighet föränns man blivit pensionär då, barnen skall på förskola innan dom gått ur blöjorna och fostras av staten ;)

Hos oss där vi bor har det fungerat kanon bra. Underbar personal, riktiga hjältar. Grabben älskade att komma till förskolan och träffa kompisar och lärare. Grabben gick på kommunal förskola och sedan en privat skola i förskoleklass och nu skola. I onsdags gick han ut tvåan och börjar trean till hösten. Han går i samma skola sexan ut sedan måste han byta.

Skall byta skolprogram för yngste sonen när skolan startar igen.
Innan har han gått standardprogram, skall byta till Signature program.

Screenshot_20210511-080834_Chrome.jpg

Screenshot_20210511-080849_Chrome.jpg

Ja allt ändrar sig.
Och det kräver lite mer pedadogisk kompetens hos personalen. I övrigt så håller jag med om att det är samma.
När det kallades för dagis så krävdes det inte mycket mer än förmåga att hålla koll på ungarna, Idag så är meningen att det skall vara utvecklande att vara där.
Sedan är det en skillnad mellan vad som är meningen och resultatet.

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
1 K
santa claus
S
P
Svar
56
Visningar