Vietnam Ho Chi Minh (Saigon) 1992

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Detta är ju ett Thailands Forum, men jag tänkte att Asien över lag är ju intressant.
Jag börjar med en bildtråd från Vietnam Saigon när jag var där 1992, sen kan väl ni andra som har varit där fortsätta att lägga in lite bilder. :wai:

Första bilderna är från Saigon (Ho chi min)

centrum.jpg

Ho chi min.jpg

matställe.jpg

posthuset.jpg

Saigon.jpg

Vi tog en dagstur till Chu chi tunnlarna.
först fick vi lite allmän inormation om hur allt hade gått till, varför dom byggde tunnlarna m.m.
Sen ut och titta, dom hade även en tunnel som vi fick gå ner i, riktigt trångt och totalt bäcksvart var det.
Gubben fick cellskräck efter en meter ner i marken men jag och min äldre bror gav inte upp, det var så trångt att man kunde inte gå eller stå upp, man vart tvungen att krypa. Ju längre ner och in man kom så fick man se små rum. Ex ett kök, skolsal samlingsrum, sovplatser. Det är jättesvårt att beskriva i ord.

museum ör hur tunnlarna var uppbyggt.jpg

Bild på tunnlarna.jpg

En grop är gömd.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Krigs musem i Saigon. Fotoförbud på insidan. Det kan jag förstå, dom hade sparat små glasburkar med foster i som hade fler än ett huvud, fler än 2 armar och ben. Helt vanskapta foster pga det där giftet som Amerikanerna besprutade marken med från planen. Giftet la ju sej på marken, sen odlas det ris, som man sen äter.
När jag var där 1992 fanns det fortfarande kvar spår av giftet.

13.jpg

14.jpg

15.jpg

En dagstur på Mekongdeltat, kom ut på små öar som vi fick gå av och promenera på. Från ena ön till den andra hade dom lagt ut stockar att gå på, det var en av mina värsta ögonblick, benen skakade så jag trodde jag skulle trilla ner i varttnet. Både för höjden och att stockarna var inte så breda.

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

Då börjar denna veckoresan gå mot sitt slut.
Det finns säkert några här på forumet som vet mer om Amerikanska Ambassaden än vad jag har fått info om, men dom säger att när Amerikanerna kände att dom höll på att förlora kriget så vågade dom inte gå ut.
Dom tog sej upp på taket och lät helikoptrar landa där så att dom kunde hoppa in i dom och fly hem igen.

Tjejen på bilden var en väldigt trevlig servitris, hon hade en mil att cykla till jobbet enkel väg var dag.

Våran chaufför som körde oss till flygplatsen, det fanns ovanligt många gamla Franska bilar kvar som var väldigt välvårdade, också kvar sen kriget.

Amerikanska Ambassaden.jpg

Amerikanska Ambassaden 1.jpg

Jobbade i hotelbaren.jpg

24.jpg

25.jpg

Fina bilder .... var i Vietnam för ett år sedan , åker gärna dit igen :nod:

Kycklingen!

Vilka bilder! Kanon! .. Jag har tjatat på Ling om att öppna en forumsdel för övriga asien ach övriga Världen. Din tråd ger mig ytterligar skäl att ordna detta snarast. :)

Jag låter tråden ligga kvar här i ordet är fritt, så länge 8)

Tack för bilderna. :wai:

"Kycklingen " sa:
Tack. :)

Det var lite min tanke också när jag öppnade tråden i går.

Även om detta är ett Thailandsforum, är jag tämligen säker på att de flesta av oss skulle tycka det vore roligt att läsa och se bilder från övriga världen/Asien

"Gazton " sa:
Även om detta är ett Thailandsforum, är jag tämligen säker på att de flesta av oss skulle tycka det vore roligt att läsa och se bilder från övriga världen/Asien

Genom att fler och fler reser till Thailand via andra flygbolag än Thai så kan det ju hända att man gör ett stop på några dagar i ett annat land när man reser ner eller hem.

Superkul tråd keep up the good work kycklingen!
Helt sjukt det där me de små hålen.

"Gazton " sa:

Det håller ja me om tror att dom flesta här vill se o veta lite mer om dom andra länderna runt om kring

glimten66 :wai:

Liknande trådar

T
Svar
28
Visningar
6 K

Tillbaka
Topp