"legolas " sa:
Du har tydligen ändrat dig alltsedan 2010 då??? Du säger ju att du gifte dig med en thai där själv i ditt första inlägg. Åtminstone svarade du trådstarten det. Men du kanske menade att du gifte dig med en falangdam där på ambassaden då...
Den buddistiska ceremonien är enbart en kulturell sedvänja och har ingenting med den lagliga vigseln i Thailand att göra alls. Inte någonting, den ger inga genvägar dokumentsmässigt heller, utan är en fullständigt helt isolerad företeelse härnere!!
Man gifter sig borgligt här i Thailand
Ambassadören och dennes ställföreträdare vid ambassaden i Bangkok är behöriga att förrätta borgerlig vigsel mellan två svenska medborgare eller mellan svensk medborgare och icke-svensk medborgare, som inte är thailändare. I båda fallen gäller dock att åtminstone en av parterna måste vara bosatt i regionen Asien/Oceanien och vara svensk medborgare
haa...ja dessa rader har jag läst många gånger och jag håller med, kanske jag är korkad, men jag fattar inget.
Så som jag uppfattare det:
En svensk man har blivit ihop med en filipinska. Mannen jobbar på Filipinerna eller i Thailand och de bor tillsammans där eller på Filipinerna. De kan gifta sig på ambassaden. Eller filipinskan kan vara ickesvensk och bo i Sverige med uppehållstillstånd och mannen då bo och arbeta i Thailand eller Filipinerna.
Så slutsatsen blir att två svenska medborgare bosatta i Sverige kan inte gifta sig på ambassaden i Bangkok, eftersom "i båda fallen måste en av dem bo i området Asien/Oceanien och vara svensk medborgare, så om en svensk man arbetar och bor i Thailand och frun svensk i Sverige så går det inte att gifta sig på ambassaden i Bangkok för båda är svenskar?
Från skatteverket:
Vi är folkbokförda i Sverige och svenska medborgare men vi vill gifta oss utomlands. Kan vi göra det?
Ni kan gifta er utomlands enligt svensk lag. Vigsel sker då normalt inför en präst i svenska kyrkan i utlandet eller inför en tjänsteman vid en svensk ambassad eller ett konsulat.
Ni kan också gifta er utomlands enligt utländsk lag. Vigsel sker då inför en utländsk vigselmyndighet.
Utdrag från Utrikesdepartementet:
Vigsel mellan svenska medborgare samt mellan svensk medborgare och medborgare i annan främmande stat än Thailand. Fr.o.m. den 1 januari 1997 gäller att åtminstone en av parterna ska vara svensk medborgare och bosatt i regionen Asien/Oceanien.
Så om man vill gifta sig med en ickesvensk medborgare i Thailand som inte kommer från Thailand, så måste den svenska medborgaren bo i området Asien/Oceanien, alltså han får inte bo i Sverige?
Men två svenska medborgare bosatta i Sverige får gifta sig på ambassaden!
Ambassadens text skiljer sig från Utrikesdepartements text på så vis att
ambassaden: i båda fallen... men utrikesdepartementet säger inte så.
Sketteverket säger "visst kan svenskar gifta sig på en utländsk ambassad, inga krav därmed.
Thaikonsult skrev:
Visst går det att gifta sig i Thailand med en thailändsk medborgare om man är svensk. Det gör många. Även jag har gjort det.
- Jag kan inte se att han har skrivit att han gifte sig på ambassaden, han gjorde väl som så många andra, gifte sig cermoniellt och sedan registrerade giftemålet!
Jag har precis prata med skatteverket. Vi han aldrig gifta oss jag och Linda här, eftersom pappren kom tillbaka för sent om hindersprövning och hon han åka hem. Så vi skall registerar vårt cermoniella giftemål när jag åker ner igen.
Det jag behöver göra sedan är att ta med kopior på registreringen av giftermålet i Thailand samt hennes pass hem till Sverige och lämna in dem till skatteverket och hon behöver inte ens vara med eller vistas här i Sverige, sen är giftermålet registrerat i Sverige.
Nä nu är jag tom i skallen och yr, så jag slutar här: ;D ;D
insayt