Vilka äter extra D-vitmin nu i corona/influensa tider

 

JanneMan61

Forumräv
Anledningen till att jag startar en ny tråd är att jag tycker alla bör få vetskap om detta och de flesta har väl tröttnat på coronadebatten/tråden.

Jag har nu bokstavligen plöjt igenom 50-70 vetenskapliga arbeten gällande D-vitamin och de flesta gäller även Corona infektionen.

Nu har forskningen kommit så långt så man kan konstatera att det finns inget tvivel överhuvudtaget på att D-vitamin har en positiv verkan på sjukdomsförloppet och kan till och med förhindra att man får sjukdomssymtom..

Ni som är i ett soligt land se till att sola 40-60 minuter varje dag. Ifall ni tar kosttillskott se till att få i er tillräckligt (men ej för mycket).

Dosen för en vuxen bör ligga på 5000 IE varje dag det är en säker nivå för långtidsanvändning. Ifall ni inte ätit D-vitamin tidigare (eller en låg dos) kan ni "kickstarta" idag genom att ta 10 000 IE i 1-2 veckor framöver och sedan gå ner till 5000 IE dagligen.


Citat "To reduce the risk of infection, it is recommended that people at risk of influenza and/or COVID-19 consider taking 10,000 IU/d of vitamin D3 for a few weeks to rapidly raise 25(OH)D concentrations, followed by 5000 IU/d. The goal should be to raise 25(OH)D concentrations above 40–60 ng/mL (100–150 nmol/L). For treatment of people who become infected with COVID-19, higher vitamin D3 doses might be useful. Randomized controlled trials and large population studies should be conducted to evaluate these recommendations."
 
Hej

Mycket intressant, själv tar jag ju C-vitamin varje dag året runt och har i princip inte varit drabbad av vare sig förkylning eller influensa sedan jag började med detta, dom gpnger jag börjar bli snuvig ökar jag dosen till dubbel och då går snuvan tillbaka och försvinner.

D-vitamin brukar jag ta på vintern men har ännu inte börjat eftersom det fortfarande är något mellan sommar och höst här på kusten, jag tillbringar ju fortfarande mycket tid utomhus på dagarna, men det är väl snart dags att köra igång med detta.

Att det skulle kunna ha en bra effekt även mot coronaviruset gör det ju ännu mer intressant, så det får bli några rör med
D-vitamin när jag handlar nästa gång.

Mvh isan lover
 
Hej

Mycket intressant, själv tar jag ju C-vitamin varje dag året runt och har i princip inte varit drabbad av vare sig förkylning eller influensa sedan jag började med detta, dom gpnger jag börjar bli snuvig ökar jag dosen till dubbel och då går snuvan tillbaka och försvinner.

D-vitamin brukar jag ta på vintern men har ännu inte börjat eftersom det fortfarande är något mellan sommar och höst här på kusten, jag tillbringar ju fortfarande mycket tid utomhus på dagarna, men det är väl snart dags att köra igång med detta.

Att det skulle kunna ha en bra effekt även mot coronaviruset gör det ju ännu mer intressant, så det får bli några rör med
D-vitamin när jag handlar nästa gång.

Mvh isan lover
Se gärna till att komma upp i 5000 IE dagligen och det gäller även frugan..
 
Jag käkar 2 tabletter Kalcipos D Forte 500 mg / 800 IE dagligen, receptbelagt. Min läkare säger att man riskerar njursten t ex vid för hög konsumtion av D-vitamin. Så det känns bra att man klämmer i sig dessa, kanske en räddningsplanka.
 
Ät rätt mat och skit i piller.
Fet fisk som makrill, sill, strömming, tuna och alla
laxfiskar gör mer nytta än piller.
Även skaldjur och annat från havet räcker.

Hamburgare och pizza gör ingen nytta.
Säger du bara för att du inte har tillgång till annat 5555.
Lider med dig...
Den där sourcream burger meal va jäkligt god.

20201022_142033.jpg


20201020_160417.jpg


20201023_153957.jpg
 
Jag åt multivitamin ombord som vi fick med från Korea, hemma nu får solen ta över.
I Sverige drack jag dom här och gjort sen i våras då jag läste att D-vitamin hade positiv effekt.

1604048971067.png
 
Du är väl nu inlåst på ett hotell och måste äta mat i plasttråg....
Så illa är det inte här, vi får vår mat på riktigt porslin och vita dukar....
55555 jag bryr mig mer om det jag äter än vad det serveras på.
Bara för skit serveras på porslin så äter jag det inte.
Dina matbilder är verkligen något som får en att tappa matlusten och hoppas du snart får möjligheten att komma iväg och få dig en riktig måltid ;)
 
55555 jag bryr mig mer om det jag äter än vad det serveras på.
Bara för skit serveras på porslin så äter jag det inte.
Dina matbilder är verkligen något som får en att tappa matlusten och hoppas du snart får möjligheten att komma iväg och få dig en riktig måltid ;)

Tycker dagens Sisig med kyckling och räkor slår dina matlådor...:)

IMG_20201030_142024.jpg
 
 

Liknande trådar

L
Svar
7
Visningar
2 K
L
 
Tillbaka
Topp