Vilka äter extra D-vitmin nu i corona/influensa tider

 
Varför dör folk som flugor i soliga länder? Borde inte dom klara sig bättre enligt denna teori? Kanske inte kommer upp i nivåer som behövs bara genom att vara i solen?
Undermålig sjukvård, tätbefolkat, stora befolkningsmängder?
Fast dör fler i varma länder, har inte Sverige bland världens högsta dödstal tex i förhållande till folkmängd?
 
Varför dör folk som flugor i soliga länder? Borde inte dom klara sig bättre enligt denna teori? Kanske inte kommer upp i nivåer som behövs bara genom att vara i solen?
Här har ingen dött i Covid19, över 300 har testat positivt och samtliga har inte ens behövt sjukhusvård.

Kan ju knappast bero på solen????
Även om vi ligger nära ekvatorn. ;)

Förklaringen är förstås fet fisk och skaldjur...
 
Här har ingen dött i Covid19, över 300 har testat positivt och samtliga har inte ens behövt sjukhusvård.

Kan ju knappast bero på solen????
Även om vi ligger nära ekvatorn. ;)

Förklaringen är förstås fet fisk och skaldjur...

Tror fan du klarar dig. Bor i buschen och får knappt träffa någon. Du gnäller rätt ofta på att du känner dig lite väl isolerad. Hela världen kan väl inte isolera sig som en pensionär i filipinska ödemarken. Många av dina fiskrätter är jag glad att jag slipper, håller med @PanPan i den frågan. Du borde öva på grilltekniken så kanske det skulle se aptitligare ut :)
 
Kopplade mest ihop sol som ger D-vitamin vilket skulle hjälpa mot corona. Folk har dött som flugor i bla. Spanien och länder i Sydamerika.
Nu är detta inte en teori utan bevisade fakta. Det är faktiskt så att många i sydeuropeiska länder inte vistas i solen så mycket. Vid undersökningar har det visat sig att de har väl så låga värden som många i nordligare länder.
 
Nu är detta inte en teori utan bevisade fakta. Det är faktiskt så att många i sydeuropeiska länder inte vistas i solen så mycket. Vid undersökningar har det visat sig att de har väl så låga värden som många i nordligare länder.

Hej

Det kan nog ligga något i detta, i länder söderut gör man ju snarast allt för att undvika solen.

Mvh isan lover
 
Och likförbannat så är det utegångsförbud.
Dom borde ju tvingas utomhus
Det ligger faktiskt någonting i det när det gäller sydeuropa. I Sverige står solen tillräckligt högt för att kroppen ska producera D-vitamin från April till September. Sen är det viktigt att tänka på att ju äldre vi blir desto mer avtar kroppens förmåga att producera D-vitamin av solljuset. I de nordiska länderna berikar vi ju kosten med D-vitamin men jag tror mig läst att Sverige är sämst med detta i Norden.

En fråga. Äter Norrmännen mycket lax eller andra feta fiskar?

 
Senast ändrad:
Jag äter nog mer fet fisk än genomsnittssvensken, men i detta mörker tar jag numera dessa eftersom det ska va bra. Om det hjälper vet jag inte, just nu är jag snuvig, men utan de kanske jag dött. ;)

image.jpg
 
Det ligger faktiskt någonting i det när det gäller sydeuropa. I Sverige står solen tillräckligt högt för att kroppen ska producera D-vitamin från April till September. Sen är det viktigt att tänka på att ju äldre vi blir desto mer avtar kroppens förmåga att producera D-vitamin av solljuset. I de nordiska länderna berikar vi ju kosten med D-vitamin men jag tror mig läst att Sverige är sämst med detta i Norden.

En fråga. Äter Norrmännen mycket lax eller andra feta fiskar?

Norrmänn äter mycket av all sorts fisk.
 
Anledningen till att jag startar en ny tråd är att jag tycker alla bör få vetskap om detta och de flesta har väl tröttnat på coronadebatten/tråden.

Jag har nu bokstavligen plöjt igenom 50-70 vetenskapliga arbeten gällande D-vitamin och de flesta gäller även Corona infektionen.

Nu har forskningen kommit så långt så man kan konstatera att det finns inget tvivel överhuvudtaget på att D-vitamin har en positiv verkan på sjukdomsförloppet och kan till och med förhindra att man får sjukdomssymtom..

Ni som är i ett soligt land se till att sola 40-60 minuter varje dag. Ifall ni tar kosttillskott se till att få i er tillräckligt (men ej för mycket).

Dosen för en vuxen bör ligga på 5000 IE varje dag det är en säker nivå för långtidsanvändning. Ifall ni inte ätit D-vitamin tidigare (eller en låg dos) kan ni "kickstarta" idag genom att ta 10 000 IE i 1-2 veckor framöver och sedan gå ner till 5000 IE dagligen.


Citat "To reduce the risk of infection, it is recommended that people at risk of influenza and/or COVID-19 consider taking 10,000 IU/d of vitamin D3 for a few weeks to rapidly raise 25(OH)D concentrations, followed by 5000 IU/d. The goal should be to raise 25(OH)D concentrations above 40–60 ng/mL (100–150 nmol/L). For treatment of people who become infected with COVID-19, higher vitamin D3 doses might be useful. Randomized controlled trials and large population studies should be conducted to evaluate these recommendations."
Ja man hade verkligen hellre befunnit sig i Thailand, chansen som multisjuk att överleva är betydligt större uppe i norra delarna där jag brukar hålla till.Nu så börjar det krypa allt närmare en,på sonens skola,bekanta insjuknar.bara en tidsfråga innan man åker dit på skiten.
Ska ta dit råd och knapra d-vitamin.
Adjöken!
 
Anledningen till att jag startar en ny tråd är att jag tycker alla bör få vetskap om detta och de flesta har väl tröttnat på coronadebatten/tråden.

Jag har nu bokstavligen plöjt igenom 50-70 vetenskapliga arbeten gällande D-vitamin och de flesta gäller även Corona infektionen.

Nu har forskningen kommit så långt så man kan konstatera att det finns inget tvivel överhuvudtaget på att D-vitamin har en positiv verkan på sjukdomsförloppet och kan till och med förhindra att man får sjukdomssymtom..

Ni som är i ett soligt land se till att sola 40-60 minuter varje dag. Ifall ni tar kosttillskott se till att få i er tillräckligt (men ej för mycket).

Dosen för en vuxen bör ligga på 5000 IE varje dag det är en säker nivå för långtidsanvändning. Ifall ni inte ätit D-vitamin tidigare (eller en låg dos) kan ni "kickstarta" idag genom att ta 10 000 IE i 1-2 veckor framöver och sedan gå ner till 5000 IE dagligen.


Citat "To reduce the risk of infection, it is recommended that people at risk of influenza and/or COVID-19 consider taking 10,000 IU/d of vitamin D3 for a few weeks to rapidly raise 25(OH)D concentrations, followed by 5000 IU/d. The goal should be to raise 25(OH)D concentrations above 40–60 ng/mL (100–150 nmol/L). For treatment of people who become infected with COVID-19, higher vitamin D3 doses might be useful. Randomized controlled trials and large population studies should be conducted to evaluate these recommendations."
Det skylle kanske vara en delförklaring till varför äldre är hårdare drabbade. De sitter fler timmar inne i sina hem. Då är staeget till D-vitaminbrist inte långt
 
Undermålig sjukvård, tätbefolkat, stora befolkningsmängder?
Fast dör fler i varma länder, har inte Sverige bland världens högsta dödstal tex i förhållande till folkmängd?
Är själv förvånad över att dödsstatistiken är så låg i Sverige. Med en medellivslängd på 80 år så borde minst 20000 fler kola vippen. kanske covid19 rätter till det här felet.
 
Det ligger faktiskt någonting i det när det gäller sydeuropa. I Sverige står solen tillräckligt högt för att kroppen ska producera D-vitamin från April till September. Sen är det viktigt att tänka på att ju äldre vi blir desto mer avtar kroppens förmåga att producera D-vitamin av solljuset. I de nordiska länderna berikar vi ju kosten med D-vitamin men jag tror mig läst att Sverige är sämst med detta i Norden.

En fråga. Äter Norrmännen mycket lax eller andra feta fiskar?

Borde vara så. I varje fall så har jag hört att en del smugglar lax från Norge till Sverige på grund av prisskillnaden
 
Jag käkar 2 tabletter Kalcipos D Forte 500 mg / 800 IE dagligen, receptbelagt. Min läkare säger att man riskerar njursten t ex vid för hög konsumtion av D-vitamin. Så det känns bra att man klämmer i sig dessa, kanske en räddningsplanka.
Käkar Samma medicin och samma dosering. Fungerar utmärkt!
 
Har hört att överdosering skall vara farligare än brist.
Man ser med jämna mellanrum att det varnas för stora doser med vitaminer men inte ett enda förgiftningsfall finns.

Däremot är det många som varje år blir medicinförgiftade och måste tas in på sjukhus för utredning/förgiftning men det räknas tydligen inte. Tom de som dör av för mycket medicin där kollen verkar vara noll. Läkarna sitter ju i famnen på läkemedelsindustrin och läkemedelsindustrin vill tjäna pengar.

Vitaminer och andra naturmediciner kan de inte söka patent på och tjäna pengar så det motarbetas på alla plan med deras stora resurser, trots att ibland kan vitaminer/naturmedicin tom vara lösningen eller hålla tillbaka/lindra sjukdom, dessutom till en låg kostnad.

Samhället skulle tjäna pengar på att distansera sig från läkemedelsbranschen och våga ta egna beslut med hjälp av oberoende experter till hjälp som är helt distanserade från läkemedelsbranschen och se till att läkemedelsindustrin inte påverkar läkare på olika sätt, t.ex fina middagar/resor med mera.
 
 

Liknande trådar

L
Svar
7
Visningar
2 K
L
 
Tillbaka
Topp