Vilka batterier kan man ta med sig på flyget?

 
A

Anonym

Gäst
Självklart finns det väl det ,,,, men jag söker svar på hur många wh ett lipobatteri är på
7,4 volt 5000 mAH


Klurigt för mig ,men kanske inte för alla ...
 
Helt otroligt vad många vet ,, och detta är då helt säkert korrekt , det handlar nämligen om huruvida jag kan ta med ett djäkligt dyrt batteri hem på flyget , eller annars skänka bort det här nere , vilket jag inte vill
 
Helt otroligt vad många vet ,, och detta är då helt säkert korrekt , det handlar nämligen om huruvida jag kan ta med ett djäkligt dyrt batteri hem på flyget , eller annars skänka bort det här nere , vilket jag inte vill
Det är nya regler införda nu angående batterier på flyg om du inte har kollat upp det.
 
Det är just det jag gjort ,, lipo upp till 100wh gäller på Norwegian , på Thai i stort sett förbjudet ... och alltid i handbagaget , ej check in
 
Jag fick lämna min nyinköpta bra powerbank senast i Bangkok då jag inte kände till reglerna. Den var på 100 Wh. Min son gick igenom på 28 Wh.
 
Ett batteri till en laptop har ju ganska mycket kapacitet. Kan man inte ta med en laptop blir affärsresorna färre.
 
Ett batteri till en laptop har ju ganska mycket kapacitet. Kan man inte ta med en laptop blir affärsresorna färre.
Du får väl ta med laptopen med batteriet i men det är extra batteri till den du inte får ta med om det överstiger kravet.
Litiumionbatterier 100-160Wh
och litiummetalbatterier som
innehåller mindre än 2g litium

Men enligt transportstyrelsen så är kapaciteten över 160wh får du inte ta med det.

https://www.transportstyrelsen.se/s...ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo , ungefär så beskrivs det även på vissa sidor på internet , men bättre att fråga fler än att bara lita på sig själv samt nån okänd på forumet ,, så jag vet då att jag skyller på mackes när jag blir haffad på Suwan :):):)
 
Jo , ungefär så beskrivs det även på vissa sidor på internet , men bättre att fråga fler än att bara lita på sig själv samt nån okänd på forumet ,, så jag vet då att jag skyller på mackes när jag blir haffad på Suwan :):):)
Jag är faktiskt fartygselektriker i grunden och Ohms och Joules lag får alla lära sig.

Så du kan vara lugn, däremot vet jag inte hur mycket du får ta med dig på flyget men det ryktas om 100 wh
 
När det gäller el så har jag bara bb , annars en del anna svagström i fastighets automation som du kanske vet ..
processstyrning är väl ungefär samma område ;)
 
@Phonta , kolla också (men det känner ni kanske redan till) att info om batteriets kapacitet är specificerat PÅ batteriet. Finns nämligen batterier som inte har det och dessa släpps inte igenom.
Dessa bruka förvisso oftast vara billiga/kopior som saknar den numera viktiga detaljen.
 
@Phonta , kolla också (men det känner ni kanske redan till) att info om batteriets kapacitet är specificerat PÅ batteriet. Finns nämligen batterier som inte har det och dessa släpps inte igenom.
Dessa bruka förvisso oftast vara billiga/kopior som saknar den numera viktiga detaljen.

Många brukar powerbank skriver 200 000 må men är kanske på 10 000. Kolla på Ebay de från Kina.

Så det är ju bra om de är korrekt märkta.
 
32.000 mvh är det som gäller inom IATA, då skall volt gånger effekt etc. som kan ge tveksamheter.
Är nu i Phil och allt över 10.000mVh ryker för att fru och dotter behöver nya.
 
Mina LIPO är ok , det står tillex 7,4 volt dvs 2 cells , samt 5000 ma :)

Det är nog stor chans att det är ok om flygbolaget följer IATA, men flygbolagen kan ju iofs tänkas tillåtas ha strängare regler. Som Pjodd skriver så är det nog väldigt viktigt att kapaciteten framgår tydligt på batteriet också, och risken för strul ökar nog om den inte står angivet i Wh. Här har du iaf IATAs information: https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf.
 
 
 
Tillbaka
Topp