Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

 
Vart möte om det nu.

Och det förtjänas att än en gång (tusende eller så ;-) ) säga att "foreigners who hold permanent residence. " är INTE samma sak som att du bott här på långtidsvisa, samma adress. Inte att du bor i ditt hem med din fru och har gjort det i 40år eller vad det kan vara. Inte heller är det att man har den gula husboken, eller att man har en blå husbok för sitt hus.
permanent residence är ett specifikt uppehållstillstånd man kan ansöka om. Det skiljer sig alltså helt från vanliga visum och extension of Stay.

100 utlänningar per år och land kan få detta uppehållstillstånd.
Man måste ha bott här i minst tre år, på antingen ett Visum eller extension of Stay.

Man måste uppfylla något av följande:
Investment category (minimum 3 – 10 Mil. Baht investment in Thailand)
Working/ Business category
Support a family or Humanity Reasons category: In this category, you must have a relationship with a Thai citizen or an alien who already posses a residence permit as a husband or wife; father or mother; or a guardian of a Thai child under 20 years of age.
Expert / academic category
Other categories as determined by Thai Immigration
 
Vart möte om det nu.

När jag läser igenom vad som står skrivet känner jag igen mig från min tid på arbetsförmedlingen. Vid en direkt fråga eller tydlig diskussion måste man följa lagen när man svarar. Man kan inte svara något annat än vad lagen säger.. De kan inte säga att de inte tillämpar/följer lagen men frågan är hur det kommer att bli framgent. Kommer man fortsätta att strama åt eller kommer man långsamt låta det rinna ut i sanden...
 
När jag läser igenom vad som står skrivet känner jag igen mig från min tid på arbetsförmedlingen. Vid en direkt fråga eller tydlig diskussion måste man följa lagen när man svarar. Man kan inte svara något annat än vad lagen säger.. De kan inte säga att de inte tillämpar/följer lagen men frågan är hur det kommer att bli framgent. Kommer man fortsätta att strama åt eller kommer man långsamt låta det rinna ut i sanden...
Problemet med folk här nere att det går inte att diskutera sådant.
Har ju vart å MRM kurs och där hade vi en psykolog som forskat i olika folk och hur dom är i ledarskap, ordertagande, ta beslut, hantera saker som skall göras etc.
Folk här nere i sydostasien var att dom ifrågasätter inte utan gör det som blir sagt och dom regler dom lärt sig utan att tänka på konsekvenserna eller om det är praktiskt, bästa beslut etc. Högsta hönset har rätt.
Men hon tog även upp skillnaden mellan Norge och Sverige, den var mycket större än jag tänkt på innan men det stämde det hon sa när man tänkte på arbetsplatserfarenhet man har från Norge och Sverige.
 
Vart möte om det nu.


Ja detta är en sorglig historia. Funderar just nu på hur jag skall göra när jag åker ned till Thailand själv och måste förnya mitt körkort. Jag kan väl inte utan min fru rapportera TM30? Det är hon som äger huset. Detta blir ju hur knasigt som helst. Måtte dom komma fram med ett enklare sätt att rapportera. Något som man själv kan utföra. Alternativt ge upp och återgå till som det var innan då dom inte brydde sig om lagen.
 
Och det förtjänas att än en gång (tusende eller så ;-) ) säga att "foreigners who hold permanent residence. " är INTE samma sak som att du bott här på långtidsvisa, samma adress. Inte att du bor i ditt hem med din fru och har gjort det i 40år eller vad det kan vara. Inte heller är det att man har den gula husboken, eller att man har en blå husbok för sitt hus.
permanent residence är ett specifikt uppehållstillstånd man kan ansöka om. Det skiljer sig alltså helt från vanliga visum och extension of Stay.

100 utlänningar per år och land kan få detta uppehållstillstånd.
Man måste ha bott här i minst tre år, på antingen ett Visum eller extension of Stay.

Man måste uppfylla något av följande:
Investment category (minimum 3 – 10 Mil. Baht investment in Thailand)
Working/ Business category
Support a family or Humanity Reasons category: In this category, you must have a relationship with a Thai citizen or an alien who already posses a residence permit as a husband or wife; father or mother; or a guardian of a Thai child under 20 years of age.
Expert / academic category
Other categories as determined by Thai Immigration

Vad som sas på mötet också...

However, they did say that if we had a minimum contract of three years, they would then consider that as our permanent address and that we don’t need to file a TM30 again for the length of that contract.
 
Kan inte låta bli att peta i getingboet med visa diskussionen. Så jag undrar varför det står "Visaclass" ( W30 ) på stämpeln som jag får i mitt pass, om jag inte får någon typ av Visa. Och vore det inte bra att någon upplyste immigrationsmyndigheten på Suva om att de gör fel som stämpar passen om det nu skulle vara fel. Har för mig att det sitter stora skyltar där också med texten "VISA" , då är ju det fel också .
 
Vad som sas på mötet också...

However, they did say that if we had a minimum contract of three years, they would then consider that as our permanent address and that we don’t need to file a TM30 again for the length of that contract.
Jo, jag såg det. Men problemet är som vanligt att det inte finns i lagen. Man är helt utlämnad till immigrationskontorets egen regelstiftning. Vilket man iof är iaf här i Thailand.
Klart är dock att än så länge är de inne på att skärpa till det rejält. Bangkok har ju klassiskt varit en form av frizon, men med tanke på vårens och denna sommarens förändringar verkar det vara tilltäppt numera.
 
Jo, jag såg det. Men problemet är som vanligt att det inte finns i lagen. Man är helt utlämnad till immigrationskontorets egen regelstiftning. Vilket man iof är iaf här i Thailand.
Klart är dock att än så länge är de inne på att skärpa till det rejält. Bangkok har ju klassiskt varit en form av frizon, men med tanke på vårens och denna sommarens förändringar verkar det vara tilltäppt numera.
Ja jag har inte läst själva lagen hur den är utformad så vet inte.
Och då menar jag inte text där dom tolkar lagen på eng utan hur lag paragrafen i sig är utformad så säger inte emot men heller inte att du har rätt.
 
Kan inte låta bli att peta i getingboet med visa diskussionen. Så jag undrar varför det står "Visaclass" ( W30 ) på stämpeln som jag får i mitt pass, om jag inte får någon typ av Visa. Och vore det inte bra att någon upplyste immigrationsmyndigheten på Suva om att de gör fel som stämpar passen om det nu skulle vara fel. Har för mig att det sitter stora skyltar där också med texten "VISA" , då är ju det fel också .
Thai IM verkar kalla allt Visa, även uppehållstillstånd som formellt inte är ett visa enligt vi korrekta svenskar.
Nu erkänner inte en thai detta, så att upplysa någon på IM är ett riskprojekt som kan innebära bekymmer.
Den debatten ska man inte ta på Suvvan, utan njuta av sina 30 dagar istället.
 
Thai IM verkar kalla allt Visa, även uppehållstillstånd som formellt inte är ett visa enligt vi korrekta svenskar.
Nu erkänner inte en thai detta, så att upplysa någon på IM är ett riskprojekt som kan innebära bekymmer.
Den debatten ska man inte ta på Suvvan, utan njuta av sina 30 dagar istället.
Troligen är det vi utlänningar, som lärt dem kalla allt för visa. Många utlänningar kommer in på kontoren och kallar allt visa utan att själva ha en susning om vad det är. Thailändarna som själva är dålig på engelska apar efter och tror det är så det är.
Här i staden har de kostat på en stor fin skylt på järnvägsstationen som pekar ut en "Handicap Lamp" för rullstolar. Ingen koll och ingen kontroll.
 
Ja jag har inte läst själva lagen hur den är utformad så vet inte.
Och då menar jag inte text där dom tolkar lagen på eng utan hur lag paragrafen i sig är utformad så säger inte emot men heller inte att du har rätt.
Jag har läst, i flera översättningar som är officiella.
Egentligen ligger det till så här. En immigrationsofficer har i Thailand en rätt att fatta ett beslut, även om beslutet är något snett jämfört lagen.
Det ända in på lokal nivå.
Liknar samma sak som vi har i Sverige där en myndighet inte måste följa lagen som den är skriven utan har en tolkningsrätt.
Det var ju där Radio&TV-Tjänst i Kiruna klantade sig när de van av att tidigare varit en myndighet gick in och tvärtemot lagen tog avgift för TV baserad på datorinnehav.
 
@PanPan rapporterar herrn?
Ja skiter i det tills dan dagen jag blir påkommen. Tror aldrig att mina grannar skulle anmäla mig men kanske nån ovän skulle komma på tanken..
Får låta bli att skaffa ovänner
Jag gör som dig @Krister skiter i det, gjorde det när jag reste på kurs sist när jag kom hem, för jag tänkte fixa gul bok.
Men dom sa på amphoe att du kan få gul bok men den betyder ingenting, dina rättigheter beror på vilket permit to stay eller Visa du har, så sket i det.
Kommer inte rapportera in mig nästa gång heller, och som du gör inte ett skit med det innan dom tar mig och beodrar mig.
 
@PanPan rapporterar herrn?
Ja skiter i det tills dan dagen jag blir påkommen. Tror aldrig att mina grannar skulle anmäla mig men kanske nån ovän skulle komma på tanken..
Får låta bli att skaffa ovänner
Föresten är du hemma nu?
Har herrn lust att hänga med och kolla på drifting imorrn eller på Söndag borta vid indoor atletic stadium, inte så långt från dig?
 
Spelar det så stor roll vad det heter? Så länge jag vet vad som gäller för mitt aktuella ”VISA” så får det heta vad det vill :)
Tja, två olika uppsättningar lagar. Upprätthållna av två olika ministerier. När man söker dem har de fullständigt olika krav.
Rent praktist ger dig det ena inte en rätt att upprätthålla dig i Thailand medan det andra ger dig en rätt att upprätthålla dig i Thailand.
Så det är inte bara en namnskillnad, det är två helt olika saker.
 
@PanPan tack för inbjudan...
Nu e jag på begravning i Chantaburiprovinsen och blir här till imorgon. Sedan blir det en kort sväng hem o packa väskan för vidare transport till det kalla norr på Söndag kväll.
Tar nog natten till söndag på AETAS Lumpini.. och kanske fördröjer dagen med att kolla på bilar..
Har blivit lite trött på allt flängande och försöker se om jag inte kan importera lite varor från andra länder... vet inte hur länge ja orkar annars. Men måste ju leva också som herrn kanske vet :reta:
 
@PanPan tack för inbjudan...
Nu e jag på begravning i Chantaburiprovinsen och blir här till imorgon. Sedan blir det en kort sväng hem o packa väskan för vidare transport till det kalla norr på Söndag kväll.
Tar nog natten till söndag på AETAS Lumpini.. och kanske fördröjer dagen med att kolla på bilar..
Har blivit lite trött på allt flängande och försöker se om jag inte kan importera lite varor från andra länder... vet inte hur länge ja orkar annars. Men måste ju leva också som herrn kanske vet :reta:
Förstår dig, vart så nöjd med mina 6 veckor hemma nu, aldrig vart ledig så länge innan, helt underbart och hade gärna utökat det till resten av livet ;)
 
Förstår dig, vart så nöjd med mina 6 veckor hemma nu, aldrig vart ledig så länge innan, helt underbart och hade gärna utökat det till resten av livet ;)
En månad några gånger per år räcker för mig. Hon måste ju få längta lite också så hon sköter om en när man e hemma.. 555

Ja tror dom kör nån typ av black jack med egna påhittade regler.. frugan o farbror e iaf banken och sen skänker dom allt som släktingarna förlorar till begravningskassan.

Sedan fick de köra iväg lillsyrran till sjukhuset för hon e påväg att föda barn. Så här händer det grejer minsann...

20190809_225527.jpg


20190809_225513.jpg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L
 
Tillbaka
Topp