Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

 
Okej hur skall jag göra med rapportering nu. Är på väg hem från Suvan. När skalk jag anmäla mig på IM. Tre dagar stängt och enligt IM fick vi just tre dagar istället för 24 timmar när vi var där senast.
Känns så trevligt att vara tillbaka med alla oklarheter.
 
Okej hur skall jag göra med rapportering nu. Är på väg hem från Suvan. När skalk jag anmäla mig på IM. Tre dagar stängt och enligt IM fick vi just tre dagar istället för 24 timmar när vi var där senast.
Känns så trevligt att vara tillbaka med alla oklarheter.
Gör som jag skit i det, du skall ju ändås snart lämna, vad är det värsta som kan hända att du får en tillsägelse och 2000 baht i böter.
Skit samma!
 
Gör som jag skit i det, du skall ju ändås snart lämna, vad är det värsta som kan hända att du får en tillsägelse och 2000 baht i böter.
Skit samma!

Tack för ett bra svar. Lämna och lämna visar sig att det finns tydligen lite saker att tänka på. Malaysia ändrat regler just nu så en hel del oklarheter. Samtidigt kom flera nackdelar fram. Så nu får vi söka vidare.
 
När jag kommer ner så kommer jag att göra som Pan Pan rekommenderade , Ta en natt på hotell , innan jag drar upp till huset , sen är jag ju officiellt boende på det hotellet i BKK fram till att jag tar in på nästa hotell, ev tre dagar senare , spelar ju ingen roll , inte mitt problem som hotellgäst att rapportera , Lysande om detta fungerar :clap_tranparent:
 
Hej

En informativ bild ifrån Immigration som visar hur det är tänkt att fungera.

1565723828655.jpeg



Mvh isan lover

1565723828655.jpeg
 
Hej

En informativ bild ifrån Immigration som visar hur det är tänkt att fungera.

Mvh isan lover
Nja, inte, eller hur?
Det du postar är reglerna för 90 dagarsrapporteringen TM47 och INTE 24 timmars rapporteringen TM30.
24 timmars TM30 är immigration act 38 och inte 37 som det du postar kommer från.
Det finns en lika poster för 24 timmars rapporteringen också, men just nu hittar jag den inte på engelska. Har dock sett den engelska någonstans, så återkommer när jag hittar den.

poster02-01-01.jpg
 
Senast ändrad:
I samma serie av posters hör den här. Det finns alltså mobilapps för adressrapporteringen mm, så man kan rapportera sittande på caféet eller var som helst.

620723_507.jpg
 
I samma serie av posters hör den här. Det finns alltså mobilapps för adressrapporteringen mm, så man kan rapportera sittande på caféet eller var som helst.

620723_507.jpg

Hej

Med alla dessa posters och information om alla dessa regler så verkar det som om militären står på sig och inte tar till sig av kritiken mot detta som utlänningarna ser så negativt på.

Mvh isan lover
 
Hej

Med alla dessa posters och information om alla dessa regler så verkar det som om militären står på sig och inte tar till sig av kritiken mot detta som utlänningarna ser så negativt på.

Mvh isan lover
Nej, det är upp till utlänningar att följa de lagar som är i de länder de besöker eller vill bo i.
Självklart skall vi kritisera, det är bara en handfull länder som har det på det här sättet.
Det går lösa smidigare. Men samtidigt måste man också tillskriva dem den positiva att de försöker göra en elefant något mer hanterlig genom att satsa pengar på utveckling av mobilappar och andra online system.
 
Hej

Ännu en artikel om TM30 och utlänningarnas motstånd mot detta.


Mvh isan lover
 
Nej, det är upp till utlänningar att följa de lagar som är i de länder de besöker eller vill bo i.
Självklart skall vi kritisera, det är bara en handfull länder som har det på det här sättet.
Det går lösa smidigare. Men samtidigt måste man också tillskriva dem den positiva att de försöker göra en elefant något mer hanterlig genom att satsa pengar på utveckling av mobilappar och andra online system.

Ambitionen Thailand 4.0 slutade vid Thailand 0.4 tyvärr :)

/ SatanG
 
Ambitionen Thailand 4.0 slutade vid Thailand 0.4 tyvärr :)

/ SatanG
Ja, jag tror det mesta beror på hur mycket man rör på sig om det är till besvär eller inte. Min senaste TM30 var i April och jag har inte behövt uppdatera den ännu. Så lite rör jag på mig i landet.
Vad gäller TM47 som vi alla måste göra var 90 dag, är det i grannstaden här, så inte allt för stort besvär.
 
Ja tror också att de fins fördelar för thai med detta, sen när vi blivit vana me detta tror jag att de blir rutin
 
Ja, jag tror det mesta beror på hur mycket man rör på sig om det är till besvär eller inte. Min senaste TM30 var i April och jag har inte behövt uppdatera den ännu. Så lite rör jag på mig i landet.
Vad gäller TM47 som vi alla måste göra var 90 dag, är det i grannstaden här, så inte allt för stort besvär.

Frugan lyckades med konststycket att regga mig online sist men det är inte poängen. t.o.m. en tvåveckorsturist fattar ju att detta inte på något vis stoppar det de säger sig vilja stoppa. Det skapar en onödig känsla av att skötsamma expats, som f.ö. hjälper landet framåt både kunskapsmässigt och ekonomiskt, inte är välkomna.
Själv har jag bott i vårt hus i bangkoks förort i 10 år, gift med två thai/svenska pojkar och ändå ska man rapportera vart jag befinner mig om man tar en kortsemester i Hua hin eller stannar några dagar i vårat eget hus i Buriram. Kalle Anka-nivå så det skriker om det!
Thailand har många fördelar, därför vi är här, men detta är definitivt inte en av dom. Man får väl trösta sig med att de finns inga perfekta länder :)

/ SatanG
 
Frugan lyckades med konststycket att regga mig online sist men det är inte poängen. t.o.m. en tvåveckorsturist fattar ju att detta inte på något vis stoppar det de säger sig vilja stoppa. Det skapar en onödig känsla av att skötsamma expats, som f.ö. hjälper landet framåt både kunskapsmässigt och ekonomiskt, inte är välkomna.
Själv har jag bott i vårt hus i bangkoks förort i 10 år, gift med två thai/svenska pojkar och ändå ska man rapportera vart jag befinner mig om man tar en kortsemester i Hua hin eller stannar några dagar i vårat eget hus i Buriram. Kalle Anka-nivå så det skriker om det!
Thailand har många fördelar, därför vi är här, men detta är definitivt inte en av dom. Man får väl trösta sig med att de finns inga perfekta länder :)

/ SatanG
Jo det är ju så att de som önskar vara illegala, d.v.s. de personer som polisen faktiskt är intresserad av (terrorister som de säger sig bekämpa) helt enkelt inte bor på hotell eller platser som registrerar dem. Det är ineffektivt mot dem.
Det enda som fungerar mot den gruppen är en effektiv egen underrättelsetjänst.
Hur väl den kan fungera mot gruppen som bara är formellt illegalt här, d.v.s. de som har overstay på sitt visum och saknar uppehållstillstånd är en annan sak. Så fort de tagit in på ett hotell vet polisen var de är. Detta eftersom deras hotellregistrering matchas mot deras ankomstregistrering. Där framgår ju vilka visum och uppehållstillstånd som inte är giltiga.
Sänd en polisbil och plocka upp dem på hotellet under natten.
Den delen är effektivare än att bara stoppa alla utlänningar på gatan för att kontrollera passet.
 
När jag kommer ner så kommer jag att göra som Pan Pan rekommenderade , Ta en natt på hotell , innan jag drar upp till huset , sen är jag ju officiellt boende på det hotellet i BKK fram till att jag tar in på nästa hotell, ev tre dagar senare , spelar ju ingen roll , inte mitt problem som hotellgäst att rapportera , Lysande om detta fungerar :clap_tranparent:

@Joker har en plan, själv funderar jag på om den planen håller, Du är rapporterad att Du har checkat in på hotellet, min uppfattning är att det går en anmälan, (via datorn) att Joker checkat ut från hotellet, och efter detta så finns ingen boenderapportering, om det nu istället skulle vara så som Joker beskriver detta, att han står kvar som skriven på hotellet, vilket hotell skulle vilja ha någon gäst skriven som boende, när ingen betalning sker. :wai: eller hade Joker tänkt att betala för kommande nätter?
 
@Joker har en plan, själv funderar jag på om den planen håller, Du är rapporterad att Du har checkat in på hotellet, min uppfattning är att det går en anmälan, (via datorn) att Joker checkat ut från hotellet, och efter detta så finns ingen boenderapportering, om det nu istället skulle vara så som Joker beskriver detta, att han står kvar som skriven på hotellet, vilket hotell skulle vilja ha någon gäst skriven som boende, när ingen betalning sker. :wai:
Jag är inte sakligt insatt i hur hotellen hanterar rapporteringen, men om de använder samma onlinesystem vi blivit hänvisade till, vilket förefaller troligt, så är det egentligen bara fråga om en ankomstrapportering.
Det är fullt möjligt att använda systemet så som du säger.
I StringGrid'en anger man vilka man har boende för natten och sparar. Då försvinner man ur registreringen den första natten man är borta, inte längre bor där.
Men, jag tror att de bara registrerar ny-ankomna. Att det därmed inte går följa per daglig basis. Det är för jobbigt skriva in alla igen.
Men, nu spånar jag bara. Jag vet inte.
 
Jag är inte sakligt insatt i hur hotellen hanterar rapporteringen, men om de använder samma onlinesystem vi blivit hänvisade till, vilket förefaller troligt, så är det egentligen bara fråga om en ankomstrapportering.
Det är fullt möjligt att använda systemet så som du säger.
I StringGrid'en anger man vilka man har boende för natten och sparar. Då försvinner man ur registreringen den första natten man är borta, inte längre bor där.
Men, jag tror att de bara registrerar ny-ankomna. Att det därmed inte går följa per daglig basis. Det är för jobbigt skriva in alla igen.
Men, nu spånar jag bara. Jag vet inte.
Så beskrev Pan Pan detta , vilket verkar troligt ,och då bör detta fungera utmärkt , jag litar på Pan Pan , han har alltid rätt i sina påståenden ;)
 
Brukar ju oftast åka med Emirates, de landar i Bangkok vid lunchtid och då tar vi alltid in på hotell och "vilar" upp oss, innan en jobbig bussresa till Buriram. Och som ni skriver gör hotellet rapporteringen,, (eller vad de gör) men kopia på passet tar de alltid.
Frågade tjejen om hon ska göra denna rapportering när vi kom hem till henne, men detta hade hon aldrig hört talas om, och jag har, och kommer inte bry mig heller.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L
 
Tillbaka
Topp