Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

 
Thailändare har fått hårdare kontroller på sig men knappast något som liknar TM 30.
Att thailändare inte betalar skatt betyder att utlänningar skall kontrolleras hårdare.
 
Thailändare har fått hårdare kontroller på sig men knappast något som liknar TM 30.
Att thailändare inte betalar skatt betyder att utlänningar skall kontrolleras hårdare.

Ja för dig kanske det betyder hårdare straff om thailändare inte betalar skatt. Jag ser det inte så, jag kommenterade att det inte bara är farangers bankkonton som kan komma att granskas utan alla.

/ SatanG
 
Ja för dig kanske det betyder hårdare straff om thailändare inte betalar skatt. Jag ser det inte så, jag kommenterade att det inte bara är farangers bankkonton som kan komma att granskas utan alla.

/ SatanG

Så det motiverar hårdare kontroller av utlänningar.
Vi får hoppas att det inte blir fler kontroller för thailändare då får vi väl 12 timmar rapporteringar.
 
Hej

Det här med TM30 är tydligen inte helt enkelt ens för immigrations egen personal, nu i veckan höll immigration utbildning i TM30 för chefer och personal på Oriental Residence.

IMMIGRATION RUN TM 30 WORKSHOP FOR EXECUTIVES AT ORIENTAL RESIDENCE
Immigration run TM 30 workshop for executives at Oriental Residence

435270.jpg

Image: Naew Na

Immigration officers under the leadership of Pol Maj-Gen Padiphat Suban Na Ayuthaya ran a workshop for executives and other staff at the Oriental Residence in Witthayu Road (Wireless Road) on Thursday.

The workshop was to explain the law and procedures connected to reporting foreigners under the 1979 TM 30 laws.

The staff were told about having to report foreigners within the 24 hours stipulated in the regulations.

Naew Na reported that house owners can be fined up to 2,000 baht for failing to do so but hotels face fines of between 2,000 baht and 10,000 baht for failing to comply.

Pol Maj-Gen Padiphat was a guest speaker at a recent Foreign Correspondents Club meeting regarding TM 30 held last week.

Source: Naew Na

Mvh isan lover
 
Så det motiverar hårdare kontroller av utlänningar.
Vi får hoppas att det inte blir fler kontroller för thailändare då får vi väl 12 timmar rapporteringar.

Hej

Tillhör också dom som ifrågasätter om dom expats och affärsmän som vistas i landet verkligen utgör ett hot mot Thailand, själv tycker jag att dom borde ses som den resurs och tillgång för landet som dom flesta av dom med största sannolikhet är.

Mvh isan lover
 
Hej

Razziorna mot dom som bryter mot 24-timmars rapporteringen fortsätter, i denna artikel tar upp fall i Koh Samui och Pattaya där Guesthouse hittades som inte hade rapporterat alla boende i tid.

EXPATS
Guest houses caught out in the ongoing TM30 purge

Published August 27, 2019
By The Thaiger & The Nation
Guest houses caught out in the ongoing TM30 purge | The Thaiger

PHOTOS: Naew Na

Immigration have continued their purge on home owners, guesthouses and hotels not reporting foreigners at their addresses within 24 hours of their arrivals. This time reports from Koh Samui and Pattaya, according to Naew Na.
Yesterday officials from Surat Thani immigration, along with a crime suppression team, visited a house in Bophut, Koh Samui where they fined an owner under the Article 38 legislation for not reporting the whereabouts of a foreigner at an address within 24 hours of their arrival. The name of the foreigner and the amount of the fine were not reported. The photo captions the foreigner as saying ‘Thank You’?!
Meanwhile in Pattaya, officials from Chonburi immigration, plus two police captains and three senior police sergeants, had a crackdown across the province from 10am – 5pm yesterday. One of the places they visited was a guest house in Soi Welcome Town, Nong Prue, Banglamung.
They examined the guest register and found that it was in contravention of the regulations about reporting foreigners within 24 hours. The manager was fined.

SOURCE: Naew Na

Mvh isan lover
 
Frågar mig om jag som hotellgäst kan få böter om inte hotellet rapporterar , antagligen tas den chansen att bötfälla både hotell och farang :) :)
 
Frågar mig om jag som hotellgäst kan få böter om inte hotellet rapporterar , antagligen tas den chansen att bötfälla både hotell och farang :) :)
I teorin, skulle jag säga att det inte är helt omöjligt. Dels finns gott om rapporter att farangen fått böterna med motiveringen att han kan få tillbaka pengarna av hotellet.
Dels togs den frågan upp på konferensen med poliserna och de höll med. D.v.s. att farangen får ta boten.
I praktiken tror jag däremot risken är minimal.
Dels, som turist får du troligen inte kontakt med immigration då du inte har något ärende där.
Skulle frågan komma upp i en poliskontroll i en razzia, ange vilket hotell du bor på. Du har inget kvitto från rapport av hotell. De måste ringa och fråga.
99% på att de hoppar över det så fort du säger att du bor på hotellet.
Det är en annan sak för oss som långtidsbor och bor privat.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L
 
Tillbaka
Topp