Vilka papper/dokument krävs för vigsel i Sverige mellan svensk och thailändare?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

GerdtMay

Nykomling
Jag är svensk och min sambo kommer från Thailand. Hon är thailändsk medborgare men är folkbokförd i Sverige. Vilka papper/dokument krävs för henne för att vi kan gifter oss i Sverige. Gäller sedan äktenskapet även i Thailand eller kan/måste man gifter sig i Thailand igen.
 
Din sambo behöver ett singelintyg från sin hemkommun i Thailand att hon är ogift.

Ett svenskt äktenskap gäller i Thailand om det registreras i sambons hemkommun så ni behöver inte gifta er i Thailand också.

Mvh Thaikonsult
 
Glöm inte detta:

Singelintyget som ska bifogas en ansökan om uppehållstillstånd ska vara översatt till engelska eller ev. svenska. Görs översättningen i Thailand blir det engelska.

Singelintyget som ska användas vid ansökan om hindersprövning för giftemål i Sverige ska vara på thai då Skatteverket översätter själva.

direkt kopierat ifrån thaikonsult :wai:
 
Jasså, vi fick papper från skatteverket "personbevis", skickade in
var sitt papper, sen 4 veckor senare var de klart :nod:
 
Är man folkbokförd i Sverige kan man slippa lämna in ett singelintyg vid ansökan om hindersprövning eftersom Folkbokföringen redan kontrollerat civilståndet när man ansökte om svenskt personnummer.

Mvh Thaikonsult
 
Jag måste säga att ibland kan man bli förvånad över svenska myndigheter (på ett positivt sätt). När min blivande hustru kom till Sverige körde vi direkt till Skatteverket för att ansöka om personnummer. En mycket hjälpsam dam tog hand om det hela, sedan kom personnumret efter fyra dagar. Inte illa! :thumbsup:

När vi ansökte om hindersprövning gick det också väldigt fort. Jag skickade bara in blanketten och sedan dröjde det en vecka. Sen var allt klart. Den borgerliga vigseln var faktiskt stämningsfull, politikern som förrättade den tom sjöng en gammal kärleksvisa för oss. Inte illa alls!! :D


Berralund :wai:
 
Härligt att höra berralund, vi är på väg om 30min till skattekontoret och ska lämna in hindersprövan och det blir borgeligt här med då vi är buddhistiska.... :wai:
 
Jag är inte buddhist (inte än i alla fall), men det kändes fel att ha ett stort kyrkligt bröllop när hon inte är kristen. Hoppas att det går lika snabbt med Skatteverket hemma hos er, LYCKA TILL!! :nod:


Berralund :wai:
 
Levererat och klart, de skulle ta ca 1 vecka sa de.
Jo jag tror nog att du är buddhistisk av dig då det handlar om att försöka bli en bättre människa allt eftersom. ;D
 
Det har du helt rätt i, man försöker ju hela tiden. Jag har absolut ingenting emot att gå med till templet varken i Thailand eller här hemma. Vi har ju gjort den buddhistiska vigselceremonin där nere också.
Så vem vet - en vacker dag konverterar man kanske helt. :-\


Berralund :wai:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
1 K
mattsson
M
A
Svar
9
Visningar
3 K
A
 
Tillbaka
Topp