Vilka papper ska man ha till att registrera ett giftemål?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Y

ysd

Gäst
Har alla papper som ambassaden kräver, men kan man behöva några fler?
Min tjej fick avslag på UT visa för vi inte var gifta trots att hom varit i sverige tidigare och vi kunde påvisa vi varit ilag i 3 år. Va meningen vi skulle gifta oss i svedala men blir i thailand nu då.
Vill inte det ska stupa på nåt papper som saknas.
Fått tips av migrationsverket att om gifta går oftast igenom utan problem men inte vi som "särbo"

Tacksam för snabba svar, far ju 24/11 hemifrån

De var lite lurigt, kan ej svara på detta, men våran expert,
thaikonsult, han kan detta, :nod:

ojdå...
jag trodde detta vr en enkel transportsträcka - min situation är inför ansökan är exakt lika..jag träffade henne för tre år sedan i Sverige (3 syskon gifta och hon på besök) nu ansöker hon om UT när jag åker över den i nov...vi har planerat att hon skulle anlända till sommaren..eller hösten 2011...men då kanske man får be om råd...så våra planer går i kras...vår plan är att vi skall bo ett halvår här och ett halvår där när jag går i pension om 5 år...hon har hus, bil o barn men de är kvar...

"ysd " sa:
Har alla papper som ambassaden kräver, men kan man behöva några fler?
Min tjej fick avslag på UT visa för vi inte var gifta trots att hom varit i sverige tidigare och vi kunde påvisa vi varit ilag i 3 år. Va meningen vi skulle gifta oss i svedala men blir i thailand nu då.
Vill inte det ska stupa på nåt papper som saknas.
Fått tips av migrationsverket att om gifta går oftast igenom utan problem men inte vi som "särbo"

Tacksam för snabba svar, far ju 24/11 hemifrån

Skicka direkt till
thaikonsult, om de är paniiiiiiiiiiiiiiiiiik,
han hjälper dig

För det första kan jag säga att man inte behöver vara gift för att sökanden ska få ett uppehållstillstånd. Det räcker med att vara pojk/flickvän och har för avsikt att bo tillsammans i en familjerelation enligt Utlänningslagen 5 kap. 3a §.

Avslag beror ofta på att parterna har dålig kännedom om varandra, saknar ett gemensamt språk eller har varit tillsammans för kort tid.

Ett avslag ligger alltid sökanden i fatet vid en senare ansökan om uppehållstillstånd oavsett om man gift sig eller inte. Så även om ett äktenskap normalt ska ge sökanden en rätt till ett uppehållstillstånd för att bo med sin make/maka i Sverige, kan Migrationsverket hävda att äktenskapet enbart ingåtts för att bereda sökanden ett uppehållstillstånd och anse äktenskapet som oseriöst.

Vid nästa ansökan - förbered er noga och lämna in kompletta ansökningshandlingar. Se till att ni är samstämmiga under de intervjuer ni ska genomgå. Slarv slutar oftast med ett avslag.

Vilka papper som behövs för att gifta sig i Thailand finns här: http://www.swedenabroad.com/Page____60036.aspx

Lycka till!

Mvh Thaikonsult

Du är en klippa för oss, när vi behöver
hjälp, med frågor om thai-swe, swe-thai
:wai:

Tackar för svaret "Thaikonsult" :) Nja va nog en annan sak som bidrog till avslaget, finns med i straffregistret och trots att det va 8 år sen så va det den saken som va största boven.
Sen kan tilläggas att om ni anger referenser så skiter dom fullständigt i det :mad: trots att som i mitt fall hade dom rätt många som dom bara kunnat ringa och se att man inte är en gangster bara för att man gjorde en miss en gång i tiden.

Men som han säger se till ha koll på att ni är samspelta och dela dina hemligheter med den du vill ta till sverige om du har haft nåt med myndigheter att göra som kan påverka ett beslut.

Ok. Jag förstår varför du vill gifta dig. Kan vara en lösning på problemet genom att ge Migrationsverket lite att fundera över. Ett äktenskap som normalt ger en rätt till uppehållstillstånd kontra ett gammalt brott.

Finns en chans att det kan lyckas i annat fall får du låta Migrationsdomstolen ta ärendet via ett överklagande. Migrationsverket kan vara lite fega att fatta positiva beslut i dessa situationer.

Referenser är mycket viktiga när man driver dessa ärenden i domstolarna. Det har vi erfarenhet av i de mål vi drivit i domstolarna.

Mvh Thaikonsult

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
1 K
mattsson
M
A