Vilka regler gäller vid hus och mark köp.

D

dannej

Gäst
Hej ja har kollat runt lite här på forumet men jag hittar ingen bra info om vad som gäller vid hus köp, lagar och förordningar. Frugan (thai) och jag (swe) funderar på att köpa oss ett hus i thailand, vi e gifta här i sverige och tänker registrera oss i thailand nu när vi åker dit igen. Vi tänkte kolla runt lite å se om vi hittar något i Chon buri provinsen, kan vi äga tillsammans el måste det va thai ägt 51%-kan vi ta ett lån tillsammans-osv osv. Nån bra länk kanske. :wai:

så sant så men om hon då dör tex: ska du då flytta huset nej....

skaffa ett jusifrute avtal de gäller tills du dör även om hon dör före di

men du kan ju bli ner grevd i ris feltet ;) shämt o sido

glinmten 66

jag har lite aning om detta ! : : en Farang får inte köpa och äga mark i Thailand men kan äga ett hus ändå (en Farang utan Thaipartner) när en ska köpa ett hus av nån bolag bruka bolaget ordna en advokat och vara med när huset ska skrivas på och det står att huset har sålt till den som köppte men marken står som en långtidshyra på ca.25 eller 30 år och kan förlänga efter avtalet. (om man vill)

mvh molly.

Molly inte om jag vill utan om markägarn vill, finns inget stöd ilagen för förlängning.

Tack för svaren! Jag har en kompis som bestämt påstår att hans vän köpt mark och hus i Thailand. Jag tror inte på detta då jag alltid hört samma sak, farang kan inte äga mark i Thailand.(Nu pratar jag om privat ägande,inte firma) Nu ska min vän åka ner till LS om några veckor, då ska han köpa mark säger han? Okej kompis hoppas du inte blir blåst, det här låter som en blåsning i mina öron. Jag bygger mitt hus på kärringen mark, skiljer vi oss tar jag huset å hon får behålla marken! Bästa och mest rättvisa lösningen för oss, jag har ju betalat huset och hon marken .

Usufruct är starkare än ett leasingavtal. Leasingavtal är bara på 30 år, något annat finns inte stöd för i Thailändsk lag.
Jag klistrar in en förklaring från nätet här:

Usufruct provides temporary ownership rights and is a legal right for the use and enjoyment of the profits and advantages of property belonging to another as long as the property is not damaged or altered in any way. The usufructuary must also keep the property intact and returned in the same position that it was when the usufruct was granted. A usufruct may be created either for a period of time (not exceeding 30 years) or for the life of the usufructuary.

Men om det nu skiter sig, frugan drar eller dör, vilken glädje har du då av att sitta i ditt hus, som du ju kan äga, och du har rätt att nyttja marken det står på tills du dör. Men du är då troligen omgiven av giriga släktingar som inget hellre vill än att få del i din förra frus tillgångar.

Med andra ord, man kan skriva hur mycket avtal som helst. Men i sista ändan så investera inte mer än du kan förlora, utan allt för stora påfrestningar.

(Anubaan

Var ju ett tvprogram om det här för 1 år sen där intevjua dom en thailändsk jurist och om jag inte missminner mig så sa denna jurist "västerlänningar köper många gngr hus och leasar mark på 30 år tror dom äger huset men så är inte fallet utan när det kommer till skiljedomstol så tillfaller mark och allt därpå markägaren enligt thai lag". Vet inte om detta är sant men vilket som tror jag att du som faranf kommer få svårt att hävda dig gentimot thai i domstol du kommer vara den förlorande part.
När det gäller mark huslagar så är det lika kompliserat här som sverige.

Och om du skall köpa mark se till så det är chanote, finns flera olika marktyper i Thailand och jag har märkt nu att inte ens thailändarna känner till sina rättigheter. Det är bara cahnote du kan äga och med denna mark har du rätt att göra vad du vill bygga hus, odla etc. Dom andra mark typerna är bara en typ av leasing ifrån kommunen, thailändarna tror dom äger men så är inte fallet säljer dom så skriver dom bara över rätten att bruka landet. olika klasser på rätten att bruka landet beroende på vilken marktyp man har, har du bland dom svagaste så är det så att du förlorar rätten till landet om du tex. hyr ut den till nån som brukar till odling kan han gå till amphoe begära rätten och ta den ifrån dig utan ersättning.
Jag och frugan har köpt land i år 1 rai + lite till för att bygga hus har papper liggande ifrån thai goverment of land om reglerna för olika marktyper liggande någonstans skall se om jag hittar det imorrn och scanna in.
Sen bygglov där är det enkelt bor du innanför citylimit då måste du ha ett gå med ritningar till amphoe som dom skall gå igenom och godkänna, bor du utanför citylimit har chanotte gör va du vill med marken we dont care.

"magnusjansson " sa:
hej

¨glömde var banklån ges till västerlänningar!

MBK guarantee ltd

magnus

Bangkokbank också enligt deras hemsida. verkar som Kasikorn med ¨ppnat upp sig frugan snacka med en farang och hans fru på kasikorn när jag arbetade, dom hade ans¨kt banklån och efter 3 månader var det godkänt men farangen sa till frugan att det var ett jävulskt pappersarbete innan det gick igenom.

För att förtydliga farangen går in som borgenär då han inte har medborgarskap frun/maken behöver ej ha inkomst utan lånet godkänns via farangens inkomst och anställningstatus.

Har frugan mark så kan ni också låna på banken om så skulle behövas

angående mbk
det var under dom senaste åren omöjligt för utlänningar att få lån.
så då var mbk enda möjligheten om man behövde lån på hus,
om det nu går att låna pengar i vanliga banker är detta så klart att föredra.

Bor man i Sverige då skulle jag jämföra räntorna på banklånen här och där. Det kan ju vara så att det kan vara smidigare att ta banklånet i Sverige och föra över pengarna till Thailand.

Jo, men en del har kanske redan en fastighet i Sverige.

Men jag förstår vad du menar, tänkte inte så långt.

Svenska banker ger inte lån till huskøp utomlands. Kollade runt før några år sen då jag fundera på att køpa i Spanien, Swedbank och fastighetsbyrån hænvisade till en Dansk bank dom hade samarbete med, kommer inte ihåg vad den hette men dom godkænde bara banklån før hus i vissa Europeiska lænder. Før eftersom du inte kan æga marken som huset står på i Thailand så ær det ju en væerdeløs sækerhet før bankerna. Dom har ju ingen møjlighet att kræva in något om det går åt skogen. Ræntorna på hus-banklån i Thailand ær inte høgre æn hemma.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp