Vilken Thai bank har bästa servicen för oss faranger

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

anubaan

Medlem
Hej alla kloka och erfarna människor på detta forum.
Nu börjar de närma sig den dagen då jag och min mia thai kommer att bo mer i Thailand än i Sverige. Ett eget bankkonto skulle vara bra då.
Vad har ni för erfarenheter av bankerna i Thailand?
Förutom att jag helst vill tala engelska med banken i stället för "svai ;D" = svenskthai, så skall de ha en bra internetservice och bra villkor för att överföra pengar regelbundet eller i klumpar från Sverige.

Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet av T.ex. Bangkok Bank eller Kasikon Thai eller Tmb m.fl.
Var det lätt att öppna ett konto?
Eller är det ingen här som har ett konto i en Thaibank?

Många frågor lite svar.

/Anubaan

hej Anubaan :wai: , lite svårt att svarapå direkt,ska du bo där som pensionär ? , jag har provat att öppna bankkonto i mitt namn men det går inte enligt flera banker , adress i Thailand har jag/vi,men dom frågar efter visa, ja,jag har läst om flera som öppnat konto med hotelladressen,men det har inte funkat för mig, Så vi öppnade ett internetkonto i fruns namn,funkar bra att sätta in pengar från sverige när kursen är bra ( länge sedan ) och banken är Bangkokbank dom har i regel någon som talar engelska Mvh Sven

Jag har öppnat konto på Siam commercial bank utan problemoch har uttagskort kopplat till konto. Inga problem att öppna bara du har en adress i Thailand.
Elmer

Tack pa-sak och elmer för att ni delade med er av era erfarenheter.
Ja det är för mig fråga om att bo i Thailand som pensionär. Vi skall förhoppningsvis köpa ett hus senare i år.
Marken får vi skriva på frugan och huset på mig så jag kommer ju att ha både adress och "husbok".
Pa-sak vad hade du för visum som Bankokbank inte gillade?
Elmer vet du om Siam Commercial har någon internet banking med engelska websidor?

/Anubaan

Tack för era tips.
KasikonBank har kontor nära vårt tillhåll i Phitsanulok, så jag kommer att försöka med dem.

Hej! Både jag och hustrun har konto i Kasikornbank, som är det största kontoret hemma i staden. Det gick snabbt och enkelt att öppna ett konto, man behöver bara visa passet och så var det klart på 15 minuter. :D

Som farang lär man inte få någon ränta, men det är väl ingen katastrof. Dom tar en avgift om man går till en ATM i ett annat område och tar ut pengar. Vi hade ingen aning om detta utan öppnade ett konto i Udon Thani när vi var där. Men när vi upptäckte detta så avslutade vi dessa konton och öppnade nya i Nong Bua Lamphu istället.

Annars aldrig några problem. :thumbsup:

Berralund :wai:

Jag har konto i Bangkok Bank, det som krävdes var ett dokument från min Svenska bank som referens att jag var en bra kund :) Sen gick det smidigt.

Jag använder mig själv av kasikorn bank, tog bara en 15-20 minuter så hade jag ett konto, behövde bara adressen till hotellet för att få ett konto där, dock var det en 4-5 år sen jag öppnade mitt konto, men det kan ju ha ändrats sen sist

Man behöver bara ha 100 bath på kontot för att dom inte ska stänga ner det, då hade bangkok bank ett minimum på 50000 bath och det ville ju inte jag binda upp bara för att få ett konto

Ja Anubaan. Jag använder SCB, Siam precis på det viset du önskar. När jag öppnade konto verkade dom vara jätteglada, fick en massa reklamprylar (paraplyer mm) + elektroniskt kort med 5000 Bath kostnadsfri kredit.

"Förutom att jag helst vill tala engelska med banken i stället för "svai " = svenskthai, så skall de ha en bra internetservice och bra villkor för att överföra pengar regelbundet eller i klumpar från Sverige."

Och jag tycker att det fungerar jättebra via Internet. Ibland tar dock lite lång tid ibland, upp till 4 dagar innan överföringen är registrerad på kontot hos SCB. Men det behöver ju inte bero på SCB det kan ju lika gärna vara min svenska bank.

"Perry " sa:
Ibland tar dock lite lång tid ibland, upp till 4 dagar innan överföringen är registrerad på kontot hos SCB. Men det behöver ju inte bero på SCB det kan ju lika gärna vara min svenska bank.

Jag vet inget om thailänska banker - "min" thailänska har tagit alla mina pengar, så jag behöver ingen bank :) - många transaktionstjänster tar den tiden INOM Sverige också. (=3 arbetsdagar till överföringen kommer fram. Sedan SYNS pengarna inte på kontot förrän dagen efter =nästan 4 dagar).

Jag hade då inga som helst problem att öppna konto i BKK bank.
Frågade bara om det var mitt barn när vi kom till kundtjänst (inte kassan).
Öppnade till vårt gemensamma barn först och sedan frågade jag bara mest på skoj om jag med kunde öppna ett konto.
Allt var klart på mindre än 20 minuter.
Tjejen var förövrigt grymt snygg och frugan blev visst lite sur för att jag snackade engelska med henne.

Mr Phimai MPR

Tydligen förändringar i deras avgifter, bankerna bör nog kollas upp lite

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp