Vilket Pass ska användas Svenskt eller Thai?

Haha :).

Men är det inte underligt att sådant får/kan förekomma. Man kan ju inte vara säker på vad som händer, ifall det är nån vid incheckningen som vet ... alltså då thailändaren står där och skall flyga bort från Thailand.

Dom får se det utländska passet som inte borde finnas då det finns ett thaipass ....
Jo därför ska man inte flasha med båda samtidigt. Man kan ju då förlora sitt thailändska medborgarskap ... men sannolikheten är nog liten. Vid incheckning i BKK visar man bara det svenska ...

Jo därför ska man inte flasha med båda samtidigt. Man kan ju då förlora sitt thailändska medborgarskap ... men sannolikheten är nog liten. Vid incheckning i BKK visar man bara det svenska ...

Blev det inte lite fel nu då eller?? Vid incheckningen i Bangkok samt vid entryt/ankomst till Bangkok så skall man visa upp det thailändska passet, eller? Det är viktigt att du har ut och in-stämplar i det thailändska passet.

Göran

Senast redigerad av en moderator:
Blev det inte lite fel nu då eller?? Vid incheckningen i Bangkok samt vid entryt/ankomst till Bangkok så skall man visa upp det thailändska passet, eller? Det är viktigt att du har ut och in-stämplar i det thailändska passet.

Göran

Vid incheckning ska du visa att du har rätt att komma in i landet du ska flyga till. Som du säger så vill de ofta se stämplarna i passet också, varför förstår jag inte då det är immigrations huvudvärk.

Om vi nu snackar om våra fruar som har fått Svenskt Pass så ska dom inte visa sitt Thailändska pass vid gränsen..??
Kommer dom in i Thailand på sitt Thailändska så hjälper inte Sveriges Ambassad vid problem..
(Thailand accepterar inte dubbla och vid problem kan det visa sig att hon rest in med Thaipass)

Ska man inte stanna länge så finns ingen anledning att visa Thaipasset..??
Bättre att vara där som Svensk och turist.. :nod::nod:

Om vi nu snackar om våra fruar som har fått Svenskt Pass så ska dom inte visa sitt Thailändska pass vid gränsen..??
Kommer dom in i Thailand på sitt Thailändska så hjälper inte Sveriges Ambassad vid problem..
(Thailand accepterar inte dubbla och vid problem kan det visa sig att hon rest in med Thaipass)

Sveriges ambassad hjälper alla svenska medborgare, oavsett vilket pass dom kommit in i Thailand på....

Göran

Vid incheckning ska du visa att du har rätt att komma in i landet du ska flyga till. Som du säger så vill de ofta se stämplarna i passet också, varför förstår jag inte då det är immigrations huvudvärk.

Nu när jag med har fattat hur det funkar... Varför vill dom överhuvudtaget se ett thai-pass vid incheckningen (t.ex Finnairs disk). Jag har ju inget ens.... och inte har dom frågat efter ett heller....

Ps.
Det jag inte förstod tidigare var hur den 18 åriga damen vid Finnairs disk på sätt och vis har mera makt än den barska karlen i kostym vid immigrationen, dvs hon ser till att thaien har rätt att få biljett. Sedan så bryr sig inte karln om att han inte får se nåt visum el. dylikt, eftersom thaien redan står framför honom.

Yesss, så kommer vi att göra nu i maj. Inget thaipass med ens. Arrival-kortet från förra resan får stanna kvar mellan sidorna i thaipasset hemma.

Sveriges ambassad hjälper alla svenska medborgare, oavsett vilket pass dom kommit in i Thailand på....

Göran
Det gör dom...
Men inte om du kommit in med Thaipass då dom inte vill ha problemet med att Thaimyndigheter kan börja trilskas med att vilja ta det Thailändska passet av personen..
Detta har tydligen hänt någon gång för länge sen och det vill dom inte hantera igen..
Kan vara så att det ändrat sig..?? Men skicka en fråga till Ambassaden och beskriv ärendet..
Spara svaret om du har rätt.. Om du nu kommer behöva det i framtiden..??

Nu när jag med har fattat hur det funkar... Varför vill dom överhuvudtaget se ett thai-pass vid incheckningen (t.ex Finnairs disk). Jag har ju inget ens.... och inte har dom frågat efter ett heller....

Ps.
Det jag inte förstod tidigare var hur den 18 åriga damen vid Finnairs disk på sätt och vis har mera makt än den barska karlen i kostym vid immigrationen, dvs hon ser till att thaien har rätt att få biljett. Sedan så bryr sig inte karln om att han inte får se nåt visum el. dylikt, eftersom thaien redan står framför honom.
Nej de lär inte fråga dig om thaipass utan bara den som är thai så klart. Brukar heller aldrig flasha med thaipass i onödan till frun eller barnen (även att barnen kan ha dubbla pass till 20 tror jag det är =officiellt).

Min fru har iofs inget thaipass nu, behöver hon stanna lägre är det visum som gäller, snabbare och smidigare ...

Nej de lär inte fråga dig om thaipass utan bara den som är thai så klart. Brukar heller aldrig flasha med thaipass i onödan till frun eller barnen (även att barnen kan ha dubbla pass till 20 tror jag det är =officiellt).

Min fru har iofs inget thaipass nu, behöver hon stanna lägre är det visum som gäller, snabbare och smidigare ...

Jo, men jag skrev mera på skoj att jag inte har thaipass . Varför vill dom ens se eller fråga efter thaipass av en thai?. Det finska eller svenska ska väl för jädrar räcka! Stämplarna har dom aldrig kollat i mitt pass, och som jag sade kommer inget thaipass att ens komma med på nästa resa.

Jo, men jag skrev mera på skoj att jag inte har thaipass . Varför vill dom ens se eller fråga efter thaipass av en thai?. Det finska eller svenska ska väl för jädrar räcka!
Bra fråga men vill kolla varför man inte har inresestämpel i svenska/finska passet tror jag! Men varför ska de bryr sig, immigration fixar ju. Vet inte om det är en service eller något som åligger dem!

Ok, skall förklara en gång till.
Om ni ska vara i Thailand upp till 30 dagar kan ni använda Svenskt pass hela vägen. Tänk på att om ni inte skall bo på hotell, måste ni anmäla adress på immigration inom 24 timmar, eftersom ni officiellt är utlänningar.

Om ni skall vara i Thailand mer än 30 dagar så har ni två alternativ:
1) Resa på Svenskt pass och skaffa visum på Thailändska ambassaden.
2) Resa på Thailändskt pass.

Incheckning och passkontroll är två skilda saker och har inget med varandra att göra.

Incheckningen vill veta att du har giltig biljett och att du har rätt att vistas i det land du ska till, samt att du har visum för den tiden du skall vara där. Thaipass eller visum.

Passkontrollen vill veta att du har rätt att uppehålla dig i det land du håller på att lämna.
Dvs, Svenskt pass, Thaipass eller annat utländskt pass med giltigt uppehållstillstånd.
Dom bryr sig inte vart ni skall resa.

Reser ni från något av dom Nordiska länderna( Sverige/Danmark/Finland/Norge) gäller samma förfarande.

Att resa på Thailändskt pass från Norden till Thailand:

Boka resan med det Thailändska passet.
När ni kommer till incheckningen visar ni biljett och Thailändskt pass.
När ni kommer till Passkontrollen visar ni Thailändskt pass och Uppehållstillstånd (UT, PUT).
När ni kommer till Passkontrollen i Thailand visar ni Thailändskt pass utan UT, PUT.

Att resa från Thailand till Norden:

När ni kommer till incheckningen visar ni Thailändskt pass med UT, PUT. Eller Thailändskt pass och Svenskt pass, så dom vet att ni har rätt att åka till Norden.
Vid Passkontrollen visar ni Thailändskt pass, eller Svenskt pass.
När ni kommer till Passkontrollen i Norden visar ni Svenskt pass eller Thailändskt pass med UT, PUT.
Ganska enkelt eller hur.:wai:

När de gäller dubbla medborgarskap är det ju sant att Thailändare inte får ha det, men det efterlevs inte.
Kan ju vara så att det krävs för mycket jobb för att dra in medborgarskapet för alla dom tiotusentals?? Thailändare världen över som har det. Obs detta är min egen teori!

Ok, skall förklara en gång till.
Om ni ska vara i Thailand upp till 30 dagar kan ni använda Svenskt pass hela vägen. Tänk på att om ni inte skall bo på hotell, måste ni anmäla adress på immigration inom 24 timmar, eftersom ni officiellt är utlänningar.

Om ni skall vara i Thailand mer än 30 dagar så har ni två alternativ:
1) Resa på Svenskt pass och skaffa visum på Thailändska ambassaden.
2) Resa på Thailändskt pass.

Incheckning och passkontroll är två skilda saker och har inget med varandra att göra.

Incheckningen vill veta att du har giltig biljett och att du har rätt att vistas i det land du ska till, samt att du har visum för den tiden du skall vara där. Thaipass eller visum.

Passkontrollen vill veta att du har rätt att uppehålla dig i det land du håller på att lämna.
Dvs, Svenskt pass, Thaipass eller annat utländskt pass med giltigt uppehållstillstånd.
Dom bryr sig inte vart ni skall resa.

Reser ni från något av dom Nordiska länderna( Sverige/Danmark/Finland/Norge) gäller samma förfarande.

Att resa på Thailändskt pass från Norden till Thailand:

Boka resan med det Thailändska passet.
När ni kommer till incheckningen visar ni biljett och Thailändskt pass.
När ni kommer till Passkontrollen visar ni Thailändskt pass och Uppehållstillstånd (UT, PUT).
När ni kommer till Passkontrollen i Thailand visar ni Thailändskt pass utan UT, PUT.

Att resa från Thailand till Norden:

När ni kommer till incheckningen visar ni Thailändskt pass med UT, PUT. Eller Thailändskt pass och Svenskt pass, så dom vet att ni har rätt att åka till Norden.
Vid Passkontrollen visar ni Thailändskt pass, eller Svenskt pass.
När ni kommer till Passkontrollen i Norden visar ni Svenskt pass eller Thailändskt pass med UT, PUT.
Ganska enkelt eller hur.:wai:

När de gäller dubbla medborgarskap är det ju sant att Thailändare inte får ha det, men det efterlevs inte.
Kan ju vara så att det krävs för mycket jobb för att dra in medborgarskapet för alla dom tiotusentals?? Thailändare världen över som har det. Obs detta är min egen teori!

Bra uträtt!

Vid punkten om resa till Thailand med thaipass:
Om man har både thai och svenskt pass, då har man ju inget UT eller PUT att visa upp vid svenska passkontrollen, är det inte bäst att bara visa det svenska då?

Vid punkten on att resa från Thailand:
Då man kom in i Thailand på thaipass, går det ju inte att visa det svenska passet vid avfärd. Det finns ju ingen stämpel i den som berättar när man kom in.

Bra uträtt!

Vid punkten om resa till Thailand med thaipass:
Om man har både thai och svenskt pass, då har man ju inget UT eller PUT att visa upp vid svenska passkontrollen, är det inte bäst att bara visa det svenska då?

Vid punkten on att resa från Thailand:
Då man kom in i Thailand på thaipass, går det ju inte att visa det svenska passet vid avfärd. Det finns ju ingen stämpel i den som berättar när man kom in.

1) Ja om du har Svenskt pass så visar du det i Svenska passkontrollen.

2) Om du kom in i Thailand på Thaipass, visar du Thaipass i Thailändska passkontrollen vid utresa från Thailand.
Blev fel där ...:(

Apropå att byta svenskt pass på resan till Sverige. Skall ju förlänga uppehållstillstånd på Non Immigrant Oa sedan jag kommer tillbaka.
Måste även ta re entry permit som också stämplas på det (gamla) passet.
Nu undrar jag är det görligt med tanke på att det gamla passet blir ogiltig.
Är det bättre att förnya passet efter resan kanske eller funkar det ändå? det är det jag undrar.

Apropå att byta svenskt pass på resan till Sverige. Skall ju förlänga uppehållstillstånd på Non Immigrant Oa sedan jag kommer tillbaka.
Måste även ta re entry permit som också stämplas på det (gamla) passet.
Nu undrar jag är det görligt med tanke på att det gamla passet blir ogiltig.
Är det bättre att förnya passet efter resan kanske eller funkar det ändå? det är det jag undrar.
Om du skall hämta nytt pass på ambassaden i Bangkok så får du också ett intyg med det nya passet och direktiv för var du skall åka och få ditt visum eller vad du har överfört till det nya passet.

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2
Visningar