Visa - försäkring och flygbiljett

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
Hejsan

Sitter med en hög papper för ansökan om visum till tjejen. Jag tänkte fylla i och skicka ner med snigelpost så hon kan åka in till ambasaden i bkk och fixa resten. Men fick lite funderingar på vägen.

Försäkringen och flygbiljetten. Man behöver skicka ner ett försäkringsbevis och för att få det måste man tecknat försäkringen såklart. För att göra det behöver man veta vilka dagar hon är här och det beror ju på när hon får sitt visa? :) Hur gör jag här?

Flygbiljetten, ska jag boka en flygbiljett lite på chans utan att betala och sedan ta en föräkring för den tiden (2månader) eller kan man vänta tills man fått sitt visum och sedan köpa försäkring och biljett när det passar bäst? Känns svårt boka något nu. Vårat mål är ju att hon ska åka så fort som möjligt när vi fått visa.
 
Mina svärföräldrar var ju på besök i Sverige i maj, och jag gjorde så här:

Alla erforderliga papper (enligt Migrationsverkets och ambassadens hemsidor) skickade jag ner med snigelposten. Därefter åkte dom ner till Bangkok och besökte VFS Global i Amarin Tower som ju hanterar visumansökningar för ambassadens räkning. Där kan man också köpa godkänd försäkring, jag minns dock inte hur mycket denna kostar.

Betalar man sen en mindre avgift så skickar VFS hem passet till henne med (förhoppningsvis) visumstickern inklistrad. Är alla papper i ordning och allt ser seriöst ut så skall det inte vara några problem.

OBS! Ambassaden rekommenderar att man INTE betalar flygbiljetten i förväg om ansökan skulle få avslag. Men man måste kunna visa upp en reservation för returresan till Thailand.

Lycka till!!
 
Tackar för svaren

Jo jag har läst en del om visum på denna sidan och fastnade också för att använda vfs i amarin tower. Följer en guide från någon tråd här om vad man ska tänka på. Hon vet vart amarin tower är i bkk då hon jobbat i bkk förut så det borde fungera. Men först måste jag få ordning på alla papper och skicka iväg :)

Då får det bli en bokning så som jag tror och hoppas resan kan bli av men ingen betalning förrän visat är redo. Samt en försäkring för den perioden. Är i valet och kvalet om hon ska ta en på vfs som ni tipsa om eller om jag ska ta en på europeiska och skicka med försäkringsbeviset med pappren.

Europeiska känns ju som det enklaste då hon redan är ganska orolig över hur allt funkar och vad man ska göra där nere. Försöker göra så mycket som möjligt åt henne så det ska bli så enkelt som möjligt när hon åker till bkk.

wow det är mycket med det här, blir lätt förvirrad själv.

Edit:
Europeiska kostar 100 kronor första dagen och därefter från 18 kronor per dag. Det blir ju 1180kr för 2 månader som vi tänkt. det blir ju runt 5300 bhat.
 
Ja, skall inte risken för avslag öka så bör du fylla i allt dom begär. Var noggrann, beslutsfattarna på ambassaden är väldigt petiga.
 
Håller med Berra till 100%.Det bästa är om du har kopior på deras leg. och helst med engelsk text på legitimationen.
 
Husbok, hur förklarar jag det för henne tro? Sitter nu och försöker få fram fullständiga namn och födelsedatum på barnen och föräldrarna. Inte det lättaste :)

vad heter husbok på thai?
 
ok tackar så mycket för hjälpen! Återkommer säkert med följdfrågor framöver :) CM har varit en stor hjälp med detta krånglet.
 
Någon som vet ifall det finns någon guide till hur man ska fylla i blanketten 119031 application for schengen visa? Är en del frågor där som är lite svårt veta vad som menas.
 
Har pratat med ambassaden och det fungerade ju bra. Nu håller jag på försöker boka och hitta flygbiljetten. Inte så billigt just nu verkar det som. Resan blir ca: 6-7 augusti till 4 oktober tänkte jag. Har ordnat med försäkring för den tiden också men det går ändra datumen i efterhand sa dom på europeiska. Bara tiden 60dagar blir oförändrat.

En enkel sak som att boka resan och inte betala var inte så lätt via nätet. Bokningen gäller bara 24h och avbokas automatiskt efter det om inte betalning inkommit står det där jag är just nu. Får kolla vidare på det här men kanske bara är vissa typer av resor eller flygbolag som godkänner bokning utan betalning?
 
Nakon pröva att prata me Peter på Jordenresor ja beställde allt mina biljetter av honom när tanten skulle hit där kunde ja göra en prelbokning o skicka me mail till tanten o betala sen när ja viste att visat va klart

micke
 
"glimten66 " sa:
Nakon pröva att prata me Peter på Jordenresor ja beställde allt mina biljetter av honom när tanten skulle hit där kunde ja göra en prelbokning o skicka me mail till tanten o betala sen när ja viste att visat va klart

micke
Kan bara stryka under på vad micke säger, en kanon kille.
 
SV: Visa - försäkring och flygbiljett

Kanske ska informera om att Thaikonsult


Inlägget har redigerats av forumvärd/moderator
Forumvärden/moderatorn har gjort bedömningen att inlägget bryter mot våra (Ogiltig länk borttagen) och har därför tagit bort den berörda texten.


Reklam, annonsering och marknadsföring
Reklam, annonsering och marknadsföring av kommersiella produkter/tjänster är inte tillåtet på forumen. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras genom att köpa annonsplats på sidorna. Det är förbjudet att posta reklam eller s k spam på forumen. Om diskussionen kräver det, får man nämna tips på bra företag. Man får ha en länk till sin egen webbplats i sin signatur (förutsatt att den aktuella webbplatsen inte är kommersiell och att dess innehåll inte strider mot vad som får skrivas om på våra fora). Man får inte tjäna pengar eller få poäng på eventuell länk. Handel av varor och tjänster är förbjudet.


FORUMVÄRDENS KOMMENTAR
ThaiSnack.se har som policy att visa sparsamt med reklam som inte ska störa eller överskugga upplevelsen av besöket på webbplatsen. (Ogiltig länk borttagen).





Mvh Thaikonsult
 
Hej Legolas

Jag vet att du har lite speciella åsikter beträffande reklam på forumet. Utifrån den tid och den gratisservice vi lägger här på forumet så förstaår jag inte riktigt din invändning.

Mvh
Roffe på Thaikonsult
 
Svar till Legolas.

Thaikonsult har inget emot att köpa reklamplats på forumet. Frågan är vad det kostar i förhållandet till antalet besökare.

Mvh
Roffe på Thaikonsult
 
Thaikonsult försöker att finnas på samtliga forum och vi försöker att uppträda en juste policy. Om sedan forumsansvarige tycker att han eller hon hamnar i ett sämre läge gentemot vår reklam så låt oss då diskutera om detta så alla paerter är nöjda.

Att enskilda medlemmer försöker att leka superproffs imponerar inte ett dugg. Vår mångåriga erfarenhet har lärt oss att det är erfarenheten som tar hem segrarna.

Överspelade medlemmar hämmar enbart forumet och de seriösa besökare som berikar detsamma.

Mvh
Roffe på Thaikonsult
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
L
Svar
24
Visningar
6 K
lensos
L
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
W
Svar
2
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp