Visum och Reseförsäkring för Thailändska som ska till sverige

Sveger

Nykomling
Hej
Jag har lite frågor gällande visum och Reseförsäkringen för min flickvän som har tänkt komma till Sverige inom snar framtid.

Jag träffade min flickvän i Thailand och vi spenderade 3 månader tillsammans och därför vill vi nu fortsätta vårat förhållande med ett 6 månaders visum till Sverige.

Reseförsäkring:
Det är så att min flickvän har ett medfött hjärtfel och de försäkringar som jag har kikat på täcker tyvärr inte sjukdomar som fanns innan man tecknat försäkringen. Finns det något tips på detta så skulle jag bli mycket glad, för det är jag som måste stå för alla kostnader utifall hon skulle bli sjuk.

Visum :
Appendix E (Invitation)
Jag kommer att vara referensperson och ta ansvaret för hennes vistelse i Sverige.
Jag har en årsinkomst på 340 000 kr och har 3 lönespecar två utav dem ligger på ca 29000 och den sista ligger på ca 13000. Då mitt kontoutdrag inte ser så bra ut för tillfället så vill jag helst att det bara ska räcka med lönespecar då jag verkligen vill att ansökan ska gå igenom. Sen även om jag behöver signaturer på lönespecarna?

Pass:
Jag har tagit kopior på mitt pass, behöver dessa kopior signeras eller räcker det med bara kopior?

Sen så har jag även beställt ett personbevis för just detta ändamål.

Mycket tacksam för svar.

Hej
Jag har lite frågor gällande visum och Reseförsäkringen för min flickvän som har tänkt komma till Sverige inom snar framtid.

Jag träffade min flickvän i Thailand och vi spenderade 3 månader tillsammans och därför vill vi nu fortsätta vårat förhållande med ett 6 månaders visum till Sverige.

Reseförsäkring:
Det är så att min flickvän har ett medfött hjärtfel och de försäkringar som jag har kikat på täcker tyvärr inte sjukdomar som fanns innan man tecknat försäkringen. Finns det något tips på detta så skulle jag bli mycket glad, för det är jag som måste stå för alla kostnader utifall hon skulle bli sjuk.

Visum :
Appendix E (Invitation)
Jag kommer att vara referensperson och ta ansvaret för hennes vistelse i Sverige.
Jag har en årsinkomst på 340 000 kr och har 3 lönespecar två utav dem ligger på ca 29000 och den sista ligger på ca 13000. Då mitt kontoutdrag inte ser så bra ut för tillfället så vill jag helst att det bara ska räcka med lönespecar då jag verkligen vill att ansökan ska gå igenom. Sen även om jag behöver signaturer på lönespecarna?

Pass:
Jag har tagit kopior på mitt pass, behöver dessa kopior signeras eller räcker det med bara kopior?

Mycket tacksam för svar.

Hej

Ett tips är att kontakta Thaikonsult, det kostar ju en del men chanserna till ett positivt besked ökar nog rejält, om du inte är hemma på detta.

Mvh isan lover

Hej

Reseförsäkring:

Visum :
Appendix E (Invitation)

Pass:

Mycket tacksam för svar.

Jag skickade med 5 senaste lönespecarna första gången, inga problem. Skickade även med detta andra gången. Har aldrig behövt visa tillgångar på kontot, fick dock visa att det var mitt konto via Swedbank men det räckte med en skärmdump där mitt namn och kontonummer fanns med och stämde överens med mina lönespecar.

Inga signaturer behövdes.

Personligen har jag väldigt bra erfarenheter av att ringa till Migrationsverket och fråga innan jag skickade något. Alltid fått bra hjälp och tips när jag pratat med olika handläggare där.

Personligen har jag väldigt bra erfarenheter av att ringa till Migrationsverket och fråga innan jag skickade något. Alltid fått bra hjälp och tips när jag pratat med olika handläggare där.
Hej

Samma här, har bättre erfarenheter av migrationsverket än ambassaden.

Mvh isan lover

Hmm. Reseförsäkringen. Jag ska höra med tjejen vart hon vände sig i Thailand. Vet inte om det är bra eller vad det kostar med medfött hjärtfel (beklagar :( ). Blev billigare för oss när vi tog via hennes syrras kompis som säljer försäkringar än när jag letade upp själv första gången.

Hon sover nu men återkommer med mail/telefonnummer i Thailand när hon vaknar och hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Vi har nyligen köpt från Pacific Cross i 90 dagar och dom har ingen begränsning i ett medfött hjärtfel men en beloppsgräns på ca 400.000 Sek och den är godkänd som reseförsäkring för ett Schengenvisum.
Godkända bolag och försäkringens krav hittar du på VHS Globals hemsida som sköter visumansökningar åt Ambassaden.
Rekommendationen är att skaffa en återbetalningsbar försäkring om ansökan avslås och en försäkring som är godkänd

Nu var det ju ett tag sedan men Lukas på ambassaden var väldigt behjälplig när jag ringde och hade frågor iaf.

Idag är det Anders som sköter om Schengenviseringen på ambassaden, talade med honom för någon månad sedan. Lukas är kvar men har inte schengenvisering som huvudsyssla. Men han var mycket hjälpsam när det låg på hans bord. Anders är minst lika trevlig och hjälpsam ;)

Ekkarin Ratanawiphat 094-891-8323, 089-689-3533

Hon har även email fvs.familyvisa@gmail.com

Vi var nöjda i alla fall och kanske kan hon även hjälpa er med försäkringsfrågan. Du/Ni kan få hjälp på Thai, Svenska och Engelska.

Lycka till :)

Nu var det ju ett tag sedan men Lukas på ambassaden var väldigt behjälplig när jag ringde och hade frågor iaf.

Hej

Mina dåliga erfarenheter av ambassaden har gällt släktingar till frugan som har sökt visum för besök, då har dom varit griniga, frågvisa och besvärliga, tyckt att det skulle räcka med några veckor istället för månader o.s.v.

När vi har sökt ändå längre tid direkt på migrationsverket hsr det aldrig varit något problem, en morbror fick förlängt visum där och då frågade dom varför vi inte hade sökt längre tid direkt, jag svarade då att ambassaden inte gick med på detta, då sa dom till mig att sluta söka visum på ambassaden och söka längre tid än tre månader för då kommer ansökan till dom istället, bra tips tycker jag.

Jag upplevde att dom var väldigt positiva till att ge visum för Thailändare på ambassaden efter sunamin men sen efter ett antal år tycker jag att dom började krångla igen.

Mvh isan lover

Får du provision av de för att rekommendera alla dit?

Hej

Det skulle man kanske tro, men jag känner inte till honom alls personligen, men jag har däremot vänner som är väldigt nöjda med den hjälp dom har fått där.

Har en nära vän som dom håller på att hjälpa just nu, han hade aldrig klarat upp det själv och nått det resultat som nu verkar bli verklighet, så är man lite vilsen och ovan med att hantera det här så finns det ju proffs att tillgå mot betalning.

Mvh isan lover

Riktigt tacksam för alla svar. :D
Jag kommer att ta kontakt med migrationsverket och ställa dem sista frågorna och därefter skicka över dokumenten till thailand. Reseförsäkringen kommer troligtvis att bli pacific cross =)

Tack ännu en gång

Liknande trådar

A
Svar
13
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp