visum till norge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

chokchai

Gäst
hej alla vet någon ,om thai medborgare som bor sverige,behöver visum till norge,resan?

Hej chokchai!

Gå in på Thaikonsults veckobrev här i Allmänt Thailandsforum, där hittar du svar på det mesta.

Men efter vad jag förstår så gäller ett Uppehållstillstånd i Sverige inom hela Schengensamarbetet, och Norge är ju medlem där.

MVH
Berralund

Det finns en medlem här som jobbar i Norge, kanske han dyker in senare på forumet och kan svara.

Kanske skall slå ett slag för denna sida, har faktiskt glömt bort den. Här står allt i princip vad som gäller inom EU och Schengen och vad som gäller EU-medlemmar och icke EU-medlemmar! Kanske inte så thailandinriktad men ändå!

http://europa.eu/travel/doc/index_sv.htm

Mvh Peter :wai:

Fick ni nån klarsida med visa och arbetstillstånd?
Jag jobbar i Norge bor I Sverige
Min fru som precis har kommit med uppehåll och arbetstillstånd i Sverige,
vill jobba lite I Norge och inte bara gå hemma och vänta på mig.
Men jag är idag inte säker på om hon får, det går många rykten men jag vill ha fakta
väntar på svar
Tackar på förhand.
mvh Peter

Teodor omja vore dig skulle ja ta kontakt me den Norska ambasaden o lyssna men ja har för mig att dom får jobba men kolla me ambasaden så blir det rätt

glimten66

"ledarn " sa:
UT gäller i hela Schengen.... Alltså inga problem med att jobba i Norge som Thai...

Vi hade en Thai kvinna här i huset bredvid som flyttade med sin gubbe (Norsk) till Norge förra året för hon fick ett arbete där....

Men för att få ett officiellt uttalande kontaktar du Norges Ambassad...

Tack Ledaren då va de som ja trodde :)

Men visst är Norge fullvärdig medlem i Schengen?? Det var ju ett villkor för att den nordiska passfriheten skulle fortsätta att gälla. Hur det är med Island och Schweiz vet jag inte, men jag är ganska säker på Norge.

"legolas " sa:
Jag gjorde en s.k. "Rolf" och kollade nu på internet, vilket du kunde ha gjort som ifrågasatte...och fick inget annat än stöd för det jag sade... men jag är ingen expert, har bara för mig detta.. ;) ;) ;)

Jag blev mest förvånad faktiskt. Att dom inte är annat än associerade till EU är ju helt klart, men att det finns associerade till Schengenavtalet visste jag inte.

Men har du kollat på nätet är det säkert rätt, kanske kan Thaikonsult klargöra vad som gäller.

Ett litet tillägg bara som visar Norges status i schengen.
"]Förbindelser med tredjeländer: gemensamma principer

Den gradvisa utvidgningen av Schengenområdet till EU:s samtliga medlemsstater har medfört att tredjeländer som har särskilda relationer till EU deltar i Schengensamarbetet. Förutsättningen för att länder utanför EU ska kunna associeras till Schengenregelverket är ett avtal om fri rörlighet för personer mellan dessa stater och EU (detta tillhandahålls genom EES-avtalet när det gäller Island, Norge och Liechtenstein, och genom avtalet om fri rörlighet för personer när det gäller Schweiz).

Detta deltagande består för dessa länder av

att de inkluderas i det område som saknar inre gränskontroller,
att de tillämpar bestämmelserna i Schengenregelverket och samtliga ”Schengenrelevanta” texter som antagits med stöd av detta,
att de görs delaktiga i beslutsfattandet kring ”Schengenrelevanta” texter.
I praktiken sker denna associering genom gemensamma kommittéer som sammanträder i anslutning till rådets arbetsgrupper. Vid dessa sammanförs företrädare från myndigheterna i EU:s medlemsstater, från kommissionen och från tredjeländers regeringar. De associerade länderna deltar vid dessa tillfällen i diskussioner om utvecklingen av Schengenregelverket, men får inte rösta. Förfaranden har fastställts för att i framtiden anmäla och godkänna åtgärder eller rättsakter."

mvh Peter

En thailändsk medborgare med svenskt uppehållstillstånd får vistas i Norge på besök upp till 3 månader utan särskilt tillstånd.

Mvh Thaikonsult

Som jag beskrev tidigare,,,,,Nope,,,de är kört för en person som söker till sverige,,,då söker den personen till sverige för arbetstillstånd och uppehåll,,,,,,,Norge är uteslutet totalt...ska en ansökan göras så blir den ifrån thailand

Om personen har sökt för sverige så gäller avtalet för sverige inte för Norge,,,så är det bara,,,snackar ni som vet om schengen ,,,,för fan........sluta ljug för i helvete

Ni som känner mig som helgonet vet att jag har grund för mitt påstående,,,,,,men nu djävlar säger jag bara,,,,,,,,håll er undan för fan,,,,,,,,och lyssna på mig,,,jag kan detta 100% ....

Problemet gäller tjejen visum i sverige,,,,okay,,,,,,,,vafan,,,,,,,,detta gäller Norge,,,är ni Dum i huvudet,,,,,visum i sverige?,,,,,,vad står de för ? ,,måste de förklaras?
,,hehehe

Ok, jag ringde Norska ambassaden och det är som Blade har sagt.
Min Thailändska fru med svenskt uppehålls och arbetstillstånd får
vara i Norge 3 månader som turist.
Hon får inte arbeta under några omständigheter.
Hon kan inte söka arbetstillstånd I Norge under dom första 6 månaderna
sedan hon landade i Sverige.
Hon kan söka familjetillhörighets tillstånd för att vi skall kunna vara tillsammans
men det kan hon inte ansöka om förrän hon har varit här i 6 månader, men då måste jag som arbetar i Norge också skriva mig där.
Om jag hade vetat detta tidigare, då hade hon kunna söka arbetstillstånd på Norska
ambassaden i Bangkok.
Eftersom jag inte vill riskera något för framtiden så gäller för mig.

1. Att flytta tillbaka till Göteborg (jag har min lägenhet kvar) och söka jobb för
mig och min fru, som också då kan gå gratis i Svensk undervisning.

2. Att jag jobbar i Norge och veckopendlar och min fru är i Sverige och går i
skola och kanske extra arbetar, men det är svårt med jobb i Sverige.

Tilläggas kan att eftersom det inte förekommer några pass stämplar inom schengenländerna så är det ingen som vet hur länge hon har varit i Norge med
mig. Men om hon av någon anledning skulle åka dit så åker hon ut och får inga
nya tillstånd på några år.

Fast mitt nästa steg är att åka till UDI (Norska migrationsverket) och höra om det finns något förmildrande för mig.

I Norge tar allt lång tid dom är inte lika organiserade och jag vet inte hur lång tid det tar att få ett arbetstillstånd, som i första läget bara gäller ett år.

Vi hörs

Mvh Peter

Hoppas att det löser sig för dig teodor . klart det gör tar bara lite tid ;)

glimten66

Jag ville bara tillägga (i fall det inte gick fram),
om någon söker uppehållstillstånd till Sverige
men tänker jobba i Norge sök arbetstillstånd direkt
i Bangkok hos Norska ambassaden, ni måste ha en
väl dokumenterad utbildning inom ert yrkesområde,
och Norge är inte intresserad av restaurang eller köks
personal, dom litar på att svenskar som inte behöver
något tillstånd kan tillgodose det behovet, och det finns
runt 70 000 svenskar i Oslo området.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.