Visumet gått ut...hur göra?

 
P

Petson

Gäst
Nu är hon inte från Thailand men kanske ni kanske kan bidra med lite know-how till mig ialla fall?
Jag vill skaffa mig mer information och se vad jag och Pat har för chans att bo tsm här i Sverige.

Pat är en s.k Latina från Peru. Fick reda på att hennes turistvisa gått ut och insikten över allt detta med UT och visum har ramlat över mig. Hon är alltså här i Sverige illegalt. Suck.
Hon bor hos mig sedan ca 1 mån tillbaka och vi lever i ett "äktenskapsliknande" förhållande. Både hon och jag vill skapa en framtid tillsammans. Hon har en 16 årig son i Peru.
Hur gör man grovt sett? Har vi nån rimlig chans att bli ett par? Ska vi gifta oss? Registrera oss hos skatteverket?
Gömma sig i 5 år? Försäkringar? Vård?
Hon har ett personnummer som är enbart användbart för arbete (vad nu det innebär).

Tacksam för minsta ledtråd.
 
Hon bör lämna landet och söka uppehållstillstånd på ambassaden i Lima.
 
Jag försöker hänga med. :) Tydligen fick hon ett p.nr när hon började jobba här. Personnumret har en 9:a på platsen för tiotalet för dagen då hon är född. Det numret funkar mot bank o sånt där. Så konto hos Nordea har hon. Jag ska snacka lite mer med henne om detta men vill förbereda mig mer.
 
Det är ett samordningsnummer då. Hon är då född den 30de eller 31a.
 
Måste la vara ett arbetsvisum isf. ?
Vet inte hur det fungerar att söka nytt visum om man varit här illegalt, borde bli något straff antar jag.
Ni bör nog kolla upp detta (kanske anonymt) med migrationsverket så du inte åker på att ha gömt henne.
 
Jag hänger inte med riktigt. Turistvisum(som gått ut) och ändå personnummer?

Kan inte fatta skaffa sig person nummer när man är i sv som turist?

Vad jag vet blir det straff även hon åker hem och söka put


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Kan inte fatta skaffa sig person nummer när man är i sv som turist?

Vad jag vet blir det straff även hon åker hem och söka put


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Det var ju inte ett personnummer utan samordningsnummer. Det får man om man har haft något med myndigheter att göra. Ex. vis jobbat (hon kanske har haft arbetstillstånd), om man blivit lagförd av polis eller hamnat i fängelse eller motsvarande. Det enklaste är väl att kika i passet.

Sen skulle jag åka till Migrationsverket. Vara ärlig och förklara allt och fråga om råd. Om de säger att hon måste lämna landet och söka nytt visum hemifrån måste hon göra detta för att undvika mer problem.
 
Har hon tidigare haft visum med ett WP så får hon väl ett "personnummer", pga av skatt etc.?

Jag har ju ett Norskt sk. "personnummer" från när jag var på Norskflaggad båt, stämmer inte överens med mitt vanliga är bara massa siffror men det är mitt Norska "personnummer" i Norge som används av skatteverket där.
Eller samordningsnummer som Janne skriver ;)
 
Läste en del case från Lawline / 2014(?). Där fick personen UT pga. stark anknytning utan att behöva åka tillbaka till hemlandet. I det andra caset fick personen avslag för att han varit för länge i Sverige illegalt.
Min sambo har pratat med en som fått UT. Han rekommenderade att spara alla chattar och SMS som bevis på när i tid vi blev ett par.
Där är jag nu i "kunskapsnivån". Jag vet inte riktigt vad nästa steg ska vara.
Att åka till MIG låter lockande.
 
Det var ju inte ett personnummer utan samordningsnummer. Det får man om man har haft något med myndigheter att göra. Ex. vis jobbat (hon kanske har haft arbetstillstånd), om man blivit lagförd av polis eller hamnat i fängelse eller motsvarande. Det enklaste är väl att kika i passet.

Sen skulle jag åka till Migrationsverket. Vara ärlig och förklara allt och fråga om råd. Om de säger att hon måste lämna landet och söka nytt visum hemifrån måste hon göra detta för att undvika mer problem.

Okok du kan alltid skicka mail till MIG och fråga, ring inte kö som sjutton men kan sörsöka


Det är bra som du säger lika bra får det rätta


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag skrev till MIG och förklarade. Fick ett standardsvar. "Måste ansöka om UT från hemlandet eller det land hon har rättighet att vistas i.". Kan hon "flytta" till mitt X:s brorsa i Norge tro och ansöka om UT därifrån?
 
 
 
Tillbaka
Topp