XE's ฿athVäxelkurs & GTA'sGuldpris(1 ฿ath, 15.3g)

Screenshot_20240402-082244.png

Trevligt att se att nu Thai guld 23 karat eller 96.5% renhet sniffar på att passera över 40.000 THB per Baht (viktenhet) :)

Det ser lika trevligt ut då jag tittar på utvecklingen under t.ex. sista månaden för guld och silver jämfört mot svenska kronan :)

I högra kanten ser man även utvecklingen av Spot Price mot USD för guld och silver jämfört med olika tidsintervall som under senaste dygnet upp t.o.m. de senaste 20 åren.

IMG_7266.png

Och här en annan 25.03.2024, se vid 2:00
:
Ok, nu vet jag vad det är fråga om. Undrar bara om ingen här visste om detta, eller har ni glömt bort detta, för det är ju snart ett år sedan detta var aktuellt. Thailand växlar ju inte sedlar från Sverige ,Danmark och Norge längre. Vissa tar inte emot alls, därav kurs 0,00, andra ger 2 baht för en krona. Har inte varit så aktiv här, ni har säkert diskuterat detta här förut. Tar ingen av er med SEK till thailand för semestern? Jag brukar ha flera tusen euro.

Ok, nu vet jag vad det är fråga om. Undrar bara om ingen här visste om detta, eller har ni glömt bort detta, för det är ju snart ett år sedan detta var aktuellt. Thailand växlar ju inte sedlar från Sverige ,Danmark och Norge längre. Vissa tar inte emot alls, därav kurs 0,00, andra ger 2 baht för en krona. Har inte varit så aktiv här, ni har säkert diskuterat detta här förut. Tar ingen av er med SEK till thailand för semestern? Jag brukar ha flera tusen euro.
Hej! Jodå detta har pratats om fast kanske mer på andra trådar än på just denna tråden? Det är precis som du säger inte något bra att ta med sig SEK till Thailand för även om du hittar någonstans att växla dessa till THB så får du en sannolikt en väldigt dålig växelkurs!

Bättre som du gör att ta med sig EUR i större valörer som du gärna tar ut på en Bankomat i Sverige där man kan ta ut EUR. Detta istället för att växla SEK till EUR på t.ex. Forex där du får en sämre växelkurs.

När du kommer till Thailand med EUR så hörde jag i Youtube'n att de nämnde att växla på Super Rich som finns på B-floor på Suvarnabhumi och som brukar ge väsentligt bättre växelkurser än växlingskontoren som ligger på de högre planen. Super Rich finns även inne i Bangkok. När du söker på Super Rich kommer du hitta två. Ett som har Grön logo och skyltar och ett med Orange logo och skyltar. När jag växlat har de haft väldigt lika växlingskurs men det är ju bara att kolla om du växlar på Suvarnabhumi för de ligger på samma plan nära varandra. I alla fall gjorde de detta förut.

För mig som har Thai bankkonton så överför jag pengar från Sverige till Thailand och när jag behöver THB i kontanter i Thailand så tar jag ut dessa med ett thailändsk bank kort och ATM kort. Jag brukar personligen oftast använda mig av Wise (tidigare Transferwise) då överför pengar där jag brukar få både bättre växelkurs som lägre avgift och snabbare överföring än om jag jag gör överföringen via min svenska bank. Jag brukar kolla även den gällande växelkursen mellan olika valutor via Wise som i detta exempel mellan SEK och THB

1712407211843.png

Fan! Va trevligt att ni snackar om hur ni ska få Sek. att räcka till mot ฿athen.

Nu är det ju så här att min information blev utkastad av vissa medlemmar från "Den rekordstarka Bath:en | Allmänt thailandforum" endast för att ni inte ville ha den informationen jag levererar med olika kurser.

Nu, så är det bättre för er att skaffa konto i en thai bank och använda dig av ditt personliga Mastercard och skicka pengar över Remitly som jag gör och en annan användare av en annan pengaleverantör(app) till ert eget thaikonto, ja, kursen är lägre.

En sak till! Har Swedbank, de tar varje gång en kostnad av mig på 50kr och ฿800 tar Bangkok bank av mig när pengarna skickas till mitt konto hos Kasikorn Bank, att skicka mina pengar över deras system.

Remitly(Appen), tar 20kr av mina skickade pengar till mitt konto hos Kasikorn Bank, vilket i sin tur gör att jag slipper betala 50kr + ฿800 till Swedbank och Bangkok bank, det blir många pengar i slutändan.

Ja! jag gör en mindre förlust än om jag skulle gått till hålet i väggen.
Bara ett tips, och i slutändan är kursen bättre genom en app än den ni får hos lokala buren/hålet i väggen med era buntar av sedlar.

@JBK.Ltd.

En sak till! Har Swedbank, de tar varje gång en kostnad av mig på 50kr och ฿800 tar Bangkok bank av mig när pengarna skickas till mitt konto hos Kasikorn Bank, att skicka mina pengar över deras system.

Remitly(Appen), tar 20kr av mina skickade pengar till mitt konto hos Kasikorn Bank, vilket i sin tur gör att jag slipper betala 50kr + ฿800 till Swedbank och Bangkok bank, det blir många pengar i slutändan.
Men hur är det egentligen ? Jag har fått för mig att tex Swedbank ger en lite bättre kurs än vad dom här nya blixtsnabba apparna vad dom nu heter ger vilket borde innebära att det finns en brytpunkt där det blir bättre att skicka via sin bank som förr i stället. Alltså att man vid högre belopp tar igen på kursen vad man förlorar i avgifter.

Men hur är det egentligen ? Jag har fått för mig att tex Swedbank ger en lite bättre kurs än vad dom här nya blixtsnabba apparna vad dom nu heter ger vilket borde innebära att det finns en brytpunkt där det blir bättre att skicka via sin bank som förr i stället. Alltså att man vid högre belopp tar igen på kursen vad man förlorar i avgifter.

Vill du tjäna eller förlora pengar?!
Så, använd dig av Swedbank el. annan bank.
Varför ska jag betala 2ggr. till två olika banker?

När jag kan bet. en gång(20kr)och mina pengar går direkt in på mitt konto och inte igenom två bulvaners händer som skor sig på andra.
Som sagt, kurs kan vara lite lägre, men den kommer in på mitt el. fruns kontot inom 20min och inte 2 - 3 dagar i vanlig fall över Swedbanks system...

Remitly Kurs just nu!

Screenshot_20240406-162709~2.png

EX's kurs just nu!

Screenshot_20240406-162903~2.png

343,84 - 338,36 = ฿5,48 I slutänden kan du nog stå ut med att är förlusterna vid transaktionen och jämförelser?!

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Vill du tjäna eller förlora pengar?!
Så, använd dig av Swedbank el. annan bank.
Varför ska jag betala 2ggr. till två olika banker?

När jag kan bet. en gång(20kr)och mina pengar går direkt in på mitt konto och inte igenom två bulvaners händer som skor sig på andra.
Som sagt, kurs kan vara lite lägre, men den kommer in på mitt el. fruns kontot inom 20min och inte 2 - 3 dagar i vanlig fall över Swedbanks system...

@JBK.Ltd.
Jag vill få in så mycket pengar på min thailändska bank som möjligt för den summa som jag tar från min svenska bank. Om en överföring som tar 2-3 dagar ger mig mer pengar än det som går med blixtens hastighet på ett annat sätt bekymrar mig inte alls. Jag har längre framförhållning än så, betydligt längre.

Jag vill få in så mycket pengar på min thailändska bank som möjligt för den summa som jag tar från min svenska bank. Om en överföring som tar 2-3 dagar ger mig mer pengar än det som går med blixtens hastighet på ett annat sätt bekymrar mig inte alls. Jag har längre framförhållning än så, betydligt längre.

Och fortsätt då och slösa bort dina surt intjänade slantar.
Jag gör det på mitt sätt och jag är nöjd över inte dela med mig till banker som ska sno pengar från mig för att bli rikare...

@JBK.Ltd.

Så man blir diskriminerad och får bort rensade inlägg p.g.a. medlems negativa inställning.
Och svar till den samma utan att bita svansen av personen ifråga eller vara otrevlig tillbaka till den samma.

Hmm?
Påminner lite om "Putin attityd" tysta dina motståndare, här på forumet...

Fan! Va trevligt att ni snackar om hur ni ska få Sek. att räcka till mot ฿athen.

Nu är det ju så här att min information blev utkastad av vissa medlemmar från "Den rekordstarka Bath:en | Allmänt thailandforum" endast för att ni inte ville ha den informationen jag levererar med olika kurser.

Nu, så är det bättre för er att skaffa konto i en thai bank och använda dig av ditt personliga Mastercard och skicka pengar över Remitly som jag gör och en annan användare av en annan pengaleverantör(app) till ert eget thaikonto, ja, kursen är lägre.

Ja! jag gör en mindre förlust än om jag skulle gått till hålet i väggen.
Bara ett tips, och i slutändan är kursen bättre genom en app än den ni får hos lokala buren/hålet i väggen med era buntar av sedlar.

@JBK.Ltd.
ja 50 kr tar swedbank för att skicka pengar...200 bath tar bangkok bank för att fixa överföringen så 600 bath billigare än kasikorn bank

Tillbaka
Topp