XE's ฿athVäxelkurs & GTA'sGuldpris(1 ฿ath, 15.3g)

En fråga till er som är rutinerade. Det är så jag ska tillbringa 2mån i Thailand i Januari och Februari.

Det jag undrar är om någon vet om det fungerar bra att skicka pengar till sig själv alt till min fru med Western Union?

Dom har en bra växelkurs, samt har en del kontanter som jag tänkte använda i Thailand. (Är inga svarta pengar, utan har blivit lite kontanter när jag tagit någon extra catering)

Sista frågan finns det någon Western Union agent på Suvarnabhumi, så jag kunde ta ut dom direkt jag landar?

Hej! Och välkommen.
@Frassekock

Använder själv appen "Remitly" att skicka ner/in pengar direkt på frugans konto(Kasikorn Bank i detta fall), eller mitt personliga konto som jag har hos dem. Enda fördelen är inga mellanhänder i transaktionen, typ Bangkok Bank som har avtal med de flesta världs banker och sköter inkommande transaktioner mellan Thai banker.
Vid varje transaktion hos Remitly läggs en extra kostnad på 20Kr, utöver den summan du önskar att skicka, ibland kan kursen hos dem se/kännas låg!
Men den är bättre än när man skickade pengar genom Swedbank och måste betala 50Kr vid varje transaktion och måste vänta i tre dagar innan du ser pengarna på kontot.
Hos Remitly tar det 1-2 minuter så har mottagaren pengarna på sitt/ditt kontot och du har möjlighet att skicka 3 x 49,000Kr inom 24 timmar, därefter måste du vänta i 48 timmar innan du kan skicka 3 x 49,000Kr igen.

@JBK.Ltd.

Hej! Och välkommen.
@Frassekock

Använder själv appen "Remitly" att skicka ner/in pengar direkt på frugans konto(Kasikorn Bank i detta fall), eller mitt personliga konto som jag har hos dem. Enda fördelen är inga mellanhänder i transaktionen, typ Bangkok Bank som har avtal med de flesta världs banker och sköter inkommande transaktioner mellan Thai banker.
Vid varje transaktion hos Remitly läggs en extra kostnad på 20Kr, utöver den summan du önskar att skicka, ibland kan kursen hos dem se/kännas låg!
Men den är bättre än när man skickade pengar genom Swedbank och måste betala 50Kr vid varje transaktion och måste vänta i tre dagar innan du ser pengarna på kontot.
Hos Remitly tar det 1-2 minuter så har mottagaren pengarna på sitt/ditt kontot och du har möjlighet att skicka 3 x 49,000Kr inom 24 timmar, därefter måste du vänta i 48 timmar innan du kan skicka 3 x 49,000Kr igen.

@JBK.Ltd.
Tack för tipset det låter mycket bra , ska kolla upp det när arbetshelgen är över.

Kursen för vecka (3)tre.

Screenshot_20240921-060015.png

Ojoj!
Den startade veckan så bra med en stigande kurs från ฿3,24Thb upp till ฿3,28Thb, för att sen ta en rejäl djupdykning till ฿3,22Thb och slutligen hamnade under "startpunkten".

Bifogar några videor som kanske kan vara intressant att titta på för de som följer utvecklingen av guldpriset och USD både jämfört mot varandra och utvecklingen gentemot andra valutor i både det korta som längre perspektivet.
Det finns många teorier som t.ex.att när dollarn går upp då går guldpriset ner, men så har det inte varit nu och historiskt alltid tidigare…
Jag påstår ingenting utan det är upp till var och en att bilda sig sin egen tro.

Förra veckans kurs är utan leenden.

Screenshot_20240930-190139.png

Och September månad i övrigt gör att man håller sig för skratt, med en sådan negativ kursgång.

Screenshot_20240930-190147.png

Video angående den starka Bathen relativt USD den senaste tiden och vad denna kan bero på.

Och det ser ju inte bättre om vi jämför med svenska kronor men det lär ju man inte hitta så mycket om i media..-

Någon som vill sälja sek?
Inte jag för jag tror att denna snabba ökningen av THB jämfört med många valutor är riskabel för Thailand och dess export och för att vara attraktivt för turismen mm. Tror på att åtgärder som t.ex. en räntesänkning kommer för Thailand som då också måste fortsätta att följa med när t.ex. USA och EU-länderna inklusive Sverige "förväntat enligt experterna" fortsätter med att sänker sina räntor. Men betoning på ordet tror...

Guld och silver har fortsatt gått bra mot alla valutor om man t.ex. tittar ett år tillbaka jämfört mot t.ex. SEB, THB och USD.

Silver har dock inte fått den där riktiga kicken uppåt som ibland kommer efter guldet har varit den ledande metallen under en period, utan har mera följt med guldpriset uppåt denna gången i procentuella termer över tid. Man brukar säga att silver är ungefär 50-50 till investering och industriellt bruk och det finns tecken på avmattning inte minst i Kina sedan ett bra tag tillbaka som är den största brukaren.

Guld är däremot huvudsakligen investering samt har köpts in i stora mängder av en del central banker och andra och enligt experter så brukar andel av guld öka när det finns en tro att det finns en ökad risk för en kommande likviditetsbrist eller kris...

Jag har ingen aning hur det går fortsatt? På lite längre sikt mycket bra för båda gissar jag men efter efter en så kraftig uppgång som det nu varit relativt mot vad som är vanligt för dessa så kan det komma en nedgång. Å andra sidan brakar det av ännu mera geopoliska problem så kan det leda till att speciellt guldpriset kan fara iväg uppåt ännu mera även över kort tid.

Är ingen expert men jag följer noga med vad som händer och har så gjort över rätt lång tid.

1727781967518.png

Tillbaka
Topp