Yen - Ta - Fou

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
มีใครทราบวิธีทำเย็นตาโฟไหมครับ(นอกจากใส่สอสเย็นตาโฟ) ผมอยากกินจังเพราะว่าไม่ได้กินเป็นหลายปีแล้วครับผม ไม่รู้จะทำอย่างไหร่ให้อร่อยอย่างที่บ้านเรา(เมืองไทย)ครับ หรืออย่างเย็นตาโฟมาม่าครับ ???

Någon som har ett bra tips på hur man ska tillreda den här rätten ;D

Hej!

Det här är en riktigt god maträtt och det förvånar mig att ingen av våra matexperter svarat med ett recept redan. Var är du thaibempa?

Det finns Yentafou (เย็นตาโฟ) paste att köpa i välsorterade asienlivsmedelsaffärer.
Skall man göra det på rätt sätt, så som min fru gör, så följer här ett recept på thailändska.
Alla ingredienser inklusive grönsaken pakbung (ผักบุ้ง) och röd sås (ซอสแดง) finns att köpa i välsorterade asienlivsmedelsaffärer (i alla fall i Gbg).

Här är receptet:

* ก๋วยเตี๋ยวเส้นใหญ่หรือเส้นเล็กหรือเส้นหมี่หรือบะหมี่ หรือเกี้ยมอี๋ 300 กรัม
* เต้าหู้พวงหั่นครึ่ง
* ปลาหมึกสด อย่างละ ½ ถ้วย
* เลือดเป็ดพะโล้หั่นชิ้นพอคำ ½ ถ้วย
* ผักบุ้งหั่นท่อน 1 ถ้วย
* เกี๊ยวกรอบ 5-6 ตัว
* กระเทียมเจียว 2 ช้อนโต๊ะ
* น้ำเต้าหู้ยี้ 2 ช้อนโต๊ะ
* ปลาหมึกกรอบ
* แมงกะพรุน อย่างละ ½ ถ้วย
* ลูกชิ้นปลาลวก 10 ลูก
* ฮื่อก๊วยหั่นแฉลบลวก ½ ถ้วย
* ซอสมะเขือเทศ
* น้ำกระเทียมดอง อย่างละ 2 ช้อนโต๊ะ
* น้ำตาลทราย 2 ช้อนโต๊ะ
* เกลือป่น ½ ช้อนชา
* น้ำซุป 5 ถ้วย

1. ต้มน้ำซุปโดยเคี่ยวเอียวเล้ง 1 ท่อน น้ำตาล รากผักชี 2-3 ราก กระเทียมบุบหัว 1 หัว พริกไทยเม็ด 10 เม็ด ซีอิ๊วขาว 1 ช้อนโต๊ะ ใช้ไฟอ่อน ๆ หมั่นช้อนฟองทิ้ง

2. ผสมซอสมะเขือเทศ น้ำเต้าหู้ยี้ น้ำกระเทียมดอง น้ำตาลทราย เกลือ ละลายเข้าด้วยกัน เป็นซอสแดง

3. ทอดเต้าหู้พวงให้กรอบ ปลาหมึกกรอบหั่นแฉลบแช่น้ำไว้ ปลาหมึกสดลอกหนังสีดำออกหั่นพอคำ แมงกะพรุนล้างน้ำสะอาดหั่นเป็นชิ้นพอคำเลือดเป็ดพะโล้ตั้งไฟรุม ๆ ไว้

4. ลวกเส้น ลวกผักบุ้ง คลุกน้ำมันกระเทียมเจียว ใส่ซอสแดง ใส่เต้าหู้ ปลาหมึกกรอบ ปลาหมึกสด แมงกะพรุน เลือดเป็ด ลูกชิ้นปลา ฮื่อก๊วย เกี๊ยวกรอบ ตักน้ำซุปราด โดยกระเทียมเจียว เสิร์ฟร้อน ๆ
หมายเหตุ ถ้าทำชนิดแห้ง ให้คลุกซอสแดงให้เข้ากันกับเส้นจนเป็นสีแดงเสมอกันหมด จึงใส่เครื่องทุกอย่าง

Jag hade dock utelämnat kycklingblodet enligt originalreceptet (bläää!). Det gör i alla fall vi. :)

För er som inte kan läsa thai så kommer en svensk översättning när jag får tid.
Eller det kanske du kan göra SuperRookieBoy?

:wai:

/MacArthur

:wai:ขอบคุณมากครับคุณMCArthur (ช่วฝากขอบคุณคุณ�� รรยาของคุณMcArthurด้วยครับผม) ;Dเดี๋ยวจะลองทำเย็นตาโฟตามวิธีทำมของคุณครับ สำหรับการแปลให้ผมขอให้คนที่เก่งการแปลให้มาแปลให้ครับ (เช่นคุณมะกรูดหรือคุณเชาว์ปัญญา) ;D

P.S ผมไม่ชอบเลือดไก่เหมือนกันนะครับ ;)

"SuperRookieBoy " sa:
:wai:ขอบคุณมากครับคุณMCArthur (ช่วฝากขอบคุณคุณ��� รรยาของคุณMcArthurด้วยครับผม) ;Dเดี๋ยวจะลองทำเย็นตาโฟตามวิธีทำมของคุณครับ สำหรับการแปลให้ผมขอให้คนที่เก่งการแปลให้มาแปลให้ครับ (เช่นคุณมะกรูดหรือคุณเชาว์ปัญญา) ;D

P.S ผมไม่ชอบเลือดไก่เหมือนกันนะครับ ;)

Hej!

Tala om hur du lyckas med att laga rätten!
Om du lyckas och tycker att det blev riktigt gott så översätter receptet - ok!
Annars håller vi det för oss själva. Vi vill ju inte skrämma någon att tro att thailändsk mat är äcklig - eller hur! ;)

/MacArthur

"thaibempa " sa:
Var är du thaibempa?

Ja vad ska jag säga. Det mesta står på thai, kunde lika väl vara runskrift eller hieroglyfer. Rena "grekiskan" alltså. :D

Jag har inget recept på rätten i fråga. Är inte särskilt förtjust i tofu och min sambo har aldrig gillat rätten, antagligen p.g.a kycklingblodet.

Ber att få återkomma när jag har "kött på benen". Jag sitter inte och letar på nätet efter recept, det kan ju vem som helst med internetaccess göra själv. :p

/thb

Hej!

Japp, jag ser fram emot när du återkommer med mer "kött på benen", eller skall vi säga mer "kycklingblod på benen" i detta fall! ;D
Håller för övrigt med om att vem som helst kan koppa ett recept från nätet och posta det här och jag vet att du inte gör så. Det har vi ju tyvärr sett andra göra förut och det kan ju t.o.m. var ett upphovsrättsbrott. Jag tycker att det är ok. att kopiera ett recept från någon annan site om man testat receptet, tycker att det smakade bra, och anger källan.
Min fru hade massor av kokböcker med sig från Thailand då hon flyttade hit, hon söker och finner också massor av recept på nätet på thailändska matlagnings-siter och forum. Var hon fått detta recept ifrån vet hon inte ens själv eftersom hon har för vana att kopiera in sina favoritrecept i en egen elektronisk favvo-recept-samling, och detta recept kom från den (M$ Word-fil).

/MacArthur

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp