Ärlig Bahtbuss chaufför i Pattaya lämnade tillbaka 4 000 euro till Finsk turist.

3.18 låter bra för att vara kontanter. Det slår wise kurs idag . Vilka växlingskontor var det? Tog du några bilder?
Helt rätt. Mitt minne är bra men väldigt kort. Så här såg det ut i eftermiddags.

IMG20230209153123.jpg

IMG20230209153353.jpg

Helt rätt. Mitt minne är bra men väldigt kort. Så här såg det ut i eftermiddags.

IMG20230209153123.jpg

IMG20230209153353.jpg
Känns rimligt. Det "brukar" vara 6-7 Satang sämre än digitala överföringar när det är som bäst. Det har skilt 9-10 nu i vår.

Kolla gärna hur mycket kursen ökat imorgon! Thailand var typ stängt efter räntehöjningen.

Jag tror inte att guldaffärer har tillstånd att växla pengar.
En ren penningtvätt som styrs av kinesiska triader som det mesta.
Ja cash har alltid dålig kurs, sämst är nog flygplatser runt om i världen.
Noterar att du denna gång skriver att du tror att guldaffärerna inte har tillstånd att växla pengar och inte presenterar det som fakta som du gjorde i ett tidigare inlägg. Jag vet då inte men om den guldaffär som för ett tag sen hade en reklamkampanj med stora skyltar utanpå bathbussar där man påstod sig ge den bästa växlingskursen i Pattaya inte har tillstånd för sin verksamhet så är det märkligt så det förslår, t.o.m för att vara i Thailand.

Själv sitter jag och funderar på om detta är så mycket hjärtevärme i detta, chaffisen kanske helt enkelt var tvingad att lämna tillbaka väskan, bokad bath-buss, kamera i bussen? kamera utanför.

Visst, jag håller för visst att det är en större ärlighet i mångt och mycket, i Thailand, när det gäller mina saker och andras grejor...

Noterar att du denna gång skriver att du tror att guldaffärerna inte har tillstånd att växla pengar och inte presenterar det som fakta som du gjorde i ett tidigare inlägg. Jag vet då inte men om den guldaffär som för ett tag sen hade en reklamkampanj med stora skyltar utanpå bathbussar där man påstod sig ge den bästa växlingskursen i Pattaya inte har tillstånd för sin verksamhet så är det märkligt så det förslår, t.o.m för att vara i Thailand.
Hur många av guldaffärer har dessa tillstånd?
Det handlar om tiotusentals och allt utan kvitton och redovisning.

Nu har du hittat en som verkar köra lagligt.

Man undrar varför många som växlade i Udon gör det i ett rum bakom butiken med föredragit draperi.
Så var det för tio år sedan och det påstods att kursen till och med var högre än den TT kurs som finns.

Bra att du noterar att jag tror att de flesta guldaffärer som växlar kontanter i gör det olagligt.
Du kanske även läst att jag skrivit att det går inte att svartväxla i alla butiker som någon trodde.
Undantag om man var kvinnlig thai i serviceyrken.

Man undrar varför många som växlade i Udon gör det i ett rum bakom butiken med föredragit draperi.
Så var det för tio år sedan och det påstods att kursen till och med var högre än den TT kurs som finns.

Bra att du noterar att jag tror att de flesta guldaffärer som växlar kontanter i gör det olagligt.
Du kanske även läst att jag skrivit att det går inte att svartväxla i alla butiker som någon trodde.
Hej

Det är aldrig någon som har påstått att det går att växla i alla guldbutiker i den här tråden, har du något exempel på detta får du gärna kopiera in det ?

Det kan tvärtom vara så att bara en guldbutik av tio växlar sedlar, men jag hävdar bestämt att man kan växla kontanter i guldbutiker både i Bangkok, Korat, Udon Thani, Nong Khai, Pattaya, Hua Hin, Phuket, Chiang Mai o.s.v, att detta inte skulle gå även i övriga provinsers finner jag som föga troligt.

Finns det pengar att tjäna så uppstår det en marknad för detta.

Mvh isan lover

Jag har då aldrig hört talas om växling bakom ett skynke vare sig i Udon eller någon annstans i Thailand. Förekom kanske i Baltikum och andra öststater för 25 år sedan.
När jag har sedlar att växla här i Udon Thani går jag till en guldbutik vid Klockrondellen. Dom ingår i ett nätverk tror jag för man får kurserna på¨internet. PPPEX.com, just nu 3.17 för kronan.
Alltid legitimation.

Jag har då aldrig hört talas om växling bakom ett skynke vare sig i Udon eller någon annstans i Thailand. Förekom kanske i Baltikum och andra öststater för 25 år sedan.
När jag har sedlar att växla här i Udon Thani går jag till en guldbutik vid Klockrondellen. Dom ingår i ett nätverk tror jag för man får kurserna på¨internet. PPPEX.com, just nu 3.17 för kronan.
Alltid legitimation.
Hej

Samma här, när frugan växlar så är det i butiken, vi har aldrig någonsin behövt följa med bakom något skynke eller försöka dölja oss på något vis, man diskuterar kursen helt öppet och har man tur kan man få en bättre kurs än den som står angiven.

Mvh isan lover

Många hotel delar ju ut serviceavgiften till sina anställda, kan bli en hel del även för städerskor och andra sk låglönejobb.
Det kräver dock att de är anställda av hotellet, inte via en agency, förstås.

/ SatanG

Serviceavgiften på bättre hotell är långt högre än man kan tro.
JW Marriott i Phuket låg högst månaden Dec/Jan och delade ut knappt 80k extra, jämt mellan varje anställd oberoende av position.

/ SatanG

Tillbaka
Topp