Ägarbyte av fordon.

kurant

Forumveteran
Motorcykeln är nu såld, pengarna har jag fått. Köparen är en svensk som ska ge den till sin tjej och den ska registreras på henne. Vi lämnar Thailand den 5/1 på morgonen så vi har bara en dag på oss att fixa detta med gröna boken mm.
Nu är tjejens pappa inlagd på sjuhus så hon kan inte komma med utan bara farangen kommer ensam.
Motorcykeln är registrerad i Korat och finns nu i Hua Hin. Tjejen har skickat honom ensam i bussen till Hua Hin med vissa papper undertecknade av henne samt hennes ID och körkort.
En thaivän har ringt till Traffic Office i Pranburi och fått svaret att det inte går att göra här utan det måste ske i Korat.
Kommer vi att lyckas fixa detta med ägarbytet på en dag bara genom att vara trevliga när inte ens den nye ägaren är med och vi befinner oss i helt fel distrikt dessutom?
När det är klart så ska han köra ner den till Surat Thani.

Vad tror ni och ev tips ser jag fram emot

Nu är det klart, hela 35 minuter tog det. Lite krångel fanns med det löste vi.
Skulle den ha kvar samma registeringsnummer måste vi vi ta motorcykeln till Korat, ska den flyttas till Hua Hin med ny registreringsskylt måste vi ta motorcykeln till Prachuap Khiri Khan 100km bort.
Vi använde en en firma som fixar bytet till nytt distrikt, ny registreringsskylt och gick igenom alla dokument.
Med alla avgifter gick det på 2800 baht och det är det värt att slippa alla resor. Ny skylt och bok får nye ägaren om en månad. Noggrann kontroll av ram och motornummer mm.

Sen fanns det möjlighet att köpa ett lyckonummer samtidigt, rätt bra utgift för att glänsa.
Nu fanns inte 444 men den skulle gå på 8-10.000 baht sa tjejerna.

IMG_0421.JPG
fullsizeoutput_f05.jpeg
IMG_0425.JPG
fullsizeoutput_f09.jpeg
fullsizeoutput_f06.jpeg
IMG_0430.JPG
IMG_0431.JPG

När jag köpte min bike som var reggad i Bkk åkte jag till To i norra Choburi hade en lapp med 5 nr som jag ville ha Damen valde 1 av dom o sa kom nästa vecka så är det klart lämnade gamla skylten fick en ny i handen o boken inskriven Kostnad 125 TB
varför betala mer

När jag sålde min Chonburireggade Honda 750 till en Norrman i Hua Hin , fick vi ta hojen till Just Prachuap Khiri Khan , sen inga problem eller extra kostnader .Men Thailand är Thailand , inget är hugget i sten ,och nu var det ju ett tag sen du köpte din cykel Långeman , lite förändringar har nog skett sen dess :) men som sagt det finns alltid ett billigt och ett dyrare alternativ ,, undrar varför :rolleyes:

:nod: Men detta med att sälja skyltar fanns kanske inte för fem sex år sen ,men uppenbart nu varför de stal min skylt på Mitjyon
Ja, din skylt är/var värdefull för nu sitter den på en ny hoj till salu, den köparen kommer också att få en annan skylt.
Sen hamnar den igen nästa hoj till salu.
Smart upplägg.....

När jag sålde min Chonburireggade Honda 750 till en Norrman i Hua Hin , fick vi ta hojen till Just Prachuap Khiri Khan , sen inga problem eller extra kostnader .Men Thailand är Thailand , inget är hugget i sten ,och nu var det ju ett tag sen du köpte din cykel Långeman , lite förändringar har nog skett sen dess :) men som sagt det finns alltid ett billigt och ett dyrare alternativ ,, undrar varför :rolleyes:
Bara Prachauaps LTO kan utfärda detta, men varför köra 20 mil TOR för att tjäna några 100 SEK.
Bättre att anlita ett ombud och slappa på stranden och äta sig mätt för 25kr ink en öl.

Ja, din skylt är/var värdefull för nu sitter den på en ny hoj till salu, den köparen kommer också att få en annan skylt.
Smart upplägg.....
Japp,men nu har jag allt färdigt med hojen , så nu skall dom skall fåett besök runt den 21 nu i januari, dessutom skall jag tala om för min kompis SomChai (Rc polare ) som är ekonomichef vad de sysslar med där nere på XSpeed ,, vet han om det så händer inget , men annars lär de få problem ,, Den som är föreståndare för just den butiken som ingår i MittJon är en djäkla skitstövel , dom skall om inte annat få veta att det inte är något man kan rekommendera till andra Faranger .. Misstänker att detta är hans lilla egna affärsrörelse dvs att byta och sälja skyltarna på MitJons MC ,, Inte snyggt .Kan ju djävlas lite om det är hans påfund :)

Smart upplägg.....
Nu förstår jag nog inte ,om de inte säljer den (min skylt ) så kan det inte inbringa några stålar , det kostar att byta skyltar dessutom .

Nu förstår jag nog inte ,om de inte säljer den (min skylt ) så kan det inte inbringa några stålar , det kostar att byta skyltar dessutom .
Han menar ju som ett lockbete (de bara skruvar på den på de hojar som är svårsålda, de kanske inte ens registrerar den (fast den var ju reggad med det numret på din hoj).

Han menar ju som ett lockbete (de bara skruvar på den på de hojar som är svårsålda, de kanske inte ens registrerar den (fast den var ju reggad med det numret på din hoj).
Precis så detta går ju inte , jag har ju det numret i Boken som första nummer ,sen bytte de i och med ägarbytet ,men betalt för numret har det fått,och enligt vad jag kunde se ganska mycket för 444

Senast redigerad av en moderator:
Nu är det klart, hela 35 minuter tog det. Lite krångel fanns med det löste vi.
Skulle den ha kvar samma registeringsnummer måste vi vi ta motorcykeln till Korat, ska den flyttas till Hua Hin med ny registreringsskylt måste vi ta motorcykeln till Prachuap Khiri Khan 100km bort.
Vi använde en en firma som fixar bytet till nytt distrikt, ny registreringsskylt och gick igenom alla dokument.
Med alla avgifter gick det på 2800 baht och det är det värt att slippa alla resor. Ny skylt och bok får nye ägaren om en månad. Noggrann kontroll av ram och motornummer mm.

Sen fanns det möjlighet att köpa ett lyckonummer samtidigt, rätt bra utgift för att glänsa.
Nu fanns inte 444 men den skulle gå på 8-10.000 baht sa tjejerna.

IMG_0421.JPG
fullsizeoutput_f05.jpeg
IMG_0425.JPG
fullsizeoutput_f09.jpeg
fullsizeoutput_f06.jpeg
IMG_0430.JPG
IMG_0431.JPG
Det där priserna på reg.nummer är lägsta priset, de flesta sälj på bud som är högre.

Tillbaka
Topp