Alkoholförbud

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Läste någon annanstans om att det i Thailand är förbjudet att sälja alkohol mellan 14-17. Buddhadagar och val mm är ju känt. Nu är ju som bekant lagar och regelverk bara till för sig själva många gånger och efterföljandet av desamma kan ju diskuteras.

Har aldrig varit med om att det inte gått att köpa alkohol oavsett tidpunkt, när införde de det? Jag är ju den som kan ta en öl vilken tidpunkt på dygnet som helst och som sagt var har aldrig varit någonstans vare sig butiker eller krogar, hål i väggen ja var som helst och blivit nekad alkohol?

Har ju i och för sig förståelse om de har dessa restriktioner, för att få slut på supandet åtminstone 3 timmar per dag. Trafik och supande i Thailand är ju ingen nyhet precis.

Mvh Peter :wai:

Den lagen har varit i flera år, mest har jag märkt av den när jag var hos brorsan i Bangkok. Lagen fanns garanterat -09.
Denna sommaren var första gången jag blev nekad i C/M på 7/11 att köpa alkohol mellan kl. 14-17.
Dom andra åren innan har det gått bra.

Vi kom ju till Bangkok på valdagen 3 juli. Dom näringsställen som besöktes hade definitivt stopp, det var omöjligt att få dricka en öl till maten. Så det blev total nykterhet och Cola istället.

Närmaste affären till hotellet var 7 eleven och där var det också tvärstopp. Fasen vad törstig man var! ;)

Verkar som om dom antog denna lag 2008
Thailand introduced the Alcoholic Beverage Control Act in 2008

Daily Ban on Sale of Alcohol, Elections, and Religious Holidays
The sale of alcohol in Thailand is banned between 2pm and 5pm and again between midnight and 11am seven days a week. This rule largely affects supermarkets and chain shops, such as 7-11 or Tops. It is common knowledge that the law is not always enforced at smaller, family-run shops.

The Election Commission of Thailand also bans alcohol on Election Days for the offices of Prime Minister and Senator, including advanced voting days. In addition, the Government of Thailand has also been known to ban alcohol during religious holidays.

"ledarn " sa:
Som Lego säger så är det enbart dom "stora" kedjorna som följer denna lag...
Men det ska tydligen vara dryga böter för en liten service butik om dom "åker" dit....
(Beloppet ska tydligen betalas för varje butik dom har) Då blir det dyrt för 7/11 !!

Men på t,ex Makro går det att köpa alkohol om du köper flera lådor öl och "stora" flaskor vin...
Då kan du ju säga att du säljer i din butik och då kan dom inte stoppa dig :)

En man med erfarenhet :thumbsup: 8)

"ledarn " sa:
Varför handla många gånger ?
Och man riskerar inte att "gå torr"....

Precist ledarn!
Bara att samla på sig rätt mängd för konsumtion, samtidigt vill man ju inte att det påsamlade dryckesvarorna blir allt för gamla och utgångna i datum... ;) ;D ;)

Jo-Be

hahaha, ja vad man missat. Ja det förklarar ju en del, eftersom jag nästan aldrig går och handlar på seven och typ Tesco. 1 gång har jag handlat på Tesco och då köpte vi tvättmedel, tandkräm, schampo och dylikt.

Mina alkoholinköp sker ju mest på restauranger, minimart, och små hål i väggen mm. Jag blev nästan rädd där att det skall bli som i Indien med sina "Permitroom" mm...hugaligen ??? Tänk som de kan hitta på.

Ja då vet man vad man skall undvika då mellan midnatt och elva på förmiddagen samt 14-17 ;D

"ledarn " sa:
Det problemet har aldrig och kommer nog aldrig inträffa gällande mig..... :laugh: :laugh:

(Finns det ska det drickas)

Dom gamla romarna hade ett uttryck som jag levde efter lite då och då i min gröna ungdom (det blir mera sällan nuförtiden). Det lyder "Nunc est bibendum" och betyder "Nu skall det drickas". Och det var tydligen något som dom gamla romarna kunde göra med besked!! :)

"Berralund " sa:
Dom gamla romarna hade ett uttryck som jag levde efter lite då och då i min gröna ungdom (det blir mera sällan nuförtiden). Det lyder "Nunc est bibendum" och betyder "Nu skall det drickas". Och det var tydligen något som dom gamla romarna kunde göra med besked!! :)

ja då är det väl bara att erkänna och vara ödmjuk "Nunc est bibendum", i alla lägen ;D

"insayt " sa:
ja den kan ju aldrig vara fel, men hoppas att du såg att det vara Berra som gav citatet och inte jag ;)

märkte det efter att jag skickat men då var det för sent så här kommer ett stort tack till berra + 1 karma :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp