Använda onwardticket i syfte att få visum

flapf

Nykomling
Hej!

Jag har en fråga angående inresa till thailand. För att få visa on arrival behöver man en utresebiljett från landet. Är det någon som använt onwardticket.com för detta?
Man betalar dem en summa för att de ska boka en flygbiljett åt en, som man kan visa upp när man reser in i landet men som sedan lämnas tillbaka till flygbolaget.
Vet någon isf om detta är en bra metod att använda sig av eller kan man få krux med flygbolag/tull?
Vi hade nämligen tänkt förnya till 45 nya dagar på migration office.

Tacksam för svar! =)

// Adam

Hej!

Jag har en fråga angående inresa till thailand. För att få visa on arrival behöver man en utresebiljett från landet. Är det någon som använt onwardticket.com för detta?
Man betalar dem en summa för att de ska boka en flygbiljett åt en, som man kan visa upp när man reser in i landet men som sedan lämnas tillbaka till flygbolaget.
Vet någon isf om detta är en bra metod att använda sig av eller kan man få krux med flygbolag/tull?

Tacksam för svar! =)

// Adam
Om du är svensk medborgare, så är du visumfri i 30 dagar (just nu i 45 dagar men det är tillfälliga regler som gäller fram till vårkanten). Det heter visa exemption (undantag från visa). Du kan få förlängt med upp till 30 dagar på den lokala immigrationen. Det är den lokala tjänstemannen som bestämmer om det blir godkänt.
Du kan skaffa turistvisa från thailändska ambassaden på 60 dagar som du kan förlänga med 30 dagar på immigrationen, om jag inte minns fel.

Det finns sätt att komma runt så du får längre vistelse, exempelvis att man först tar 30 (45) dagar med inresa på exemption, förnya på lokala immigrationen med 30 dagar, ta en lufttur till närbelägna länder och flyg tillbaka och stämpla in på ny exemption 30 (45) dagar. Gå till immigrationen igen och ansök om 30 nya dagar. Det går att göra detta 2 gånger på ett år, dvs du får 30 (45)+30 + 30(45)+30 + 30(45)+30 dagar.

Hej!

Tacksam för svar! =)

// Adam
Vi har haft diskussion här på forumet angående "dummy tickets", eller vad de nu kallar det. Vissa har förespråkat det, andra har avrått. Jag har själv ingen erfarenhet av det, mer än att min flickväns agent fixade en sådan för utresa från Sverige till Thailand för att visa upp på ambassaden. Detta skedde innan vi bokat slutgiltig biljett t/r.

Jag ber om ursäkt om jag kommit med något sakfel. Det är helt okej att du rättar mig. Jag tar inte illa upp.

Be inte om ursäkt, vi är bara människor, och vi alla gör fel...mer eller mindre

Jag ska göra nästintill samma procedur som Du beskriver, när jag kollade detta med ambassaden,
så behöver man inte komma in med flyg, gäller även landvägen, 45 dagar gäller till sista Mars

Hej!

Tacksam för svar! =)

// Adam
Det där med "utresebiljett" är något du behöver visa upp vid incheckningen i Sverige för att få komma med planet till Thailand. I Bangkok, vid immigration är det ingen som bryr sig om detta.

Nu är det drömläge att köpa utresebiljett med olika lågprisflyg.
AirAsia kör kampanjer regelbundet och nästa är Black Friday den 25 november.
Kolla bara vilka perioder dom gäller.

Annars kostar en normal biljett bara några hundra kronor med AirAsia, Nok Air och Viet Air.

Det där med "utresebiljett" är något du behöver visa upp vid incheckningen i Sverige för att få komma med planet till Thailand. I Bangkok, vid immigration är det ingen som bryr sig om detta.
Har du någonsin behövt visa upp det, på 11 år reste varannan månad aldrig behövt visa det du säger.

Har du någonsin behövt visa upp det, på 11 år reste varannan månad aldrig behövt visa det du säger.
Du har tidigare skrivit att Qatar stoppade dig en gång.

Olika bolag har olika krav och policys för att resa på en enkelbiljett utan visum.

Norwegian krävde en utresebiljett och Thai verkar göra det vid incheckning om man ska tro på vad som skrivs i olika resegrupper.

Olika bolag har olika krav och policys för att resa på en enkelbiljett utan visum.

Norwegian krävde en utresebiljett och Thai verkar göra det vid incheckning om man ska tro på vad som skrivs i olika resegrupper.
Nej jag har tidigare skrivit att Qatar har ställt frågor och var krångligare, och haft kollegor som blivit stoppade utan dummy.
Jag skrev att jag kom igenom när visade att jag bodde där nere men ja det var flygbolaget som krånglade inte landet Thailand....

Jag har flygit många gånger med Norwegian när dom hade resor aldrig behövt visa, vän som skulle vidare till Manila behövde men inte till Thailand.

Hade du inte något slags intyg med dig från din arbetsgivare har jag för mig du har skrivit?
Jag skrev för år sen att hade med mig men behövde aldrig använda till Thailand.
Kom något krav att folk som skulle flyga utanför EU skulle ha ett intyg men aldrig något någon brydde sig om, rederiet gav och fick även sådant nu när jag flög mellan Sverige-Norge i sommras, något som åkte i papperskorgen.
Att rederiet försäkra, och stod för alla eventuella kostnader som kunde uppstå.
Jag har aldrig behövt eller haft problem komma hem, stor del av tiden flygit på on arrival.
Dock har kollegor boende på Fillipinerna haft problem och måste ha en dummy.

Vi har haft diskussion här på forumet angående "dummy tickets", eller vad de nu kallar det. Vissa har förespråkat det, andra har avrått. Jag har själv ingen erfarenhet av det, mer än att min flickväns agent fixade en sådan för utresa från Sverige till Thailand för att visa upp på ambassaden. Detta skedde innan vi bokat slutgiltig biljett t/r.
Vet du av vilka anledningar folk har avrått från det? Tänker att om man bara behöver visa upp det på Arlanda borde det ju funka bra :)

Vet du av vilka anledningar folk har avrått från det? Tänker att om man bara behöver visa upp det på Arlanda borde det ju funka bra :)
Jag har faktiskt ingen aning om det. Jag vet att Thai Airways kräver man har en utresebiljett från Thailand när man checkar in. Jag har ingen egen erfarenhet.

Men det finns andra här på forumet som kan svara på det.

Jag har faktiskt ingen aning om det. Jag vet att Thai Airways kräver man har en utresebiljett från Thailand när man checkar in. Jag har ingen egen erfarenhet.

Du vet, jag har iaf flygit med Thai air minst 7 gånger utan returbiljett....
Konstigt att jag lyckats flyga utan returbiljett varannan månad i 12 år.

Med de snabba förändringarna av reglerna för att få resa in i ett land så är det en färskvara.
Det går inte att hävda hur det fungerade för fem till tio år sedan.

Det är vid incheckningen som flygbolagen kollar.

Senast efter midsommar i år måste jag ha en försäkring för att mellanlanda i Bangkok annars nekad att gå ombord.

Med de snabba förändringarna av reglerna för att få resa in i ett land så är det en färskvara.
Det går inte att hävda hur det fungerade för fem till tio år sedan.

Det är vid incheckningen som flygbolagen kollar.

Senast efter midsommar i år måste jag ha en försäkring för att mellanlanda i Bangkok annars nekad att gå ombord.
Jag flög sist ner i September, behövde inte ens visa covid cert och inget försäkringkrav, så färskvara och din är utdaterad, online incheckning inget mer.

Tillbaka
Topp