Att stå som sponsor för Schengenvisering

mangoshake

Nykomling
Hur strikt upplever ni att svenska ambassaden i Bkk tar på det ekonomiska kravet om 450 sek/dag för att besöka sverige under 90 dagar med schengenvisering?
Min partner ska besöka mig men har inga egna medel. Jag står då som ekonomisk sponsor.
Själv har jag endast lyckats få fram utbetalningar från Försäkringskassan om ca 10 000 /mån som bifogas ansökan, pga skada. Innan hade jag en shysst lön och vi har aldrig blivit nekade visa till Sverige innan.

Tacksam för dina erfarenheter kring detta.

Vad du har efter att boendet är betalt är vad som räknas.
Har du 8000 kvar när hyran är betald så ska det gå bra.

Källa på det?

Räcker 8000 SEK för två personer enligt reglerna. Det är ju ungefär som existensminimum.
Visa4Sweden påstår det.
Ett konsultföretag som håller bara på med visumfrågor.
Du kan läsa själv på deras FB.

Fast det verkar lite, men ambassaden verkar bevilja visum på den nivån.

Många lever väl på den nivån.
20.000 brutto, 14.000 netto och en hyra på 6.000.
Inte heller alla kommer upp i 450kr/dag som reglerna är.
Nu går det att kombinera med pengar på banken, bifoga kontoutdrag ,3-6 månader bakåt i tiden.

Nu går det att kombinera med pengar på banken, bifoga kontoutdrag ,3-6 månader bakåt i tiden.

Ja och med resten av de vanliga räkningarna så har vi rätt många i Sverige som inte har så gott ställt efter allt är betalt. Minsta utgift utöver det vanliga eller sjukdom kan knäcka ekonomin totalt.

Har varit på tapeten med uteliggare/hemlösa i dagarna och det finns många sätt att hamna där i Sverige...

Ja och med resten av de vanliga räkningarna så har vi rätt många i Sverige som inte har så gott ställt efter allt är betalt. Minsta utgift utöver det vanliga eller sjukdom kan knäcka ekonomin totalt.

Har varit på tapeten med uteliggare/hemlösa i dagarna och det finns många sätt att hamna där i Sverige...
Min mormor hade ca. 2000 kronor över när allt var betalt.

Nja. Många vill jag inte säga. Snarare väldigt få. Har man 20k brutto har man ju ca 16,5k netto. Att man då väljer en lägenhet för 6k verkar inte heller rimligt.

Så jag förstår att du vill ge exempel å göra en poäng. Men var då rimlig.

Jag vet att det finns de som har det tufft, som lever med riktigt lite pengar. Men att de skulle vara så många...

Visserligen expressen...

1.5 miljon svenskar som ligger i riskzonen för att hamna i fattigdom. Nu är dock detta inte detsamma som fattigdom i större delen av världen.

Om jag inte minns fel hade vi en bit över 4500 hemlösa i Göteborg i dagsläget? December 2017 hade vi 3802 registrerade hemlösa... Halvsov när GP TV tjatade men det är allt en del som lyckats trilla helt ur systemet... Vi hade väl inte 4500 hemlösa totalt i Sverige under 80-talet? Ni som är äldre minns nog det mycket bättre. Själv har jag för mig att det pratades om några få i typ Stockholm, Göteborg och Malmö men inga tusental.

Nja. Många vill jag inte säga. Snarare väldigt få. Har man 20k brutto har man ju ca 16,5k netto. Att man då väljer en lägenhet för 6k verkar inte heller rimligt.

Så jag förstår att du vill ge exempel å göra en poäng. Men var då rimlig.

Jag vet att det finns de som har det tufft, som lever med riktigt lite pengar. Men att de skulle vara så många...
Vuxna personer som lever på inkomst under 20.000kr/m är mer än 1 miljon i Sverige.
Det tycker jag är väldigt många...

Sen är det inte lätt att hitta lägenhet med låga hyror. 6000 är rätt vanligt för hyresrätt.

Vad har du tänkt att ni ska göra i Sverige eg?
Du har ju knappt pengar att ge henne mat, än mindre att visa henne runt.

Vuxna personer som lever på inkomst under 20.000kr/m är mer än 1 miljon i Sverige.
Det tycker jag är väldigt många...

Sen är det inte lätt att hitta lägenhet med låga hyror. 6000 är rätt vanligt för hyresrätt.

Källa på 1 miljon. Räknas ungdomar som bor hemma? Pensionärer? Socialbidragstagare?

Hur många av dem får bostadsbidrag?

6000kr är inte en normal hyra för en lägenhet avsedd för en person. Alla bor inte i Stockholm.

20000 i bruttolön i Göteborg lämnar 15369:- i lön efter skatt. Kryssade i att man var medlem i Svenska Kyrkan då jag alltid glömmer att gå ur och antar att jag inte är den enda...

I alla fall enligt statsskuld.se och den verkade stämma ganska bra överens med vad jag får ut i månaden. Nu hade iofs TV-skatt lagts till så fram till nästa år kan man alltid lägga till 108:- om man inte betalar tv-licens i dagsläget.

Kolumn 1. Den som de allra flesta hamnar i. Alltså alla vi som jobbar.

För inte menar du att det finns 1 miljon pensionärer som får 20k i pension.

Intressant för 2016 fanns det 2,1 miljoner pensionärer och 2018 är medelpensionen 19265kr.
Inte omöjligt att hälften når medel eller tom 20k?

Tillbaka
Topp