Att ta tillvara vår solenergi

OsoPolar

Forumräv
En gång var vi på Island som gratis kokar vatten åt sina medborgare. I en badanläggningen i Reykjavik kunde man sätta sig i ett antal vattenfyllda gropar med olika temperaturer. 40 grader, där gick gränsen för oss. Nu har jag precis njutit av 38 grader tack vare en molnfri himmel på Teneriffa. Fler borde utnyttja den härliga energi som strålar från vår Sol. Thailand är som gjort för detta!
Vad har ni gjort?

Jag har funderat över om man inte skulle kunna svetsa in en "bilkyl" i en plåtlåda. Om lådan är vattenfylld (och svartmålad på solsidan) så skulle man kanske kunna leda vattnet genom kylaren och duscha i någorlunda behaglig temperatur.

Tänkte att det kunde vara en billig och opretantiös lösning istället för att installera elektrisk uppvärmning även på husets andra dusch? Det är väl inte helt ovanligt att hotell etc. har solfångare för varmvatten på taken i Thailand.

Finns massor av beskrivningar på Internet hur du bygger egen solfångare. Dels för att värma vatten och dels för att värma luft och blåsa in i huset

Finns massor av beskrivningar på Internet hur du bygger egen solfångare. Dels för att värma vatten ...
Ja, här var några enkla lösningar, särskilt om man kan tänka sig att duscha utomhus - vilket inte är så dumt om man har en trädgård som ändå behöver vattnas emellanåt.

Själv har jag kört med en campingdusch (svart plastsäck med duschslang) för att spola av mig i salladslandet efter morgonens joggingrunda.

Jag har funderat över om man inte skulle kunna svetsa in en "bilkyl" i en plåtlåda. Om lådan är vattenfylld (och svartmålad på solsidan) så skulle man kanske kunna leda vattnet genom kylaren och duscha i någorlunda behaglig temperatur.

Tänkte att det kunde vara en billig och opretantiös lösning istället för att installera elektrisk uppvärmning även på husets andra dusch? Det är väl inte helt ovanligt att hotell etc. har solfångare för varmvatten på taken i Thailand.
Svart plastslang på taket. Blir varmt som attan

Tillbaka
Topp