Avloppstanksvarning!

Birger

Nedtystad
Jag vill bara dela med mig av mitt missöde med min svarta, fina avloppstank, inköpt på Home Pro i Konkaen. Jättefin, var den och den grävdes ner och anslöts och sedan skottade vi igen omkring den. Men eftersom man kan behöva göra lite ändringar innan man är helt klar, så vattenfyllde vi den inte. Den blir ju mycket tung då. Nu har hela bottnen tryckts in av tyngden från jorden på ovansidan och hela tanken sjunkit trettio cm! Notera då att tanken är ganska rund, den borde vara mycket stark och att jorden ovanpå är rätt lite, max en halvmeter.

Nu förstår jag ju i efterhand att detta inte hade inträffat om den varit vattenfylld, då hade ju materialet haft stöd av vattentyngden, men det behovet insåg jag inte alls när vi grävde ner den. Nu får jag slita upp hela skiten och nu blir det cement i stället.
Tänk på detta, om ni använder PVC-tankar, dom är inte alls så starka som dom verkar och behöver vattenfyllas snabbt för att stå emot jordtyngden. Det är ju inte nödvändigt att alla gör samma tavlor som jag.....

har aldrig hört att man har avloppstank i plast, vi hade cementringar i två tankar där det rinner över till den andra...

Nej, det här har ni missuppfattat, kanske var jag inte så tydlig. Det här är alltså fråga om första tanken i ett trekammarsystem, naturligtvis skall den grävas ner. Slutstationen är en upphöjd infiltrationsbädd. Allt funkar säkert bra, så när som på att första tanken (gödseltanken) inte höll. När vi nu grävt upp den förstår jag varför: den är flat i botten och har en i sidled veckad profil. Jävligt svag konstruktion, faktiskt, som gjord för att säcka under jordtyngden om den inte vattenfylls från början. Men i morgon blir det cementringar... Jag fick 500 bath för skrotet, det tyckte jag var bra betalt. Naturligtvis skall tömningslocket vara i marknivå, men det förutsätter ju att tanken är nedgrävd. Har aldrig hört talas om tankar ovan jord, utan anordning för vattenavrinning. Långeman: kan Du utveckla vad det var Du trodde var felet? Ditt inlägg är obegripligt.

Nej, det här har ni missuppfattat, kanske var jag inte så tydlig. Det här är alltså fråga om första tanken i ett trekammarsystem, naturligtvis skall den grävas ner. Slutstationen är en upphöjd infiltrationsbädd. Allt funkar säkert bra, så när som på att första tanken (gödseltanken) inte höll. När vi nu grävt upp den förstår jag varför: den är flat i botten och har en i sidled veckad profil. Jävligt svag konstruktion, faktiskt, som gjord för att säcka under jordtyngden om den inte vattenfylls från början. Men i morgon blir det cementringar... Jag fick 500 bath för skrotet, det tyckte jag var bra betalt. Naturligtvis skall tömningslocket vara i marknivå, men det förutsätter ju att tanken är nedgrävd. Har aldrig hört talas om tankar ovan jord, utan anordning för vattenavrinning. Långeman: kan Du utveckla vad det var Du trodde var felet? Ditt inlägg är obegripligt.

Fick av din beskrivning, uppfattningen att du hade grävt ner den, en bra bit under mark.
Dvs. att tömningslocket låg en bit ner i marken.Så fattade jag dina problem.
Min tank har locket i markhöjd.

Fick av din beskrivning, uppfattningen att du hade grävt ner den, en bra bit under mark.
Dvs. att tömningslocket låg en bit ner i marken.Så fattade jag dina problem.
Min tank har locket i markhöjd.

Nejdå, jag var väl lite otydlig, som vanligt.. Tanken var nergrävd så att tömningslocket befann dig en decimeter över matk, vilket är standard. Hela anläggningen ligger i en slänt så infiltrationen är en upphöjd markbädd. Jag tror inte jorden här har något vidare bra infiltrationsegenskaper. Nu skall jag faktiskt fuska och gräva mig igenom omgivande jordlager, fram till grusbädden och lägga dit ett rör, bara utifall att infiltrationen är ännu sämre än vad jag tror. Vill ju inte ha bädden vattenmättad, då ger sig omgivande jordlager också och seglar iväg som gegga med rosor och allt... En svensk miljöinspektör skulle skrika rätt ut, men det här är ju Thailand. Någon rening blir det ju ändå genom grusbädden och f.ö. kan jag ju låta röret sluta i grönsakslandet. Det skall ju ändå gödslas!

Jag har lagt ner en svart plast tank på 1 kubik och bredvid har jag cement ringar 2 meter djupt diameter 100 för över breddning. Därifrån så går det ett rör på 1 1/4 tum ut till kommunala avlopps röret. Jag behöver aldrig tömma tanken för innehållet förmultnar biologiskt och vattnet rinner över i cement brunnen och om den blir full så rinner det vidare till kommunala ledningen. När jag grävde ner den svarta tanken så la jag ett lager med sand i botten på hålet där efter la jag ner tanken och fyllde den med vatten till hälften sedan lade sand runt tanken så inga vassa stenar skadar den. Locket på tanken ligger en halv meter under mark ytan men jag har en cement ring över den så att inte jord ska tränga in. Sen så öste jag ur en del av vattnet och tillsatte biologiska bakterier som sätter igång innehållet. Det sköter sig själv.

hej ni forumveteraner detta är ett väldigt bra ämne när man sitter ner och funderar förutsättningen är att man har ett kommunalt avlopp i närheten och detta behöver jag läsa på om och det är ingen skitsak märker jag

nu har jag läst att en del separerar toalett och dush kök och skickar ut en del i risfältet men är detta riset ätbart med tanke på all tvål och annan gift diskmedel och mycket annat sen är inte en infiltrations anläggning för evigt den har en hållbarhetstid en mycket tacksam läsare

Tillbaka
Topp