jp
Forumräv
Efter att jag blivit utlandssvensk så nekas jag svenskt Bank ID. Vilket innebär att jag inte kan logga in till banker, finansinstitut, min myndighetspost, deklarationen mm (jag har slutat med dosa och den är skitdålig jämfört med e-leg). Sedan anför min Länsförsäkringar Bank (som jag tycker mycket om) att du finns inte längre i SPAR-registret (ett register, som omfattar utländska och svenska privatpersoner boende i Sverige) och då fungerar det inte tekniskt för oss.
Jag kontaktar SKATTEVERKET och säger att jag har rätten till e-legitimation (Bank ID). Ja säger de.
Förklarar att min bank säger att de ej "tekniskt"kan fixa det. Nää vi utfärdar ingen e-leg, säger SKATTEVERKET. Det gör de finansiella aktörerna. jag förklarar att jag känner mig diskriminerad som utlandsboende. Ni skickar post för miljontals kronor i portokostnader och det gäller väl att "spara miljön" för våra efterlevande. Nu har jag skrivit ett långt brev till utvecklingsavdelningen på SKATTEVERKET.
Efter en lång inledning - min fråga till forum medlemmar.
1. Har någon e-legitimation (Bank ID)
2. Har någon förnyat den?
3. Vilken Bank i så fall?
Jag kontaktar SKATTEVERKET och säger att jag har rätten till e-legitimation (Bank ID). Ja säger de.
Förklarar att min bank säger att de ej "tekniskt"kan fixa det. Nää vi utfärdar ingen e-leg, säger SKATTEVERKET. Det gör de finansiella aktörerna. jag förklarar att jag känner mig diskriminerad som utlandsboende. Ni skickar post för miljontals kronor i portokostnader och det gäller väl att "spara miljön" för våra efterlevande. Nu har jag skrivit ett långt brev till utvecklingsavdelningen på SKATTEVERKET.
Efter en lång inledning - min fråga till forum medlemmar.
1. Har någon e-legitimation (Bank ID)
2. Har någon förnyat den?
3. Vilken Bank i så fall?