Bensindrivet elverk

stef@n

Forumveteran
Jag är så less på alla strömavbrott denna årstid, så jag undrar hur många watt ett elverket minst måste vara på för att driva golvfläkt, tv, tvbox, laptop, modem och en bordslampa och om det är något annat jag måste tänka på.

3500W och sen en spänningsregulator.

Dubbelt så mycket som beräknad effekt på dina prylar.

Är det ofta strömavbrott skulle jag satsa på ett större dieseldrivet som klarar AC samt kyl och frysar.

3500W och sen en spänningsregulator.

Dubbelt så mycket som beräknad effekt på dina prylar.

Är det ofta strömavbrott skulle jag satsa på ett större dieseldrivet som klarar AC samt kyl och frysar.
En sån här.

Ac 220V 4000W Compact Portable SCR Voltage Regulator Motor Speed Controller Electronic Dimmer Thermostat Governing SCR Voltage Regulator Motor Speed Controller Electronic Dimmer Thermostat Governing.
images.jpg

Vad menas med om elverket har inbygd inverter?
Inverter kan betyda fler olika saker.
En elektronisk styrning.

Många elverk klarar att leverera olika spänningar, 12v, 24v, 220v samtidigt för olika behov.
Varvtalet på motorn regleras efter uttag av effekt.

Inverter kan betyda fler olika saker.
En elektronisk styrning.

Många elverk klarar att leverera olika spänningar, 12v, 24v, 220v samtidigt för olika behov.
Varvtalet på motorn regleras efter uttag av effekt.
Men då är väl invertern någon typ av spänningsreglerare.

Ja, den håller spänningen stabil och frekvensen (sinuskurvan) till en gräns, som överbelastning.okej sinuskurva är viktigt om man ansluter elektronik om den ska fungera. En vanlig generator elverk kan variera i spänning och frekvens vid olika belastningar.
Då kommer nästa fråga, om inte inverter eller spänningsregulator finns eller fungerar, kan då de elektriska prylarna gå sönder eller är det så att de inte fungerar som de ska

Får nog inte skilja alltför mycket och länge, enstaka procent klarar dom nog. Dom flesta tillverkare av elektronik har nog lagt skydd för det men veta vilka? En billig inverter med fyrkantsvåg är ett stort nej.

Får nog inte skilja alltför mycket och länge, enstaka procent klarar dom nog. Dom flesta tillverkare av elektronik har nog lagt skydd för det men veta vilka? En billig inverter med fyrkantsvåg är ett stort nej.
Så då är en spänningsreglerare att föredra även om elverket har inverter.

Gå sönder eller inte fungera tillfredställande?
Går sönder är väl största risken. Känslig elektronik utan inbyggt skydd så som Internet modem och TV kan gå sönder om du har otur.

För att driva modem, TV, lampa och en fläkt så tror jag du skulle klara dig med ett elverk som jag har. Senaste elavbrottet så höll jag på att missa viktig motorsport :) så då körde jag elverk och drev precis det du pratar om. Hade visserligen ingen fläkt utan tände en brasa istället :)
Grabben hade en kompis på besök för dom skulle läka våfflor. Då gick strömmen så igång med elverket. Drev ett dubbel våffeljärn samt en lampa och grabbarna fick sina våfflor.

Hittade ingen bild men kan springa ut i garaget och fota så ser du vilken storlek mitt elverk har. Den klarar micro, vattenkokare, kaffebryggare mm. Självklart inte samtidigt men det är i alla fall stora förbrukare.

Går sönder är väl största risken. Känslig elektronik utan inbyggt skydd så som Internet modem och TV kan gå sönder om du har otur.

För att driva modem, TV, lampa och en fläkt så tror jag du skulle klara dig med ett elverk som jag har. Senaste elavbrottet så höll jag på att missa viktig motorsport :) så då körde jag elverk och drev precis det du pratar om. Hade visserligen ingen fläkt utan tände en brasa istället :)
Grabben hade en kompis på besök för dom skulle läka våfflor. Då gick strömmen så igång med elverket. Drev ett dubbel våffeljärn samt en lampa och grabbarna fick sina våfflor.

Hittade ingen bild men kan springa ut i garaget och fota så ser du vilken storlek mitt elverk har. Den klarar micro, vattenkokare, kaffebryggare mm. Självklart inte samtidigt men det är i alla fall stora förbrukare.
Här kommer lite bilder. Elverket levererar 1600 watt kontinuerligt och 2000 watt som mest.
1714977130241.png

IMG_9662.JPEG

IMG_9661.JPEG

IMG_9660.JPEG

IMG_9659.JPEG

Jag är så less på alla strömavbrott denna årstid, så jag undrar hur många watt ett elverket minst måste vara på för att driva golvfläkt, tv, tvbox, laptop, modem och en bordslampa och om det är något annat jag måste tänka på.
Jag köpte ett inverterelverk på 3800 w på Lazada. Inga problem att driva kylskåp, tv, fläktar, belysning
och vattenpump. Men ACn drog för mycket vid start för att den skulle kunna användas.

Fördelen med inverter verken är låg vikt och liten storlek. Men ska du ha det stationärt så spelar det ju mindre roll.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp