Blåljus

Khun Leo

Medlem
Nyheterna visar emellanåt någon ouppmärksam bilist som vägrat flytta sig för en ambulans. Jag blir lika irriterad på ambulansförare som vägrar köra om till vänster, även om den filen är fri, utan envisas med att ligga kvar i den högra.
Jag beställde en sjuktransport igår och blev hemskickad i en ambulans med samtliga blåljus blinkande. Jag undrade varför, eftersom det inte var bråttom och det uppstod en livlig diskussion om nyttan med blåljus!
För att de ska släppa fram oss säger den ene. För att det är lag på det sa den andre.
Ni kör ju inte om någon, ligger snällt i kö och ingen gör minsta ansats att flytta sig, så What´s the point? När det är akut utryckning och ni måste fram är det ju ingen som bryr sig. Om detta är känt bland thai, att ni alltid åker med blåljus tända så förstår jag varför övriga trafikanter bara rycker på axlarna.
Förvirring total och Google översätt fick jobba hårt :)
Nu uppvisas ett dokument i den enes mobil som säger att så snart en patient är med i fordonet skall varningsljus vara påslagna oavsett om det bara är, som i mitt fall, en lugn hemtransport. Ljudsiren skall bara användas akut.
Blinkande blåljus på VIP-bussar, reklamskyltar, konvojer m.m tyckte dom inte hade någon betydelse. Jag försökte övertyga dem att Orange för arbetsfordon, blått alt rött/blått för polis och brandkår samt rent blå för ambulans skulle vara en bra lösning, men det gick inte hem, så jag gav upp.
Inte lätt att övertyga en Thai att tänka utanför boxen 555
Hem kom jag i alla fall.

Tillbaka
Topp