Chat Gpt beta.

Baktunga beror väl på var man placerar motorn och vilken motor det är.
Oftast är det ju mindre 4-cyl.

Man får nog försöka hitta någonting med bra utgångspunkt och göra justeringar utifrån längd på förare och vikt/placering av motor.

Gammal ”jagga bakaxel” kan vara trevligt för att slippa ofjädrad vikt långt ut på bakaxeln. Hur vettiga dom är kan ju diskuteras.

Det bygga som grabben läser om är baserat på en MX5 som också har en delad bakaxel som räcker till och en 1,8l R4 på ca 150hk men motorplaceringen bakom framaxeln gör att dessa blir baktunga och då är ett alternativ en starkare motor vilket enligt reglerna kräver högre vikt på bilen och då kan man tynga den fram för bättre balans.

Det bygga som grabben läser om är baserat på en MX5 som också har en delad bakaxel som räcker till och en 1,8l R4 på ca 150hk men motorplaceringen bakom framaxeln gör att dessa blir baktunga och då är ett alternativ en starkare motor vilket enligt reglerna kräver högre vikt på bilen och då kan man tynga den fram för bättre balans.

Det är väl ändå vettigare att ha motorn något bakom framaxeln med tanke på understyrning, grepp (rent allmänt).
Just chassi är ju knepigt som fan. Motorer kan man trimma utav bara fan. Chassi, däremot är svårt på riktigt.
@Nam Falang har väl sysslat med riktig racing, förutom att det var rakt fram. Men utan riktigt chassi så hjälper det inte om man så har ett kärnkraftverk under huven.
Burna och slänga upp ställ behövs det inte mycket motor för att få till.
Köra på bana är ju något helt annat.

Det är väl ändå vettigare att ha motorn något bakom framaxeln med tanke på understyrning, grepp (rent allmänt).
Just chassi är ju knepigt som fan. Motorer kan man trimma utav bara fan. Chassi, däremot är svårt på riktigt.
@Nam Falang har väl sysslat med riktig racing, förutom att det var rakt fram. Men utan riktigt chassi så hjälper det inte om man så har ett kärnkraftverk under huven.
Burna och slänga upp ställ behövs det inte mycket motor för att få till.
Köra på bana är ju något helt annat.

Ska man vara lite avancerad så ska man köpa en styrning från GB med tanke på att vi kör medurs på banorna i Sverige, det blir bättre egenskaper i kurvorna då.

Jag tror att denna bakaxeln eller diffen är från en MX5 MB.

Locost S7-MX5 3.webp

Vette fån om det är delad.
Fördelen med en jaguaraxel är att bromsarna sitter närmare huset

IMG_4423.webp

Diffhuset från MX5.an är av aluminium, vet du vad Jaggans är av?
Sedan finns det både plus och minus med att ha bromsarna vid diffen.

Här kan du se hur långt bakom framaxeln man har motorn och då har placerat batteriet långt fram direkt över framaxeln i en låg position.

Locost S7-MX5 6.webp

Här är 2 bilder där man kan se lite av bakaxeln när han har satt den i position.

Locost S7-MX5 7.webp

Locost S7-MX5 8.webp

Varför inte BMW?
Säkert lättare och billigare delar ,,som drivaxlar mm.
Jagga är dyra grejer.

Tänkte mest på att man slipper tunga bromsskivor längst ut.
Vette fan om en gammal jaguar bakaxel är dyr. Det är nog däremot svårt att hitta dom idag.

Drivaxlarna ser du på bilden jag bifogade.
Jag kan inte tänka mig att dom skulle vara direkt dyra.

Diffhuset från MX5.an är av aluminium, vet du vad Jaggans är av?
Sedan finns det både plus och minus med att ha bromsarna vid diffen.

Här kan du se hur långt bakom framaxeln man har motorn och då har placerat batteriet långt fram direkt över framaxeln i en låg position.

Locost S7-MX5 6.webp

Här är 2 bilder där man kan se lite av bakaxeln när han har satt den i position.

Locost S7-MX5 7.webp

Locost S7-MX5 8.webp

Vet inte vad diffhuset är för material. Säkert något tyngre än Mazdans.

Motorn går väl att placera så att viktförhållandet blir så bra som möjligt?
Jag förstår inte riktigt varför man önskar vikten över framaxeln med tanke på understyrning.

Vet inte vad diffhuset är för material. Säkert något tyngre än Mazdans.

Motorn går väl att placera så att viktförhållandet blir så bra som möjligt?
Jag förstår inte riktigt varför man önskar vikten över framaxeln med tanke på understyrning.

Nu har vi bara kollat en byggtråd men han utgår ifrån McSorley 442 och har gjort vissa avsteg men jag tror att motorplaceringen är enligt ritning.

Tänkte mest på att man slipper tunga bromsskivor längst ut.
Vette fan om en gammal jaguar bakaxel är dyr. Det är nog däremot svårt att hitta dom idag.

Drivaxlarna ser du på bilden jag bifogade.
Jag kan inte tänka mig att dom skulle vara direkt dyra.
Är det svårt att hitta så brukar det bli dyrt.
BMW har en helt annan typ av drivknutar som även används i marina installationer.
Lätt att hitta och går att beställa i valfria längder.
En kompis till mig byggde en Trike med V8 och använde BMW 5 seriens bakaxel.
Han tyckte det var lättjobbade grejer och hyfsat billigt att köpa.

Är det svårt att hitta så brukar det bli dyrt.
BMW har en helt annan typ av drivknutar som även används i marina installationer.
Lätt att hitta och går att beställa i valfria längder.
En kompis till mig byggde en Trike med V8 och använde BMW 5 seriens bakaxel.
Han tyckte det var lättjobbade grejer och hyfsat billigt att köpa.

Ja, säkert inget fel på BMW. Det är säkert även en vettigare konstruktion och modernare.

Tillbaka
Topp