Det var nog bättre förr

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

A

Anonym

Gäst
Det var nog bättre förr när det inte fanns mobiltelefoner. När jag var barn lämnades jag vind för våg, jag var ett maskrosbarn. Jag klarade mig ändå. Det fanns bara tecknade program på TV på julafton. Vid julen köpte mamma en hel back med julmust, man fick en julmust on dagen fram till jul. Man var utomhus jämt såvida man inte var intresserad av att se Halvsju och missa Drutten och Gena. Det missade jag gärna. Det är synd om dagens ungdomar utan verkliga liv som blir mobbade i sociala medier.

Dagens sanning, dagens ungar verkar vara mer eller mindre beroende av surfplatta eller dator. Sitter på häcken med den och spelar något spel alt tittar på Youtube. Här hemma är det en smärre katastrof om man konfiskerar plattan och låser in den en stund, det är som att världen upphör att existera.

En sliten klyscha kanske men visst var det bättre förr!

Dagens sanning, dagens ungar verkar vara mer eller mindre beroende av surfplatta eller dator. Sitter på häcken med den och spelar något spel alt tittar på Youtube. Här hemma är det en smärre katastrof om man konfiskerar plattan och låser in den en stund, det är som att världen upphör att existera.

Känner igen det. har börjat sätta upp lite regler kring användandet av surfplattorna.

Dom vuxna är inte ett dugg bättre!?

Dom vuxna är inte ett dugg bättre!?
Jag får ge dig delvis rätt. Detta är säkert till stor del ålders- och generationsbetingat. Yngre vuxna har säkert svårare att låta bli plattor och mobiler än vad äldre stofiler i min ålder har. Praktexempel på detta finns här hemma. Jag kan lämna plattan därhän utan problem, går bara in och kollar ibland.

Känner igen det. har börjat sätta upp lite regler kring användandet av surfplattorna.

Vår son, 5 år, har padd förbud i veckorna. På helgerna kan det skifta. Ju mer tid vi vuxna har för honom desto mindre padda blir det. TV får han titta på i veckorna. Tog inte lång tid för honom att acceptera padd förbudet i veckorna. Paddan ligger framme men han rör den inte.

Anledningen till förbudet i veckorna är att han blev helt hemsk att ha att göra med. Försvann in i padd världen. Gick aldrig att prata med honom. Han blev grinig, ville inte äta, inte sova.

Helst av allt skulle jag vilja slänga alla apparater i skogen INKLUSIVE FRUGANS TELEFON!!!

Senast redigerad av en moderator:
Vår son, 5 år, har padd förbud i veckorna. På helgerna kan det skifta. Ju mer tid vi vuxna har för honom desto mindre padda blir det. TV får han titta på i veckorna. Tog inte lång tid för honom att acceptera padd förbudet i veckorna. Paddan ligger framme men han rör den inte.

Anledningen till förbudet i veckorna är att han blev helt hemsk att ha att göra med. Försvann in i padd världen. Gick aldrig att prata med honom. Han blev grinig, ville inte äta, inte sova.

Helst av allt skulle jag vilja slänga alla apparater i skogen INKLUSIVE FRUGANS TELEFON!!!

Du är en föredömlig far!!
Värsta tiden för alla, och då främst barnen, är användning dom 3-4 timmarna
innan dom skall sova. Läste om detta för några månader sedan, ni som Googlar kan säker hitta referatet.

Har väl lite dubbel åsikt om det här, jag växte ju upp när tv spel och dator kom.
Jag har spelat mycket i mina dagar kört mycket world of warcraft, den här typen av spel är online och du måste lära dig samarbete för att komma någon vart.
Även offline spel så lär man sig det handlar oftast om problemlösning.
Höll på att ungen skulle få en tablet (han fick en i Augusti) och det för jag inte ville han skulle hamna efter.
Men har inga problem direkt med det hemma säger jag till lägg ner tableten så gör han det utan gnäll än sålänge.
Självklart behövs socialt liv ut leka med kompisar etc. han drar ut och cyklar, leker med ungarna i skolan.
Men som sagt är ju inte som när man var ung ut och lekte röda vita rosen eller byggde kojor.
Men anledningen jag köpte den han måste in i datorvärlden i ett högavlönade rike idag och framåt är du inte mycket värd utan datorkunskap.
Kolla bara på mitt jobb, nu är det av den mest avancerade typen av tanker då vi lastar till sjöss och fullt datoriserade när det gäller hålla position.
Men här börjar datorkunskap bli viktigare än navigationskunskap.
@Berralund som är på vanlig tanker kanske hat q skärm att bry sig om, fotot visar hur många skärmar jag behöver övervaka hela tiden med ett system som håller fartyget på plats så vi kan lasta i full storm mitt i Nordsjön från oljerigg.
20151213_040553.jpg

Och andra fotot navigationsdelen.
20151213_042759.jpg

Och det fartyget går ur tiden 2 år igen så får det inte operera i Nordsjön längre dom nya fartygen är ännu mer hightec.

Men bästa jag tycker med datorspel är att du lär dig problemlösning och om det är online samarbete för att lösa ett problem som du aldrig gjorde innan du blev vuxen när vi var unga.

Vi har ju inte den positioneringsutrustningen men navigationsdelen ser i stort sett likadan ut. Och på kontoret har jag bara en vanlig dataskärm. Men många instrument och indikatorer har vi på bryggan, det ser nog ganska high-tech ut för den oinvigde.

Shit vad tiden går snabbt när man börja spela lite ;) 5555, köpte nytt spel igår, vi var hemma 20:30 nu är kl 01:35.
Men jag han golvmoppa hela golvet i vardagsrummet innan och pussa ungen och frugan godnatt ;)
Är ingen TV människa kan inte sätta mig och bara meningslöst glo på TV en kväll så blir dator för min del, nu har jag inte spelat något direkt på några år men nu köpte jag ju nya skärmen så var ju tvungen att köpa ett spel med ;)
Testat lite på TV-spel men det är ju dom fattigas leksak går ju inte att jämföra med ett datorspels uppbyggnad och möjligheter.
Ett uppdrag till sen sovdags, kör ju på dubbla skärmar nu så har ju tid att skriva här med samtidigt, tur det är kallt ute så man kan sitta inne med gött samvete ;)

Vi har ju inte den positioneringsutrustningen men navigationsdelen ser i stort sett likadan ut. Och på kontoret har jag bara en vanlig dataskärm. Men många instrument och indikatorer har vi på bryggan, det ser nog ganska high-tech ut för den oinvigde.
Jo navigationsbiten skiljer sig inte, kanske ni till och med har bätte (antagligen) det är ju positionsystemet som är extra här, men det är också väldigt extra då det håller ett fartyg av den här storleken på plats.
Själv övervakar jag bara och är beredd att ta över manuellt om något fallerar.
Men man skall ju ha kunskap om hur systemen jobbar.
Det är så mycket över hela fartyget som sammarbetar, datorsystmet behöver ju data på minsta krängning för att räkna ut hur det skall thrusta för att hålla position.

Men det var bara ett ord om att allt blir mer och mer datoriserat, sitter ju några och utvecklar dessa system med.
Ser ju också ombord att det är många gnr svårt för oss lite yngre och berätta för kapten vad som fallerat, han står som ett frågetecken men vill veta hur fan hände detta och d¨blir dt frustration åt båda håll han förstår inte och han tycker inte vi kan förklara.

Och high tech är det ju när ett datorsystem kan räkna på motarbetande krafter och hålla det i position i full storm, alla sådana säkerhetsystem lägger ju man en hög säkerhetmarginal.
Vi kan lasta i 25 m/s och 5.5 m medelhöjd på vågorna och en max höjd på 8 meter utan att behöva koppla loss och gå ifrån så visst är det high tech allt styrs av dator.
Men kan säga att du kan sitta med hjärtat i halsgropen många gngr redan vid 4m och ibland tycker man att marginalerna är lågt satta ligge 70m från anläggningen med ett fartyg på 265m som hålls på position av en dator känns inte alltid tryggt ;)

Och high tech är det ju när ett datorsystem kan räkna på motarbetande krafter och hålla det i position i full storm, alla sådana säkerhetsystem lägger ju man en hög säkerhetmarginal.
Vi kan lasta i 25 m/s och 5.5 m medelhöjd på vågorna och en max höjd på 8 meter utan att behöva koppla loss och gå ifrån så visst är det high tech allt styrs av dator.
Men kan säga att du kan sitta med hjärtat i halsgropen många gngr redan vid 4m och ibland tycker man att marginalerna är lågt satta ligge 70m från anläggningen med ett fartyg på 265m som hålls på position av en dator känns inte alltid tryggt ;)
Nä fy tusan. Jag har inte klena nerver men jag antar att det är en vanesak. 70 meter, fy tusan under dom betingelserna.

Nä fy tusan. Jag har inte klena nerver men jag antar att det är en vanesak. 70 meter, fy tusan under dom betingelserna.
Nä du blir aldrig van finns 2 stadier sabai sabai eller med hjärtat i halsgropen.
Hade ju dåligt väder nu när jag var ombord sist och dom sämsta lastförhållande jag var med om 2 gånger fick vi purra ut mitt i natten för att koppla loss och gå och vänta tills det kändes säkert igen.
Vi har ju direkt länk genom telemetri till rigg/FPSU så passerar vi alarmgräns ett, så trycker vi på knappen och då stängs alla pumpar av och ventiler stängs, alarmgräns 2 då släpper vi slang, förtöjning etc. genom 1 knapptryck och brandpumpar och skumanlägg går igång och skumfyller hela backen.
Som tur är det oftast sabai sabai, men sista turen var det mycket hjärtat i halsgropen.

Nä du blir aldrig van finns 2 stadier sabai sabai eller med hjärtat i halsgropen.
Hade ju dåligt väder nu när jag var ombord sist och dom sämsta lastförhållande jag var med om 2 gånger fick vi purra ut mitt i natten för att koppla loss och gå och vänta tills det kändes säkert igen.
Vi har ju direkt länk genom telemetri till rigg/FPSU så passerar vi alarmgräns ett, så trycker vi på knappen och då stängs alla pumpar av och ventiler stängs, alarmgräns 2 då släpper vi slang, förtöjning etc. genom 1 knapptryck och brandpumpar och skumanlägg går igång och skumfyller hela backen.
Som tur är det oftast sabai sabai, men sista turen var det mycket hjärtat i halsgropen.
Hugaligen, hemskt. Datorer är bra ibland men man får inte bli alltför beroende av dom, när det mänskliga ögat inte behövs längre är vi illa ute. Så akta er för dataspelberoende för att återvända till ämnet.

Tillbaka
Topp