En skål för manlig frigörelse

Pream

Aktiv medlem
Hittade en intressant filmrecension som indirekt sätter fingret på vad jag gillar med Thailand och thailändare. I västvärlden hunsas den medelålders mannen, han är roten till allt ont och fritt villebråd.
Ta inte plats, krök rygg och beakta att du är priviligierad tycks budskapet vara.
I Thailand får män vara män och kvinnor är kvinnor.

Nu kommer en reaktion. I filmen En runda till porträtteras fyra män som bryter sig loss.

Ur recensionen:
"Revolten sker med 0.5 promille i kroppen. Med avstamp i norska psykiatrikern Finn Skårderuds teori om att människan är född med en halv promille för lite i blodet inleds ett socialt experiment med lågintensiv berusning. Världen öppnar sig. De blir kreativa och orädda, glada och avslappnade."

Känns det igen? Kanske som en thailandssemester? Med eller utan alkohol...

Senast ändrad:
Tycker när jag bott i by eller hälsat på att kvinnorna styr mer här nere bakom ridån, mannen kanske ibland är ansiktet utåt men 0 att säga till om i vardagslivet.
När jag bodde i Petchabun va det kvinnorna som styrde.
Är jag hemma hos svärföräldrarna är det kvinnorna som utmärker sig och männen anonyma bakgrundsfigurer.

När jag är i byn känns det så, jag kan luta mig tillbaks, lägg mig inte i om det inte är tekniskt, förhandling eller styrka.
Kärringarna sköter allt.
Hemma så är frugan mer som pk Sverige plus 100 gngr värre, hon tycker jag skall göra allt, städa, tvätta, ta hand om ungar, fixa huset, jobba, planera, ekonomi, köra bil, handla.
Ja typ allt ;)
Gött att jag gillar att vara upptagen, därför vi passar bra ihop.
I byn sitter jag typ på en stol och vet inte vad jag skall göra.
Hemma fullt upp, kanske därför jag inte trivs längre tid i byn. ;)

Hej

Tycker också att allt blir enklare och att det känns mer naturligt om män får vara män samt att kvinnor tillåts vara just kvinnor, tror att det är så det är tänkt att vara genom evolutionen, i Thailand fungerar det fortfarande så medans man i Sverige har försökt få kvinnorna att iträdda mansrollen och män att bli mer kvinnliga och utföra kvinnornas sysslor.

Resultatet blir inte alltid så bra, männen känner sig ofta obekväma och kvinnorna blir lätt överbelastade när dom både ska lönearbeta, föda barn och fortfarande till större delen sköta hem och barn, det leder ofta till stress och slitningar i relationen.

Men jag håller även med dom som säger att det är kvinnorna som styr familjen i Thailand, men det handlar då oftast om att det är dom som tar det ekonomiska ansvaret, betalar räkningar, ser till att pengar finns till mat och kläder o.s.v, männen är ofta lite mer oansvariga och lägger pengar på alkohol, tobak, bilar och kanske en mia noi.

Ett problem är dock att det fortfarande ses som rätt ok för en macho thai man att klappa till sin fru, det känns både otidsenligt och direkt motbjudande.

Mvh isan lover

Tycker när jag bott i by eller hälsat på att kvinnorna styr mer här nere bakom ridån, mannen kanske ibland är ansiktet utåt men 0 att säga till om i vardagslivet.
När jag bodde i Petchabun va det kvinnorna som styrde.
Är jag hemma hos svärföräldrarna är det kvinnorna som utmärker sig och männen anonyma bakgrundsfigurer.
Bara att byta kod på ATM kortet....

Bumpar min egen tråd. Filmen En runda till går att streama på SVT Play fram till söndag.
Den fick en Oscar för bästa utländska film. Klart sevärd. Rolig, sorglig, uppriktig och med skådisar i storform.

Så är det nog i stora delar av världen. Min poäng är att du tillåts vara man. I Thailand lever du inte i ett land där allt ska genuscertifieras och där du ifrågasätts som medelålders man.
Jag kommer aldrig av mina vänner som känner mig att anses vara en toffel, helt otänkbart skall man veta. Jag lever mitt liv med min fru som även hon bestämmer över sitt liv, men aldrig över mitt. Kommer aldrig att ske. Vi har delad ekonomi och jag styr mina slantar helt, vill jag sen dra på en 14 dagars tur till Pattis , Udon Khon Kaen eller vart jag känner för så gör jag det, naturligtvis så får min fru följa med om hon vill, men hon vill ju inte så då kör jag ensam . tror att hon förstått att detta med att köra MC är viktigare än Thaibrudar som bara lämnar en tom plånbok samt även ett realtivt tomt hjärta och ett dåligt samvete, så jag avstår detta på äldre dagar , att jag skulle välja en bartjej framför min hustru som jag delat livet med i 16 år är för mig helt omöjligt :)

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
1 K
Per Nilsson
P
W
Svar
41
Visningar