Färger

A

Anonym

Gäst
Det tycks som dom flesta thailändare har rosa och lila och möjligtvis rött som favoritfärger. Varför har dom så stereotypa favoritfärger? Svenskar har allt från vitt till svart som favoriter.

Det tycks som dom flesta thailändare har rosa och lila och möjligtvis rött som favoritfärger. Varför har dom så stereotypa favoritfärger? Svenskar har allt från vitt till svart som favoriter.
Vad grundar du det på?
Frugan har grå som favoritfärg och sonen har blå.
Känner inte alls igen det du skriver?

Frugan känner inte alls igen det heller. Ställ frågan till ett gäng Thailändare istället, om det nu är viktigt att veta!

Känner inte igen det, frugan har guk och svart, dock har min son rosa som favofärg och är ju halvthai, dottern lila och jag blå ...

Känner inte igen det, frugan har guk och svart, dock har min son rosa som favofärg och är ju halvthai, dottern lila och jag blå ...

Fan det börjar bli svårt nu, helt plötsligt fick jag börja tänka till, har jag någon favoritfärg?

...får återkomma:D

Senast redigerad av en moderator:
Ja detta med färger i Thailand spelar ju in och för många viktiga, för andra inte antar jag. En färg dock som alla respekterar och ser som turfärg är ju Gul och det vet ni ju varför!

De har ju sina otursfärger på vissa dagar och turfärger andra dagar. Måndag turfärg gul och blå skall man absolut inte ha en måndag. Tisdag turfärg rosa och vit samt gul absolut inte en tisdag osv.

Idag bryr sig det moderna Thailand kanske inte så mycket antar jag. Min fru brukar ibland visa mig olika färgkartor och tabeller och jag bara gäspar och nickar.:D

Jag har svårt för färgkombinationer röd lila och rosa på hus, som inte är ovanligt i isaan:p:D;)sen är det väl inget fel på dessa färger enskilt;)

Jag har svårt för färgkombinationer röd lila och rosa på hus, som inte är ovanligt i isaan:p:D;)sen är det väl inget fel på dessa färger enskilt;)

Samma här, har svårt för dessa kombinationer. Vet inte om dem ser det som snyggt eller att det bara blev så. I byar i Sverige kan man se att nästan alla hus har samma färg och denna färg kanske är ganska utmärkande. Man undrar ibland om det var utförsäljning av just denna kulör.

Samma här, har svårt för dessa kombinationer. Vet inte om dem ser det som snyggt eller att det bara blev så. I byar i Sverige kan man se att nästan alla hus har samma färg och denna färg kanske är ganska utmärkande. Man undrar ibland om det var utförsäljning av just denna kulör.

Ganska säkert byggnadsnämnden som bestämt.

Färger har ju alltid haft en plats i alla religioner. Lila är ju de religiösa och gamlas färg brukar man ju säga, kommer inte ihåg men har för mig att man för längesedan gjorde en undersökning om svenskars kaffedrickande och Löfbergs Lila gick hem hos många gamla, så gamla dras till Lila, kan ju varit smaken också.:rolleyes:

Lila är ju i alla religioner en färg som förknippas med just religion och tillhör Gudarna och står för upplyst rent sinne, lugn och visdom och i hinduismen samt buddhismen tillhör färgen det högsta chakrat som det heter som finns mitt i pannan, huvudet är ju som ni vet högst och heligt som man inte berör.

Rosa är ju en kombo av vit renhet och fullkomlighet med röd passion och makt men röd är också aggressiv färg och med vit blir den mildare.

Egentligen finns ju bara 5 grundfärger i Buddhismen blå, vit röd, grön och gul men man vill väl ha med andra egenskaper från olika färger.

Kanske man har detta i åtanke när man målar sina hus. Skrockfullhet är ju Thai's mellannamn.:)

Lila är också en färg kvinnor bär när deras make har dött (om man nu gör det idag i Thailand). Kan ju vara så att i många av de här husen en make har dött.

Tillbaka
Topp