Fillippinerna 1993

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Nu backar jag tiden till 1993, nu har jag hamnat i Fillippinerna. Ön heter Bohol och "huvudstaden" heter Tagbilaran, jag är nån timmes bilväg därifrån. Där vägen tog slut fick vi promenera på en stig i ca 30 min, sen var vi framme. ;)
Börjar lite smått så jag ser att storleken på fotona är ok.

svågerns hus.jpg

husdjur.jpg

Det var inget lyxhotel med paraplydrinkar. Men säkert en underbar upplevelse.
Bra en karma till dej :-\
ps. Krya på dej :nod:

Bild 1. En fantstisk utsikt. Byggnaden till höger är en toalett som dom byggde till min ära.
Bild 2. En uteveranda, den andvändes flitigt varje dag.
Bild 3. Några familjemedlemmar.
Bild 4. Dricka gick det åt i den värmen, även för att vara sysselsatt, fanns absolut ingenting att göra.
Bild 5. Svägerskan som bodde i grannhyddan.

utsikt toaletten.jpg

solskydd.jpg

samlade.jpg

rom.jpg

svägerska med barn.jpg

Tack Rosen,Rolf och Berralund.
Berralund: Jag kollade jag hade ingen bild därifrån, men jag vet att brorsan har i sitt album. Jag ska kolla med honom nån gång om jag kan få låna hans album.

Bild 1. Från verandan i en annan vinkel
Bild 2. Jag och några familjemedlemmar
Bild 3-5 Bybor som tyckte det var intressant med Farangfrämmat.

verandan.jpg

jag.jpg

grannar.jpg

mer grannar.jpg

mera grannar.jpg

Nu har det gått några dagar och det är ett rejält behov att att få tvätta sej.
Det var inte lätt, dom andra blaskade av sej i regnvattnet från tunnorna, men jag ville inte klä av mej inför dom andra.
Syskonen tog mej ner till en flod, inte den renaste floden men vad gör man. Regnvattnet var säkert renare, men här kunde jag lägga mej raklång med då givetvis alla kläderna på kroppen som man gör som tjej. Och jag tvättade hela mej med det skitigaste vattnet jag nån gång har tvättat mej med, men så skönt det var efteråt när man kände tvål och schampodofterna från mej. :angel:
Man är nöjd med det allra minsta när man inte har några alternativ.

familjen tar med mej för ett bad.jpg

familjen och jag.jpg

jag och bror.jpg

rakdags.jpg

Fasen vilka fina bilder, kycklingen. Väldigt primitivt, men vad sjutton - det är ju en upplevelse det med. Karman kommer snarast!

Tack Berralund:
Det var en annorlunda känsla att bo som vi gjorde, detta var ju -93. Ström fanns inte då, dom hade köpt ett stort batteri och en karaokemaskin, så musik fanns det på kvällarna. ;)

svågerns familj.jpg

närmast är svågern.jpg

jag och kusinen.jpg

jag och några till.jpg

Det inhandlades en gris till vår ära.
Äntligen tänkte vi, nu ska det smaka gott med en riktig köttbit.
Grisen smakade jättebra, men den var urdåligt styckad, inte som vi är vana vid här. utan en bit var både kött,fläsk,ben.

grisslakt.jpg

dags att sprätta.jpg

Första gången vi skulle ta oss till byn så fick lillasyster följa med och visa vägen.
Folket strömmade från ingenstans. Rätt som det var var det folk överallt och ville titta och känna på oss. Lillasystern kände sej stolt när hon fick guida oss. Vi ville ha nåt att dricka, då tog hon oss till den enda affären i byn, ägaren var snabbt framme med bord och stolar så vi fick sitta, öl serverades, choklad till lillasyster. Hela byn ställde sej utanför affärsingången och ville titta där vi satt. Nu vet jag hur djur i en djurpark känner sej. Lite jobbigt var det att sitta där och beställa in öl på öl, köpte med oss en massa flaskor rom och ett par limpor cigarretter.

Affären var den enda i byn som hade en telefon. Ville man ringa till familjen som jag bodde hos fick man ringa till affären först, sen bestämma en ny tid så han hann att hämta den man skulle prata med sen ringa igen.
Likaså posten hamnade till affären, sen fick var och en gå till affären och hämta sin post. Ägaren hade även en Jeep, så när jag skulle vidare in till Tagbilaran sista veckan innan min semester var slut så skjutsade affärinnehavaren mej till ett hotel.

syrran tar oss till byn.jpg

rundvandring i byn.jpg

byn.jpg

byborna vill titta på oss.jpg

affären.jpg

Så kommer den efterlängtade toabilden från insidan av huset.

Där var denna bysemestern slut. Nu åker jag vidare till ett fint resortshotel för sista veckan. Åh, så skönt med rinnande vatten, mat som jag själv beställer från en meny.

Men jag ångrar inte en dag utav mina veckor där ute i skogen. Jag fick lära mej en hel del om mäniskor, vad man kan göra med det man har. Kusiner och vänner tog hand om mej på dagarna medans min släkt var ute på risfälten. Jag var med och spelade basket, tog med mej så jag fick hälsa på hos andra familjer i deras hyddor, en helt otrolig upplevelse.

Och en stor ursäkt till er som ser att jag raderar ansikten, jag är inte så tuff att jag vill gå ut med det till allmänheten.

min toa.jpg

Här är lite bilder från hotelområdet.
På den tiden var jag ju inte så van att vara ute och resa, hade ju bara vart på en långresa innan. -92.
Så denna resorten som jag bodde på var i lyxigaste laget för mej, det blev lite stelt, jag var inte så gammal och allt var verkligen nytt för mej.
Från att ha bott ute i skogen till denna lyx. Men nåt som inte ni killar kanske förstår att för mej var det ändå helt underbart för jag hann knappt mer än varit där ett par timmar så kom den för......de mensen. Hade jag fått den där ute i ödemarken så vet jag inte vad jag hade gjort, jag hade aldrig klarat av det, vatten och renlighet är viktigt. Dom som bor där klarar det, jag vet, men jag är uppvuxen på ett annat sätt så jag hade fått panik om det hade hänt där.

bar o restaurang.jpg

bungalo.jpg

området.jpg

receptionen.jpg

rum.jpg

soffa.jpg

toa.jpg

Tillbaka
Topp