Flygbiljetter vid långtidsboende

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hur brukar ni köpa flygbiljetter när ni ska stanna länge i Thailand?

Vad jag förstår kan man inte boka flygbiljett enkel resa, och inte heller en tur och retur för längre tid än det visumet täcker, för det skulle aldrig godkännas i immigration. Eller har jag fel? Det blir krångligt om man inte skulle få mer tid än de obligatoriska 30 dagarna.

Är det därför smartast att köpa en sista minuten tur och retur, och sedan inte använda returbiljetten, eller är det bättre att köpa en dyrare ombokningsbar biljett och boka om den efterhand i Thailand?

Hur brukar ni göra?

Kan du boka via Kilroy så är det att föredra. Kilroy kan ju bara åka med om man är under 26 eller under 32 och är inskriven student.
Jag gjorde en fuling för några år sedan när jag skulle resa runt i 6 månader. Skrev in mig som student på Södertörns högskola och bokade sedan via Kilroy.
17 000:- betalade jag för Sthlm-BKK (via London), Singapore-Bali-Darwin (Australien)-Cairns-Brisbane-Sydney-Christchurch (Nya Zealand), Auckland-Tokyo-Sthlm. Hur smidigt som helst.
Annars ligger ju priserna runt 6-8000 beroende på om det finns specialerbjudanden eller inte. Sedan finns det flygningar som ligger som du säger runt 20000:- strecket men de kan man undvika rätt lätt.

// G

Tjenare har själv spenderat längre tid i Thailand de senaste åren och har då flygit billig sista minuten ner och enkel hem vilket i alla fall har lönat sig för mig (mellan 999-3000kr ner och ca 4000 enkel hem) hem med Thai air
MVH
ps kan vara lönt att säga när man bokar att man bara flyger med ner så kan man tjänna några kr till på flygskatten :nod:

Det blev en ettårs ombokningsbar biljett på Finnair för 8754 kr. Jag sticker 24 januari.

Kunde ha bokat med Kilroy, för dom hade biljetter för icke-studerande 26+ också, men först i slutet av februari, och så länge vill jag inte vänta.

Varianten med sista minuten ner kunde ha funkat, men det känns lite "stressat", och man vet aldrig vad det landar på i totalpris ner och hem. Jag kunde ha sparat pengar, eller haft otur och förlorat pengar för dom billiga biljetterna tagit slut. Kanske jag provar detta nästa gång.

Nu känns det lite säkrare, och jag kommer alltid att kunna peka på min biljett för återresan om någon myndighet får för sig att fråga. I "immigration" på flygplatserna måste man ju visa upp en resa ut ur landet för att bli insläppt (typ återresan). Vet inte hur det är vid kontrollerna vid gränserna, med tanke på att jag kommer att behöva göra ett antal Visa-runs nästa år, men jag har i alla fall biljetten att visa om det skulle bli aktuellt.

Har aldrig någonsin behövt visa upp min återresa på flygplatsen. Inte någon av mina vänner heller :)

Jasså, vad konstigt goski. Jag trodde dom var stenhårda på det där, så att dom inte tvingas ta hand om folk utan pengar eller flygbiljett som "råkar" bli kvar i landet. Minns dock inte hur proceduren var dom två gånger jag tidigare var i landet.

Flygbolagen kan neka dig att gå på planet i Sverige om du t ex bara har en enkel biljett, och det beror på att dom får problem med Thailändska myndigheterna. Så vid "immigration" i BKK utgår dom säkert ifrån att allt är som det ska när det kommer en last farang, och kollar kanske därför bara pass osv.

Mina erfarenheter:

för ca 2 år sedan med Thai från CPH till BKK, Hadde en retur biljett bokad hem efter 8 månader, Thai vägra släppa iväg mig pga att jag bara hadde ett Truistvisum (fast jag hadde 3 entrys)!!! De bokade om biljetten i sista sekund o släppte på mig, fick ändra om den när jag landa i bKK kostnadsfritt!

Åkte från BKK till Stockholm med Aerosvit för 2 mån sedan, sen från Stockhom tillbaka till BKK, De första de frågade vid incheckningen var efter min hemresebiljett, jag hadde då en SAS hemresa efter 1 mån o visum inga problem, men de frågade dock efter den!

Har man ett NON-B (3mån eller 1 år) så skiter de idet, du kan åka enkel med ett NON-B!

Enligt resebyråer e de så här: Om Flygbolaget släpper på dig utan hemrese biljett o visum för att visa up din vistelse, och de blir problem i BKK vid passkontrollen o de vägrar släppa in dig så ligger det på flygbolagets bekostnad att flyga hem dig, därför e flygbolagen rätt hårda, men om du har en inrikes biljett ut ur thailand så skiter de i det o pass kontrollen i bkk skiter i e då också,

Just nu kan man boka en biljett med Airasia till Vietnam eller MAlaysia gratis :) betala bara skatt 7-800baht sen om man åker eller ej kan ju kvitta för de priset!

Angående kontroll av biljett för utresa ur thailand: behöver man överhuvudtaget en sådan, och ska den gälla inom visumtiden?

Enligt samtal idag med Thailändska ambassaden i Sthlm: nej, sånt kollar dom aldrig i BKK och flygbolagen ska inte bry sig om sånt när du stiger på i ditt hemland.

Enligt samtal idag med Finnair: nej, det är inget problem, dessutom har du ju en ett års ombokningsbar biljett så teoretiskt sett kan du boka om hemresan att gälla inom visumtiden.

Väldigt märkligt dock att folk råkat ut för motsatsen!

Dessutom tycker jag visumfrågan är rätt tillkrånglad. Eftersom jag är en ödmjuk gäst i detta vänliga land så får jag naturligtvis anpassa mig efter reglerna. :) Men borde inte myndigheterna i Thailand spara tid och energi genom att bara förlänga mitt visum med typ två månader i taget, istället för att jag måste passera en gräns och vara borta 24 timmar med jämna mellanrum? Det är alltid en massa snack om visum, det märks tydligt på alla forum på nätet. Varför gör dom inte systemet lite mer flexibelt, det ligger ju i deras intresse att vi faranger kommer och gör av med deg så länge som möjligt i deras land?

Jag tycker inte att reglerna är speciellt tillkrånglade. Om inte 30 dagars, gratis turistvisum, utan väntetid, duger så får man väl ansöka om förlängning på plats eller helt enkelt söka ett visum för längre tid här i Sverige. Tycker det är ett rimligt krav.

I Sverige får man inte sätta sin fot innanför gränsen utan 13 signerade beslut från 4 departiment, fingeravtryck och DNA-prov (OBS! Viss ironi kan förekomma i texten). :wink:

// G

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp