Fösäkringar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Har long stay visa och har tänkt att stanna här för alltid (pension). Har kommit hit den första april. Men har inte anmält flytt ännu då jag inte vet skattereglerna (Så man inte åker på dubbelbeskattning). Har en reseförsäkring i 45 dagar men jag undrar, ska man teckna med Thai eller andra försäkringsbolag för att ha skydd mot sjukdommar. Någon som har erfarenhet om detta??
Första gången jag skriver här och förstår att jag placerat det under fel ämne. Vet inte om det går att radera eller flytta.

Hej! Patcharee, välkommen hit!!

Du kan alltid fråga vår allvetare"legolas", han är hyffsat bra insatt i lite av varje gällande Thailand, annars har vi vår"Thaikonsult's veckobrev"som du kan ställa frågor till, om något skulle vara oklart... Jo-Be"NB:redaktör"

Betalar du skatt i Sverige eller till Thailand?
Det finns visst ett skatteavtal mellan S och Th enl. http://www.taxzero.se/lander/Thailand.
Har varit till AIA och hört om försäkring men det gäller bara olycksfall, men där sjukhus-ersättningen är bara 100 000 bat.
Årsavg 4788 bat.
Har tid att undersöka olika försäkrings alternativ innan min reseförsäkring tar slut.
Tacksam för goda råd

Jag är i Phayao och här är dom riktigt bra på engelska och nu vet jag vad jag ska fråga efter.
Jag skall göra adressanmälan snarast.

Har redan gjort det för några år sedan men man betalar ändå en begravingsavg. något som borde bli 0 procent nu.

SV: Fösäkringar

8 maj 2011 kl. 15.30 "

Gäller det ni skriver om skatteavtal verkligen.
Jag har frågat om det på en hemsida ThaiSnack.se Forum > Bygga hus i Thailand > Försäkringar.
Jag hänvisade till er hemsida om skatteavtalet och fick det här svaret.
Vem har rätt ???

MVH
Lennart

Det är som jag säger 25% skatt som dras på din pension istället för de vanliga t.ex. 33%....
Glöm det där med skatteavtal. Det har varken du eller jag att göra med alls. Vi är pensionärer, och som sådana betalar vi skatt i Sverige....

Hej Lennart,
Du har rätt, förutsatt att du "klipper banden" med Sverige.
MVH
Göran Andersson
Sparsam Skatt

Kan du Legolas förklara varför det inte skulle gälla för oss pensionärer?

Båda har rätt :) Du betalar 25% i skatt till SVERIGE om du bor i Thailand.

(MEN - som jämförelse - om jag har fattat rätt, så
betalas 25% på HELA pensionsbeloppet
medan det räknas avdrag för "33%"-aren (=vanliga om du bor i Sverige. Olika % beroende på i vilken kommun man bor i.)

Så om det är så, så förlorar man på det om man har liten pension.

"legolas " sa:
hejsan igen...... Om jag förstår dig rätt här.....Du har fått samma svar ifrån både mig och "Sparsam Skatt" och du undrar varför inte "skatteavtalet" skulle gälla oss......

Skatteavtalet som sådant gäller väl oss, Skatteavtalet säger väl att där inkomsten är intjänad där betalas också skatten..... Eller???? har aldrig ens sett detta skatteavtal men om det är formulerat annorlunda än så, då tycker jag det verkar urbota konstigt.....

Jag är inte alls påläst om detta Skatteavtal, och kan tyvärr inte prata om det i detalj, men kan säga att logiken gäller här till 100% så slappna av. du betalar 25% i skatt. Vad Lunkan menar med sitt inlägg fattar jag inte.. Det är väl skitsamma om man betalade 33%, 32% 31% eller 34%,, Som utlandssvensk betalar man 25% punkt slut. Och 25% är bra mycket lägre än den skatt vi annars betalar i Sverige. För min egna privata del så var skillnaden i stort sett 1.000:- mer i plånboken.

MVH
Vad http://www.taxzero.se/lander/Thailand. menar är att man kan betala skatt i Thailand då det finns ett skatteavtal mellan sverige och Thailand och då skulle vi betala betydligt mindre skatt.

>PATCHAREE
Det beror på hur hög pension du har. (Se mitt inlägg.)

"legolas " sa:
hejsan igen...... Om jag förstår dig rätt här.....Du har fått samma svar ifrån både mig och "Sparsam Skatt" och du undrar varför inte "skatteavtalet" skulle gälla oss......

Skatteavtalet som sådant gäller väl oss, Skatteavtalet säger väl att där inkomsten är intjänad där betalas också skatten..... Eller???? har aldrig ens sett detta skatteavtal men om det är formulerat annorlunda än så, då tycker jag det verkar urbota konstigt.....

Jag är inte alls påläst om detta Skatteavtal, och kan tyvärr inte prata om det i detalj, men kan säga att logiken gäller här till 100% så slappna av. du betalar 25% i skatt. Vad Lunkan menar med sitt inlägg fattar jag inte.. Det är väl skitsamma om man betalade 33%, 32% 31% eller 34%,, Som utlandssvensk betalar man 25% punkt slut. Och 25% är bra mycket lägre än den skatt vi annars betalar i Sverige. För min egna privata del så var skillnaden i stort sett 1.000:- mer i plånboken.

MVH
Du kanske inte läste ordentligt? :)
Min poäng var att
/"25% punkt slut" d v s 25% på HELA beloppet
/medan på "33%"-arna HAR MAN AVDRAG.

(Har inte läst reglerna själv, men det var någon som hävdade det någonstans, och jag vet att man har avdrag som "33%"-are, och du säger att det är "25% punkt slut", så det jag skrev verkar stämma.)

Så för lägre pensioner kan 25%-regeln vara MER är "33%"arna...
T ex
25% av 100 000 = 25 000 = 75 000 kvar.
33% av (100 000 - 30 000) = 23 100 = 76 900 kvar.

Taxzero!
Sverige har ett skatteavtal med Thailand som är tillämpligt. Om du vistas i Thailand mer än 180 dagar under ett kalenderår anses du vara bosatt i Thailand.

För att kunna fastställa din skattesituation vid pensionering i Thailand måste hänsyn till tas till flera faktorer såsom;

Svensk intern rätt
Thailändsk intern rätt
Tolkning av skatteavtal mellan Sverige och Thailand
Dina olika pensionsinkomster

I Thailand finns speciella regler som kan ge mycket fördelaktiga effekter för en svensk som pensionerar sig i landet. Genom att tillämpa dessa regler kan din skatt sänkas avsevärt.

"PATCHAREE " sa:
Taxzero!
Sverige har ett skatteavtal med Thailand som är tillämpligt. Om du vistas i Thailand mer än 180 dagar under ett kalenderår anses du vara bosatt i Thailand.

För att kunna fastställa din skattesituation vid pensionering i Thailand måste hänsyn till tas till flera faktorer såsom;

Svensk intern rätt
Thailändsk intern rätt
Tolkning av skatteavtal mellan Sverige och Thailand
Dina olika pensionsinkomster

I Thailand finns speciella regler som kan ge mycket fördelaktiga effekter för en svensk som pensionerar sig i landet. Genom att tillämpa dessa regler kan din skatt sänkas avsevärt.
Här en länk till skatteavtalet som kan läsas som pdf.
http://www.taxzero.se/files/skatteavtal/thailand.pdf

"legolas " sa:
Ja du Lunkan, kan tyvärr inte prata mer om detta i detalj eftersom jag är för okunnig om det. Innan dock du stadfäster din "tes" som riktig, så kanske du skulle få det bekräftat som du säger, och inte bara prata ur dig sånt här mitt ibland allt fakta.

Kolla är du bussig, om det är som du säger, så blir det till hjälp för många.... gissar du bara, så skriv inget.........
Jag har inte läst igenom om utlandspensioner, eftersom jag inte är i den situationen än, och reglerna kan ändras innan jag går i pension :)
men som jag skrev
/Jag VET att "33%"-are får göra avdrag INNAN beräkningen sker
/25%-delen har jag INTE kollat om det är utan avdrag, men det har andra och DU hävdat :) och jag TROR att det stämmer som ni säger.

Sedan är det väl så att man egentligen SKA (?) ha 25%-alternativet om man bor permanent i Thailand. Har inte kollat om det finns någon bra lösning för att kunna få "33%"-lösningen. Men eftersom man INTE räknas som utflyttad i andra sammanhang om man har "anknytning" kvar till Sverige, så bör man rimligtvis kunna göra det MED FLIT om man vill ha "33%"-aren :)

Jag tycker också att detta är riktigt krångligt. Jag fyllde i ett formulär på taxzeros sida och begärde mer information. Efter ett par dagar ringer en trevlig kille upp och pratar mycket. Men till slut så kryper budskapet fram. För 20000 kr så kunde han ge mig en plan på hur jag bäst skulle sänka min skatt när jag flyttade till Thailand. Jag tackade artigt nej. Tycker att detta verkar lite lurt. Jag läste på lite mer och jag kom också fram till samma slutsats som Legolas.

/Anubaan

Jag är inte bered att betala 20 000 och har naturligtvis förståt att de tar bra betalt och sen kanske man blir lurad på dessa pengar, för de vill förmodligen ha dem i förskott.
Men om det är möjligt då borde det gå att lista ut det själv.

Förlitar ni er på pension från Sverige? Isåfall bör ni tänka om Sverige är en 'failed state" som styrs av batikhäxor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp