Grannens domar kan läsas på nätet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Har grannen fällts för våldtäkt? Hur många dömda finns på gatan där du bor?

Nu öppnas en kontroversiell internettjänst där privatpersoner kan söka efter och ladda ned domar.

Förutom att söka på namn eller personnummer kan användaren på en karta titta på en specifik gatuadress eller område. Alla domar är utsatta som röda prickar. Domarna kan sedan laddas hem i sin helhet mot en kostnad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18244960.ab

"Grannen Olsson " sa:

Nu öppnas en kontroversiell internettjänst där privatpersoner kan söka efter och ladda ned domar.

Förutom att söka på namn eller personnummer kan användaren på en karta titta på en specifik gatuadress eller område. Alla domar är utsatta som röda prickar. Domarna kan sedan laddas hem i sin helhet mot en kostnad.

Mycket tvivelaktigt enligt mitt förmenande även om jag själv inte har något att dölja. Man skall inte kunna hänga ut folk på det sättet. Har man begått ett misstag tidigare i livet så skall detta inte förfölja en senare. Är dessutom påföljden avtjänad eller betald så är "skulden" till samhället undanröjd.

Jag hoppas att denna sajt stängs ner snarast möjligt, personligen skall jag definitivt inte utnyttja den. :thumbsdown:

"Grannen Olsson " sa:

Du kunde inte se vilket brott din granne var dömd för på den öppna tjänsten!
Tycker denna site faktiskt gick över gränsen för vad som bör publiceras, just för att det kan bli galet fel!

Tittade tex på min tidigare bostad, ett hus med tre hushåll, det var med!
Jag är mig veterligen inte dömd, visserligen ett strafföreläggande för ca 10 år sedan, troligen någon av grannarna, men inget jag vet vilket jag borde då dessa är gamla vänner till mig!

Så det var nog bra att denna site stängdes, lätt att oskyldiga utpekas som brottslingar!

Ser inte ut så nu, sajten kan tydligen öppnas upp igen när som helst. Skandalöst att oskyldiga människor riskerar att drabbas så här. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

Nu har Bahnhof tydligen sagt att eländet skall stängas ner för gott. Skönt, hoppas bara att sajten inte återuppstår i en annan skepnad. :(

"Berralund " sa:
Nu har Bahnhof tydligen sagt att eländet skall stängas ner för gott. Skönt, hoppas bara att sajten inte återuppstår i en annan skepnad. :(

Knappast att det stoppar skiten, bara att lägga det på en annan server ju.

Det har ju väl väkts åtal mot dom också så kanske dom själva hamnar på siten snart.
Pga. så många oskyldiga hamnat på sidan så har det väckts åtal.

"Jonas " sa:
Det har ju väl väkts åtal mot dom också så kanske dom själva hamnar på siten snart.
Pga. så många oskyldiga hamnat på sidan så har det väckts åtal.
Om nu många oskyldiga hamnat där så får de väl stämma de svenska domstolarna, då allt källmaterial är hämtat därifrån till 100% :-)

Var det väl så att folks hus blivit rödmarkerade på kartan etc. Brottslingen som bodde där innan kanske inte gjorde adressändring, så då kan en oskyldig familj bo i ett hus som är markerat att inhysa en brottsling av något slag på deras hemsida.
Står väl i tidningarna om åtskilliga som blivit felutpekade som brottslingar.

"Jonas " sa:
Var det väl så att folks hus blivit rödmarkerade på kartan etc. Brottslingen som bodde där innan kanske inte gjorde adressändring, så då kan en oskyldig familj bo i ett hus som är markerat att inhysa en brottsling av något slag på deras hemsida.
Står väl i tidningarna om åtskilliga som blivit felutpekade som brottslingar.

Exakt, och det var just därför som jag reagerade så starkt.

Ni är så duktiga, åtal har väckts, var, vilken domstol?

Åtal har icke väckts, anmälan inlämnad till Tingsrätt och JK

Caveman, hur stämma Svensk Domstol som följer vad dom är ålagda?

Samtliga och alla handlingar är offentliga, även sekretess är offentlig, skillnaden är att det kommer ett papper med sid och diarienummer, vilken är vitpixlad.

Offentlighetsprincipen i all ära, men detta är att gå över gränsen. Det är skrämmande att någon kan komma på den befängda idén att hänga ut människor så här helt utan kontroll. Jag hoppas verkligen att de skyldiga lagförs och att åtal väcks.

"Caesar " sa:
Offentlighetsprincipen i all ära, men detta är att gå över gränsen. Det är skrämmande att någon kan komma på den befängda idén att hänga ut människor så här helt utan kontroll. Jag hoppas verkligen att de skyldiga lagförs och att åtal väcks.

Jag hoppas ingenting, snaskigt? absolut, med tanke på att en av dom arbetar som advokat och är medlem i advokatsamfundet, nu under granskning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp