Hur göra med läkemedel?

A

Anna Pettersson

Gäst
Hej! Hur gör ni andra med läkemedel när ni åker till Thailand? Tar ni med er de mediciner ni använder eller köper ni dom på plats? Jag har tidigare köpt på nätet och tagit med mig, men tycker det är krångligt ibland att få med dem genom tullen. Hur gör ni? :-\

Jag har aldrig ens funderat över tullen, har aldrig blivit stoppad av dom i Thailand. Men man bör självfallet ha ett läkarintyg med sig om man måste ta starkare läkemedel. Använder själv dock inget starkare men du kan ju alltid fråga någon myndighetsperson innan du reser.

Hej! Hur gör ni andra med läkemedel när ni åker till Thailand? Tar ni med er de mediciner ni använder eller köper ni dom på plats? Jag har tidigare köpt på nätet och tagit med mig, men tycker det är krångligt ibland att få med dem genom tullen. Hur gör ni? :-\
Jag tar med mig mina mediciner i handbagaget
Det är mediciner på recept.
Det har aldrig varit något krångel med det
Jag har även köpt allergi medecin i thailand när min tog slut

Farsan tar också med sig i hanbagaget men jag har sagt till han och har för mig att det även står på Svenska ambassadens sida att man skall ha med sig recept på vissa mediciner då dom är förbjudna i Thailand och kan bli stränga straff.

Farsan tar också med sig i hanbagaget men jag har sagt till han och har för mig att det även står på Svenska ambassadens sida att man skall ha med sig recept på vissa mediciner då dom är förbjudna i Thailand och kan bli stränga straff.
Jag frågade apoteketet vad som gällde min medicin dem sa att det inte behövs intyg när det inte är narkotika i medicinen
Jag sa att jag ville ha recepten med mig men det finns bara receptlistan så den tog jag med mig
Har man lite tyngre mediciner så skriver nog läkaren ut ett intyg om man ber om det

Min egna erfarenhet av mediciner här i Thailand, jag bor ju här, är ganska omfattande nu tack vare lite ohälsa då och då. Jag har ju speciellt hjärtmediciner, som är svindyra..

Men utan att överdriva, ni kan få tag i precis vilka mediciner som helst här i Thailand. Är man bara här en kort tid och måste handla, så kan ni ju handla den dyraste vägen, och det är på privata sjukhus... Annars kan ni gå till det näst-dyraste stället, och det är apoteken.

Det absolut billigaste sättet att handla mediciner är OM ni kan nyttja de allmänna thailändska sjukhusen, och där via den läkaren få utskrivet mediciner. de är grymt billiga t.ex.

Hjärtmedicin som kostade 95 baht per tablett kostar 16 baht via allmänna sjukhuset.

Så för min del blir det grymma belopp att spara..

Jag tar med mig mina mediciner i handbagaget
Det är mediciner på recept.
Det har aldrig varit något krångel med det
Jag har även köpt allergi medecin i thailand när min tog slut
Jag tar med mig original, med personlig receptlapp kvar på kartongerna som jag plattar till för utrymmet. Reser oftast med bara en mindre ryggsäck, så har ont om plats.

Hej

Vi har också med oss mediciner i handbagaget och hittills har ingen visat något intresse för dom, sen håller jag med dom som säger att i princip all vanlig medicin finns i Thailand, vi har ännu aldrig råkat ut för något som inte hsr funnits.

Sen håller jag även med om att dom statliga sjukhusen och vårdcentralerna är bra, dom erbjuder det mesta ifrån gratis till billigt, vi har bara bra erfarenhet ifrån den statliga vården.

Mvh isan lover

Mediciner skulle jag undvika att köpa på små apotek i Thailand då det finns så mycket verkningslösa eller rent av livsfarliga förfalskningar.
Jag har ju högkostnadsskydd så mina hjärtmediciner kostar max 500kr/år i Sverige så jag tar alltid med mig från Sverige i handbagaget i originalförpackning som reglerna är.
Ibland krävs jag på att visa flygbiljetterna när man vill ta ut mediciner för ett halvår eller mer på en enda gång.
Annat som paracetamol köper jag oftast på 7Eleven i Thailand eller Phil.

”Blå” mediciner på gatan är till 100% förfalskningar men tron kan ju göra under.
Dom äkta är också riktigt dyra på certifierade apotek.

Mediciner skulle jag undvika att köpa på små apotek i Thailand då det finns så mycket verkningslösa eller rent av livsfarliga förfalskningar.
Jag har ju högkostnadsskydd så mina hjärtmediciner kostar max 500kr/år i Sverige så jag tar alltid med mig från Sverige i handbagaget i originalförpackning som reglerna är.
Ibland krävs jag på att visa flygbiljetterna när man vill ta ut mediciner för ett halvår eller mer på en enda gång.
Annat som paracetamol köper jag oftast på 7Eleven i Thailand eller Phil.

”Blå” mediciner på gatan är till 100% förfalskningar men tron kan ju göra under.
Dom äkta är också riktigt dyra på certifierade apotek.
För mig (och alla jag känner) ligger högkostnadsskyddet på kostnader över 2250 sek/år. Är det andra regler för pensionärer?

Normalt går det efter trappan i länken:
https://www.apoteket.se/kundservice/receptlakemedel-sa-fungerar-det/

Upp till 1125 sek är det fullpris, sen minskande upp till 2250 sek då frikort slår in.

Hur gör man för att slippa betala mer än 500 sek/år?

Senast ändrad:
För mig (och alla jag känner) ligger högkostnadsskyddet på kostnader över 2250 sek/år. Är det andra regler för pensionärer?
Tror jag inte men när man väl nått den nivån träder högkostnadsskyddet in och man har kraftigt rabatterad medicin.
För min egen del är högkostnadsperioden t.o.m 2018-10-12.
Vet inte hur det blir när jag förnyar recepten nästa gång innan augusti utgång.
Om den förlängs eller om jag får starta om med en ny omgång att nå 2250kr/år?
Jag tror att jag har haft rabatten sen 2015 men jag är inte riktigt säker för jag har bytt vårdcentral och läkare.

Tror jag inte men när man väl nått den nivån träder högkostnadsskyddet in och man har kraftigt rabatterad medicin.
För min egen del är högkostnadsperioden t.o.m 2018-10-12.
Vet inte hur det blir när jag förnyar recepten nästa gång innan augusti utgång.
Om den förlängs eller om jag får starta om med en ny omgång att nå 2250kr/år?
Jag tror att jag har haft rabatten sen 2015 men jag är inte riktigt säker för jag har bytt vårdcentral och läkare.
Har du rabatt på högkostnadsskyddet så att det slår till vid 500 sek/år? Låter konstigt, men du har det säkert. Har du nån länk till hur man får det?

Har du rabatt på högkostnadsskyddet så att det slår till vid 500 sek/år? Låter konstigt, men du har det säkert. Har du nån länk till hur man får det?
Kan väl bara inse att det är svårt att förklara för dig. Ett försök till sen ger jag upp.
Jag behöver bara betala ungefär 500kr/år för mina mediciner för jag har högkostnadsskydd. ;)
Utan detta så hade det gått på 3000-4000kr eller mer.

Kan väl bara inse att det är svårt att förklara för dig. Ett försök till sen ger jag upp.
Jag behöver bara betala ungefär 500kr/år för mina mediciner för jag har högkostnadsskydd. ;)
Utan detta så hade det gått på 3000-4000kr eller mer.
Det är nog inte bara jag som har svårt att förstå, så du behöver inte vara otrevlig.
Jag förstår att du säger att du får betala max 500 kronor. För oss andra i Sverige gäller trappan nedan:
upload_2018-6-16_20-37-59.png

Så min fråga är återigen, om alla andra får betala 1125 kronor innan kostnaden börjar minska (upp till 2250 kronor då det sen blir gratis), hur kommer det sig att just du bara behöver betala max 500 kronor per år för att sen bli helt gratis?

Han köper förmodligen 4 års förbrukning under 1 år.
Om det är receptbelagt så ska inte detta gå, finns regler för hur mycket läkare får skriva ut åt gången.

Självklart finns det saker jag inte förstår, men så länge @kurant inte kan förklara varför han har en gräns på utlägg för 500 kr/år för att få frikort så kallar jag det bullshit.

Visst skall man ta med mediciner som man har beordrats inga problem i tullen för det är bara att visa recept.
Annars så finns det mycket bättre, Hmm, fungerande medicin i Thailand så det brukar du nå hur som helst.

Nu har jag kollat och jag kommer inte att få mina mediciner via högkostnadsskyddet som tidigare.

Att jag fick mina hjärtmediciner för 500kr för 9 månaders förbrukning tidigare, berodde på att jag under en behandling för en annan åkomma använde rätt dyra mediciner och kom upp i ett högt belopp som gav effekten på priset på hjärtmedicinen.
Nu är man tillbaka på noll med fullt pris framöver precis som Frogfish påstod och inte som jag trodde recepttiden ut.

Liknande trådar

E
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp