Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tar med mig mina mediciner i handbagagetHej! Hur gör ni andra med läkemedel när ni åker till Thailand? Tar ni med er de mediciner ni använder eller köper ni dom på plats? Jag har tidigare köpt på nätet och tagit med mig, men tycker det är krångligt ibland att få med dem genom tullen. Hur gör ni?![]()
Jag frågade apoteketet vad som gällde min medicin dem sa att det inte behövs intyg när det inte är narkotika i medicinenFarsan tar också med sig i hanbagaget men jag har sagt till han och har för mig att det även står på Svenska ambassadens sida att man skall ha med sig recept på vissa mediciner då dom är förbjudna i Thailand och kan bli stränga straff.
Jag tar med mig original, med personlig receptlapp kvar på kartongerna som jag plattar till för utrymmet. Reser oftast med bara en mindre ryggsäck, så har ont om plats.Jag tar med mig mina mediciner i handbagaget
Det är mediciner på recept.
Det har aldrig varit något krångel med det
Jag har även köpt allergi medecin i thailand när min tog slut
För mig (och alla jag känner) ligger högkostnadsskyddet på kostnader över 2250 sek/år. Är det andra regler för pensionärer?Mediciner skulle jag undvika att köpa på små apotek i Thailand då det finns så mycket verkningslösa eller rent av livsfarliga förfalskningar.
Jag har ju högkostnadsskydd så mina hjärtmediciner kostar max 500kr/år i Sverige så jag tar alltid med mig från Sverige i handbagaget i originalförpackning som reglerna är.
Ibland krävs jag på att visa flygbiljetterna när man vill ta ut mediciner för ett halvår eller mer på en enda gång.
Annat som paracetamol köper jag oftast på 7Eleven i Thailand eller Phil.
”Blå” mediciner på gatan är till 100% förfalskningar men tron kan ju göra under.
Dom äkta är också riktigt dyra på certifierade apotek.
Tror jag inte men när man väl nått den nivån träder högkostnadsskyddet in och man har kraftigt rabatterad medicin.För mig (och alla jag känner) ligger högkostnadsskyddet på kostnader över 2250 sek/år. Är det andra regler för pensionärer?
Har du rabatt på högkostnadsskyddet så att det slår till vid 500 sek/år? Låter konstigt, men du har det säkert. Har du nån länk till hur man får det?Tror jag inte men när man väl nått den nivån träder högkostnadsskyddet in och man har kraftigt rabatterad medicin.
För min egen del är högkostnadsperioden t.o.m 2018-10-12.
Vet inte hur det blir när jag förnyar recepten nästa gång innan augusti utgång.
Om den förlängs eller om jag får starta om med en ny omgång att nå 2250kr/år?
Jag tror att jag har haft rabatten sen 2015 men jag är inte riktigt säker för jag har bytt vårdcentral och läkare.
Kan väl bara inse att det är svårt att förklara för dig. Ett försök till sen ger jag upp.Har du rabatt på högkostnadsskyddet så att det slår till vid 500 sek/år? Låter konstigt, men du har det säkert. Har du nån länk till hur man får det?
Det är nog inte bara jag som har svårt att förstå, så du behöver inte vara otrevlig.Kan väl bara inse att det är svårt att förklara för dig. Ett försök till sen ger jag upp.
Jag behöver bara betala ungefär 500kr/år för mina mediciner för jag har högkostnadsskydd.
Utan detta så hade det gått på 3000-4000kr eller mer.
Om det är receptbelagt så ska inte detta gå, finns regler för hur mycket läkare får skriva ut åt gången.Han köper förmodligen 4 års förbrukning under 1 år.